A következő
interjúalanyomnak a Hermione Granger kihívás nyertes szerzőjét választottam,
hogy többet tudhassunk meg róla és a szóban forgó történetről is.
Kérlek,
mutatkozz be azoknak, akik nem ismernek. Kicsoda Zajec?
Lectori salutem, avagy
üdvözlet az olvasónak! Pontosan negyedévszázados vagyok, amolyan álmodozó
típus, aki – bánatára – gyakorta elveszti a realitással a kapcsolatot. Ez
utóbbin saját módszerrel dolgozom, mert nem szívlelem annyira a zárt osztályt,
bár a Mester és Margaréta után érdemes lenne rajta elgondolkozni. Vagy nem.
Történelmet hallgatok
az ELTÉ-n, a kisszakom a magyar nyelv- és irodalom, tanárnak készülök, ezzel
párhuzamosan humánpolitikai szakembernek, és tervben van egy tanfolyam elvégzése
is, aminek a papírjával folyami hajókon és óceánjárókon dolgozhatok anélkül,
hogy aggódnom kellene a feketemunka csúnya démonaitól. Van egy kutyám, aki
mindig kitúr az ágyamból, szeretem a barátaimat, de mostanság inkább a szobám
magányára esküszöm.
Bemutatkozni nem tudok,
de egy korsó sör mellett lelkesen beszélek.
Úgy
látom, igen sokoldalú ember vagy, aki igyekszik több lábon megállni a helyét,
ami dicséretes tulajdonság. Ezek közül engedd meg, hogy kitérjek a tanárságra,
mivel kiskoromban én is annak készültem. Mit gondolsz, milyen tanárnő lenne
belőled? Engedékeny vagy szigorú, de igazságos?
Valóban, igyekszem több
lábon állni az életben, úgy gondolom, hogy a mai világban kevés, ha valaki
csupán csak egy dologhoz ért. A tanári pálya elég spontán jött, eredetileg csak
és kizárólag a történelemmel szerettem volna foglalkozni az egyetemen, de mióta
osztatlan tanárképzés van megint, rájöttem, hogy én még a régi rendszerben
tanulok, így lényegében két év alatt hozzám csapnak egy tanári diplomát (is).
Nem az elhivatottság miatt döntöttem tehát mellette, ennélfogva a kellő
motivációm – egyelőre – hiányzik, így nem tudom rávágni, hogy: ó, biztos jó
tanár leszek, mert régóta készülök rá! Amit tudok, hogy a leadott anyagot
visszakövetelném, feleltetéskor a maximumot húznám ki a tanulókból, hogy minél
jobb jegyet adhassak, de ha kell, természetesen bevágnám az egyest. Tekintve,
hogy történelem tanár leszek, lennének amolyan „alap évszámok, személyek,
fogalmak”, amiket kőkeményen megtanultatnék a diákokkal, és egy-egy
számonkérésnél beugróként használnám őket; ha nem tudnak rá válaszolni, inkább
bele se kezdjenek az esszébe, úgyse pontozom le. Befejezve a gondolatmenetet,
azt hiszem, szigorú tanár lennék, aki sokat követel, de igyekeznék a diákok
segítségére lenni. Tipikusan az lennék, akit vagy kedvenc tanárnak mondanának,
vagy a háta mögött válogatott cifraságokkal küldenének el a pokolnál is
melegebb éghajlatra ^^”
Honnan
ered a nickneved, és miért pont ezt választottad?
Zajec annyit tesz, mint
nyúl/nyuszi oroszul. Különösebb eredete nincsen, a telefontárcsázós internet
óta ezt a nevet használom a virtuális térben. A kilencvenes évek szülöttei
bizonyára emlékeznek a szovjet „Nu págágyí” című inverz nyugati Tom és Jerryre;
onnan kölcsönöztem én is a nevemet. Voltak kisiklások, amikor nem ezt használtam,
de ezek tiszavirág léttel bírtak, vagy éppen olyan ostobák voltak a nick alatt
futó gondolatok, hogy nem is érdemes megnevezni a múltjukat. Zajec vagyok és
leszek, esetleg egy Nu előtaggal megtoldva. :)
Hogy
és mikor kerültél kapcsolatba Harry Potter világával? Tanultál valamit a
történetből?
Általános iskolás
koromban kaptam kölcsön egy barátnőmtől és villámgyorsan elolvastam, majd
születésnapomra felírtam a Bölcsek kövét a kívánságlistámra.
Erkölcsi, vagy
mélylélektani tanulságokat nem nevelt belém a történet, az idomíthatóságom e
téren elég hamar kiégett. „Rosszon győz a jó, és ez így való”; már az Oroszlánkirályban
is megénekelték, ezt a klisét így nem hoznám fel, és amúgy sem értek egyet
ezzel a túlidealizált befejezéssel. Nem hinném, hogy bármit is tanultam volna
belőle az életről, a barátságról vagy a szerelemről, kitartásról, hűségről,
reményekről, stb.. Ellenben egy valamit keményen az eszembe vésett: nincs
határ. Az agyban cikázó szinapszisok gondolatokat adnak, a lehunyt szem
képzeletet. És ez az, ami számára nincsen határ. Világokat teremthetsz,
szereplőket gyúrhatsz, istent játszhatsz. Sokáig szégyelltem betűkbe vetni a történeteimet,
kétségek gyötörtek, hogy vajon illik-e egyáltalán leírni az én fantáziámat?
Néhányan betegesnek tartják, néha joggal, elismerem.
Rowling olvasása közben
jöttem rá, hogy az igazi szabadság az, ha vergődés nélkül kiírhatok magamból
mindent.
Mi
a véleményed a filmadaptációkról?
Látványos,
túldrámázott, hollywoodi szuperprodukció. Véleményem szerint az első rész
sikerült a legjobban, ez a történethűséget és a könyv hangulatát egyaránt
megtartotta. A második résszel már problémáim voltak, de az igazi sokk a
negyedik, majd az ötödik résznél ért. Kihagyások, átírások, és rengeteg
kapkodás. Csalódott voltam és vagyok mind a mai napig, de ha valamelyik
csatornán leadják a tv-ben, fél szemmel azért ránézek. Az én szívemet az írott
történet hódította meg, inkább a képzelet varázsol el, semmint a vizualitás
(bár ez csak részben igaz, hiszen egy festmény, vagy egy összetört, száraz
levél ugyanúgy elbűvöl, mint egy aszfaltra ragadt rágógumi, ha látok benne
fantáziát).
Mit
gondolsz, kik azok a színészek, színésznők, akik legjobban vissza tudták adni
az általuk játszott karaktert? Van olyan szereplő, akit te másként képzeltél
el?
Jason Isaacs zseniálisan
hozta Lucius karakterét, hasonlóképpen volt ez Evanna Lynch esetében is Luna
alakításával. A főszereplők közül Emma Watson a kedvencem, az első részben
teljesen lenyűgözött, az én Hermioném is így lépett ki a lapok közül; sajnos
idővel győzött a trend, és Granger ledobta a talárt, ahogy a többi szereplő is.
Crak és Monstro hihetetlen metamorfózisa számomra teljességgel érthetetlen
volt, és Dobby is inkább Putyin úrra hasonlított, mintsem egy derék házimanóra.
De összességében úgy gondolom, remek szereplőgárdát hoztak össze.
Az
írónő a történetet egyfajta idillikus képpel zárta le: a csata lezárult, Harry,
Ron és Hermione pedig boldogan élt, míg meg nem halt. Te így fejezted volna be?
Nem, a világ összes
nyelvén: nem. Úgy gondolom, a boldog befejezések a gyerekmesékbe valók, vagy a
szerelmes tini-vámpírkönyvekbe. Bár vitatkozhatnék magammal, hiszen tudjuk jól,
hogy az eredeti Piroskában a farkas pörköltöt készít a nagymamából, amit
megetet az ártatlan kislánnyal. Nem happy end. Igaz, a HP is gyerektörténetnek
indult, ami kinőtte magát, és felnőtt regény lett belőle; éppen ezért nem
tartottam odaillőnek a „jók” hatalmas győzelmét, még ha csurrant-cseppent is
egy kis szereplőhullás. Az ideális rowlingi befejezés számomra az lett volna,
ha Voldemort nem pusztul el, csak megint az árnyak közé száműzetik, kezét
dörzsölve várva a visszatérést. Mivel ez egyszer már megtörtént, úgy gondolom,
hogy kellőképpen fel lehet erre készülni, a csatlósokat szemmel tartani, együtt
élni az állandó fenyegetettséggel és félelemmel: mi lesz, ha visszatér?
Voldemort halálával úgy tűnik, mintha a világ megszabadult volna minden
rossztól, és a gonosz örökre eltűnt. Ismeretes az egyensúly, jó nélkül nincs
rossz, és fordítva. Biztosan születőben van valahol egy új Sötét Nagyúr (Voldemort
előtt Grindelwaldról se feledkezzünk meg), így felesleges volt megölni őt;
hacsak nem új szereplő behozatala a cél, de ez egy könyv lezárásánál aligha
hihető.
Hogy konkrétan hogy
fejeztem volna be, igen egyszerű: Voldemort elsöpri az ellenállást, még több
(és hatékonyabb) csatlóst gyűjt, és elsőnek Nagy-Britanniát hódoltatja meg. A
globális hatalomhoz pedig megvesztegetném vele a muglielnököket, kezdve az
USÁ-val, haladva szépen sorba. Igazából roppant szánalmas Isten teremtése:
mindenki uralomra vágyik, még ha a csúcson is van, akkor sem elég. Minden úr
felett áll egy nagyobb úr elvét követném. Ugyan ki állna ellen egy olyan
ajánlatnak, ami mágusokat tesz az ember háta mögé, akik parancsára ugranak,
cserébe országa kétlábúi barmokként dolgoznak az illető keze alatt. A pénz és a
fegyverek kora leáldozott, a mágia az új „vagyon”. Poszt-apokaliptikus jövőt
képzelek el atom nélkül; vagy te használod a varázslatot, vagy jól forgolódsz
bizonyos körökben, és találsz valakit, aki helyetted is pálcát ragad.
De azt hiszem, Rowling
nem gondolkozott ekkora világméretben.
Jó
pár héttel ezelőtt napvilágot látott JKR egy olyan nyilatkozata, mely szerint
Hermionét inkább Harryvel kellett volna összehoznia, és hogy úgy gondolja, Ron
és Hermione előbb-utóbb párkapcsolati tanácsadásra jártak volna. Vannak, akik
úgy gondolják, utólag már felesleges volt ez a kijelentés, hiszen a történet
lezárult. Mi ezekről a véleményed?
Egyetértek abban, hogy
ez egy rossz párosítás volt. A titkok kamrájának filmbéli végén Hermione Harry
nyakába ugrik, Ronnal csak zavartan kezet fog; számomra egyértelmű a dolog
miértje, valami elkezdődött Potterék közt. Persze pontosan az ellenkezőjét is
bele lehet látni: Granger éppen azért tartja a gyerekes távolságot, mert
kedveli Ront. Nem tudom. Az mindenesetre biztos, hogy a két szereplő nem azonos
súlycsoport, Ronhoz inkább Lunát tudtam volna elképzelni az elvarázsolt kis
világával és a hatalmas szívével, ami a Weasley-vérhez tökéletesen illett
volna.
Elég keserű szájízzel
fogadtam, hogy Harry és Ginny egy párt alkotnak, a lány reménytelennek hitt
szerelme mégiscsak beteljesült a történet végére. Elcsépelt, felesleges szál,
kötelező romantikus klisé. Az egyedüli párkapcsolat, ami tetszett, Choé és
Cedricé volt: a boldogságuk megrekedt a halálban.
Mióta
írsz? Mit jelent ez számodra?
Versekkel kezdtem az
írást, aztán áttértem a novellákra, de ezek nagyon gyerekcipőben jártak még.
2006-tól szerepjátékozom különböző fórumokon, anno egy Star Wars témájúval
kezdtem, majd a real-life-tól kezdve a vámpír-démon vonalon át, a történelmi
frpg-ig sorra próbáltam az oldalakat. Jelenleg csak egy fórumon vagyok aktív,
kevés játékkal, de nagyszerű partnerekkel. A kihívások világáról úgy egy éve
még semmit sem tudtam, egy barátom mesélt róla, és a kezdeti nehézségek után
(nem tudtam, mi az az OOC, AU, és hasonlók, sőt, még a létezésükről sem volt
fogalmam) egyből beszippantott. Mostanában kezd érdekelni a fanfiction is, nem
feltétlen csak és kizárólag a HP univerzumban mozogva; régóta érlelődik bennem
egy Darren Shan vámpírvilágra épülő történet.
Nem túlzok, ha azt
mondom, számomra az írás mindent jelent. Egyszerűen muszáj kiírnom magamból a
feszültséget, bánatot, minden elborult gondolatot, csalódást. Valószínűleg
ezért nem is tudok boldog témában írni, a fluffy és happy end, mint „műfaj”, nekem
idegen terület. Azt hiszem, esetemben az írás egy öngyógyító és egyben önmentő
cselekedet is. Volt egy időszak az életemben, amikor csak nyeltem a sok
keserűséget, a depresszív tehetetlenség napról-napra felemésztett, sok ostobaságot
tettem, amit ma már mélységesen bánok, és egy sort sem írtam. Nem is gondoltam
rá. Végül megtört a jég: írtam dühös verseket, szadista novellákat, halálszagú
rímeket és abnormális mondatokat. Amolyan egyszerű obszcenitással: kiadtam
magamból a sok sz*rt.
Mi
jellemző az írásaidra? Van esetleg olyan motívum, ami akarva-akaratlanul
mindegyikben megjelenik?
Általában sötét,
nyomasztó hangulat jellemző rájuk – legalábbis ezt mondják. Egy régebbi
kihívásra írt novellámon az egyik pontozó azt írta, elsírta magát, másik, hogy
undorító, egy harmadik szerint borzasztóan szomorú, és nehezen tudja elfeledni.
A minap kaptam egy üzenetet tőle, hogy a mai napig emlékszik arra a bizonyos
történetre. Már régóta tisztában vagyok vele, hogy az írásaimat vagy kedvelik,
vagy megvetik, köztes állapot nincsen, valamiféle érzelmet kicsikarnak az
olvasókból, és nekem ez az igazi elismerés még akkor is, ha fricskázó,
felháborodott szavakat kapok.
Általában a szereplőim
a két végleten lógnak, vagy biztos kézzel uralják a sorsukat, vagy elveszetten
élik a napjaikat; sőt, nem is élnek, csak léteznek. Ami szüntelen megjelenik, a
kiszolgáltatottság és a hatalom párosa, a céltalan létezés, depresszív tudat,
szenvedés / kínzás és a halál. Ha az erotika felüti a fejét, arra szintúgy
érvényesülnek az előbb leírtak, gyakran sokkalta mélyebben, mint más
cselekményben. A slash-t ennél fogja jobban is kedvelem, mint a hetero
kapcsolatokat: egy férfi dominanciája gőgösebb, büszkébb, mint a nőé, nincs
megalkuvás, csak ha már szilánkosra tört minden méltósága. Számomra a férfi a
pusztulás metaforája, szebben szenved, mint egy nő (egyébként női karaktereket
nagyon nehezen mozgatok, Hermione nagy kihívás volt). Ó, és újabb motívum!
Pusztulás, hanyatlás, sorvadás – őrület.
Tőmondatokat nem találni
a történeteimben, kicsit archaizálok, és többszörösen összetett mondatokat
használok, de igyekszem nem túlzásba esni. A leírásokra – mind látott, vagy
érzett dolgok kapcsán – mindig nagy hangsúlyt fektetek, a cselekményorientáció
egyáltalán nem jellemző. A szereplők belső világán van a hangsúly, inkább
lélektani írások ezek, semmint akció dús bekezdések.
Mik
azok a dolgok, amik inspirálóan hatnak rád? Hallgatsz írás közben zenét, vagy
kifejezetten zavar?
Szinte mindig hallgatok
valamiféle zenét az írás közben, de sosem többet, mindig ugyanazt az egy
számot, akár hosszú órákon keresztül is. Újra, mindig újra… Olyannyira
beolvadok a dallamba, hogy csak hiányát veszem észre, ha a vörös csík teljesen
megette a szürkét a youtube-on és rám szakad a csend. Ugyanakkor néha éppen,
hogy a némaságra van szükségem, mikor a zenét a lap-top billentyűzetén
zongorázó ujjaim halk kopogása adja. Régebben kifejezetten szerettem
gyertyafény mellett írni, de erről az anyagiak miatt lemondtam, most a monitor
derengése hoz hangulatba. Ami pedig elengedhetetlen, hogy – úgymond – elememben
legyen: nyitott ablak és hajnalba nyúló éjszaka.
A
Hermione Granger kihívásra írt novellád
az Ez a rettenetes szív dobog. A
kihívás alapkoncepciója az volt, hogy négy kulcsot kellett választani a
megadottak közül (szereplő, helyszín, varázstárgy, fogalom), illetve kaptunk
egy titkos kulcsot is, amit bele kellett építeni a történetbe. Amikor
jelentkeztél, már volt egy kialakult kép a fejedben, hogy mit szeretnél?
Mennyire nehezítette meg a dolgot az utólag kapott titkos kulcs?
Az egyetlen kialakult
képem az volt, hogy a főszereplő Hermione lesz. Lehet rávágni, hogy ez evidens,
de számomra korántsem volt az; néha a mellékszereplők fontosabb szálat visznek
a történetben, mint maga a főkarakter. Az egyik kulcsom Neville volt, hozzá már
tudatosan választottam a magifix-ragasztószalagot, hiszen tudtam, bármi legyen
is a titkos kulcs, az ő fogvatartott szenvedése a történet egyik alappillére
lesz, és ebbe a fogalom (borult) szépen belesimult. A titkos kulcs okozott egy
kis fejtörést, eleinte nem igazán tudtam, miként építsem bele az elgondolt
koncepcióba a gombászást ( :D ), de egy kis tétovázás után kikötöttem a
drogtémánál. Hermione és Scabior párosától, akik ilyen veszélyesen messzire
mentek a szerelmükért (?), igazán nem idegen egy kis narkotikum-utazás.
A
történet Hermione és Scabior
viszonyán/kapcsolatán alapszik. Miért pont Scabior?
Scabior méltatlanul
kevés figyelmet kapott, pedig zseniális karakter. Öntörvényű és nyughatatlan,
szabad és féktelen. Körbelengi valamiféle sötétség, baljóslatú érzés, ami
inkább taszítja, semmint vonzza az embert, de ennek ellenére pislákol benne
valami megmagyarázhatatlan jóság, kedvesség, amit elő lehet csalogatni. Ez az,
amivel Scabior megfogott. Tipikusan a körülmények áldozata, aki nem született
gonosznak; mert én hiszem, hogy a gonoszság olyan, mint egy métely, ami már
magzatkorban belerágja magát a lélekbe. Történhetett vele valami, amitől
kegyetlen lett, ami kiábrándította mindenből, amiért napról-napra, szórakozva
és kis csapatán uralkodva élt. Aztán jött Hermione a maga tiszta,
befolyásolható bájával, és ez a két karakter szinte követelte egymást.
A
sötét és borongós
hangulat ellenére a befejezés mégis valahol megnyugtató lett, legalábbis
szerintem. Jól érzem, hogy az írásaidban inkább a realitásra törekszel?
Nem mondanám azt, hogy
szándékolt realitás lenne a célom, egyszerűen csak a képességeim erre terjednek
ki; nem tudok ettől szabadulni, bár nincs ilyesféle vágyam, az is igaz. Nem
szeretem eltorzítani a történéseket, ha valaki megsérül, nem pattant fel, mint
a filmekben, és talán örökre ott marad bezúzott koponyával a földön heverve. A
szereplők döntései következményeket hoznak, minden szónak, tettnek súlya van,
függetlenül attól, mikor történt a cselekményben. Ilyen a valós élet is, a
fantáziában igyekszem ezt észben tartani.
A történetben Hermione
véleményem szerint helyesen, ám törvényileg helytelenül járt el – a büntetést
így ő sem kerülte el, pedig boldog befejezése lehetett volna, ha titkolni tudta
volna a gyilkosságot, de a sors nem mindig kegyes. Szerintem ezt mindannyian
megtapasztaltuk már.
Egy
dologra még szeretnék kitérni a kihívás kapcsán. A kapott vélemények alapján
elmondhatjuk, hogy a téma ellenére elnyerte az olvasók tetszését a történet.
Mindemellett neked is sikerült belefutnod abba a helyzetbe, amibe nekem is a
sajátom esetében, hogy van, aki azt gondolta, élettapasztalat húzódik a
háttérben. Ez számomra azt jelenti, hogy sikerült hiteles történetet alkotnom.
Te hogy vagy ezzel? Előfordult már hasonló más írásod esetében is?
Érdekes kérdés; soha
senkit nem kötöztem meg (akarata ellenére) és cibáltam elő véresen az ágy alól,
csak mert szükségem volt a testére. Sok mindent tettem már az életben, ami nagy
valószínűséggel más embernek az eszébe sem jutna, de például kábszerhez sosem
nyúltam, még csak egy füves cigi sem volt a kezemben, és ha rajtam múlik, nem
is lesz. Ebből kiindulva tehát nem, abszolút nem megélt élettapasztalat húzódik
a háttérben, sokkal inkább hiperaktív fantázia. Semmi többet nem kell ebbe
belelátni, azonban azzal egyetértek, hogy a hiteles történet alapfeltétele a
képzet, vagy a bizonyosság, hogy az írónak személyes élményei vannak az
elbeszéltekről.
Nem emlékszem, hogy
előfordult volna ezen kívül még ilyesmi, de talán a feltételezések megvoltak,
csak a közlés maradt el, hogy ezt tudassák velem.
A
novella gördülékeny, a szóhasználatod változatos, amiből arra engedek
következtetni, hogy sokat olvasol. Igazam van? Kik a kedvenc íróid és melyek a
kedvenc könyveid?
Gyerekkorom óta
szeretek olvasni, és úgy gondolom, ez a szenvedély örök. Eltaláltad :)
Rengetegféle könyvet kedvelek, szinte lehetetlen kategóriára bontani, hogy
miket szeretek; vannak ugyan állandó kedvencek, de előfordul az is, hogy olyan
kötethez nyúlok, amire – tegyük fel – egy hete még rá sem néztem volna. Én
hiszem, hogy van valami láthatatlan fonál, amit a könyvek könyörtelenül a
lábadra köpnek, hogy hasra bukj előttük és felfigyelj rájuk. A realitás (?)
talaján maradva: az ösztönömre hallgatok. Elmegyek egy könyvesboltba vagy
antikváriumba és tudom, hogy melyiket kell a kezembe venni; igazán egyszerű az
egész.
Kedvencek a teljesség
igénye nélkül: Oscar Wilde, Poe, Clive Barker, Jókai Mór, Gárdonyi Géza
(különösen A láthatatlan ember), Kosztolányi, Ady, Proust, Beckett, Byron,
Stendhal Vörös és feketéje, Burnett kis Lordja, Darren Shan összes, HP, LotR,
Anonymus, Arany János, Huxley, Rejtő Jenő, és a végére George R. R. Martint
tettem, de őrizzen Isten, hogy a Trónok harcát hozzam fel: nálam a Lázálom a
befutó, az első magyar kiadás le sem lett lektorálva, hemzsegnek benne a
brutális, szemkiszúró hibák, én mégis egy csapásra beleszerettem.
De mostanában leginkább
Dsida Jenő varázsol el; Krisztust keresi, de tudja, hogy létezik.
Köszönöm, hogy vállalkoztál a beszélgetésre. További sok sikert kívánok az élet minden területéhez. :)
Cartwright
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése