Választásom nemcsak közös
Sherlock imádatunk miatt esett rá. Amikor az első műveit olvastam a HP
fandomban, már akkor tudtam, hogy ezt az írót nem szabad elfelejteni. És milyen
igazam volt!
Nem egyszer volt kiemelt a
Merengőn, nem egy témában alkot, és nem is skatulyázható be egyetlen műfajba.
Az interjú során az is kiderült, hogy nem egy olyan műnek is ő a szerzője, amit
már rég elraktároztam a képzeletbeli (és Meris) kedvenceim listáján: A Tekergők
Térképe, A Varázsló Weasleykék, az Elégtétel..?, a Kísértethistória, a
Drabble-gyűjtemények és BBC-s Sherlockkal kapcsolatos temérdek mű szerzője.
Fogadjátok szeretettel Scalét!
Hogyan mutatnád be magad az Olvasóknak? Milyen képet
képzeljünk el rólad?
Egy szemüveges, barna hajú, telt idomú fiatal,
huszonnégy éves nő vagyok, aki csendes, ámde barátkozós típus, és aki ennek
ellenére nagyon nehezen enged magához közel bárkit is. Sokkal jobban szeretek
egy füzettel meg egy tollal elvonulni, mint hogy egy nagy, cserfes szájú
társaságban kelljen időznöm. Életemben egyetlen egy diszkóban jártam, az is egy
suli diszkó volt, amire az iskolából nagyon kevesen mentek el, szinte csak az
osztályom, meg én voltunk ott, így lett a suli diszkóból osztály diszkó. :P És
ez is általánosban volt.
Négy barátom, és egy legjobb barátom van, és
természetesen ott vannak azok az írótársak, akiket a blogger-közösségből
ismerek.
Kicsit olyan vagyok, mint Walter Mitty, akinek
unalmas az élete, és helyette inkább álmodozik. Csakhogy én Walterrel
ellentétben nem tehetem meg, hogy hipp-hopp felszállok egy repülőre, és
elutazom a világ végére, ezért marad az álmodozás, az írás, az olvasás, a
zenehallgatás, a filmnézés, és a barátaim, de nem hiszem, hogy ez annyira rossz
lenne. : )
Összességében azt hiszem, ez vagyok én. Egy csendes,
visszahúzódó, saját kis világában elmerülő, de azért a realitás talaján
megmaradó egyén, aki olykor tollat vagy klaviatúrát ragad, hogy a benne
felmerülő érzéseket kiadja magából egy fanfiction formájában.
Honnan jött az ötlet, hogy íróként is kipróbáld magad?
Rowling miatt kezdtem el írni, hiszen annyira
gyönyörűen fogalmaz, de furcsa mód az első lökést nem az ő művei, a Harry
Potter adta meg számomra, hanem a Gyűrűk ura. Általános iskolás voltam, és
annyira szerettem volna bekerülni abba a világba, és annyira szerettem Aragorn
karakterét, hogy elhatároztam, írni fogok egy olyan történetet, amiben tovább
viszem az eseményeket, és amelyben minden szívfájdalom nélkül küldtem a halálba
Frodót. Aztán, ahogy megírtam a regényt, utána nem tudom miért, de valahogy
elfelejtődött az írás iránti rajongásom – legalábbis ami a fanficeket illeti.
Talán nem volt ötletem, nem volt motivációm… Nem tudom.
Aztán a főiskolás éveim vége felé a neten
bolyongtam, és rátaláltam a Merengőre, ahol ámulattal néztem körül, és egy
pillanatig nem is értettem, hogy de hát ez mi? Azonnal eszembe jutott az
egykori írásom, és rájöttem, hogy én annak idején bizony fanfictiont írtam, és
rettentően örültem, hogy mennyi hozzám hasonló embert rejt az internet.
Viszont, ahogy beleolvastam egy-két ficbe, és konstatáltam, hogy mennyire jó
írók közé csöppentem, azonnal megijedtem, és az elhatározásom, miszerint
felteszek egy történetet, azonnal elszállt. Ismét nézelődni kezdtem, és
rátaláltam egy pici oldalra, a Scriptára, amit Kristinholt vezet(ett), és amely
szintén egy fanficitonös oldal (volt). A fórumán egy Fórumsztori nevezetű
játékot tartottak; a lényeg, hogy írsz egy bekezdésnyit a történetedből, majd
azt másvalaki folytatja, ahogy neki tetszik, és így tovább. Ebbe kapcsolódtam
be én, mert igazán megtetszett az írás, és mert láttam, hogy milyen kedvesen,
milyen… családiasan beszélgetnek egymással a tagok; reménykedtem benne, hogy
engem is kedvesen fogadnak. Így is történt, és mivel tetszett nekik az írásom,
hát gondoltam megpróbálkozok egy hosszabb HP-s történettel, amit fel is tettem,
és amire pozitív kritikákat kaptam. Egy pár történet után több önbizalommal
indultam neki, hogy a Merengőre is feltegyem az írásomat, és legnagyobb
meglepetésemre ott is pozitív fogadtatásban részesültem.
Valahogy így indult az egész. : ) Szükségem
volt egy kis bíztatásra, azt hiszem, hogy tudjam, azért mégsem vagyok annyira
tehetségtelen.
A Gyűrűk Ura mellett tényleg nem lehet elmenni csak úgy.
Emlékszem, régebben bevágtam belőle Aragorn kis versikéjét, meg ma is emlékszem
a kezdő sorra: „Van mi arany, bár nem fénylik…”Szerinted miért annyira
népszerűek a fantasy világban játszódó történetek?
A csodák miatt. Az ember éli az átlagos
hétköznapjait, de amikor elolvas vagy megnéz egy fantasy könyvet/filmet, azonnal
kiszakad a mindennapokból, és helyette egy csodákkal teli világba csöppen, ahol
űrhajókkal repkedhetsz egyik bolygóról a másikra, idegen lényekkel
találkozhatsz, szellemeket üldözhetsz, varázsolhatsz, hoppanálhatsz…! Ki ne
akarna ilyen világban élni? :)
A barátaiddal megosztod az írói világban elért sikereidet
(gondolok itt például a kiemeltségre, a 2012-es Arany Főnix díjra)? Tudják,
hogy írsz?
Tudni tudják, hogy írok, de teljes mértékben
hidegen hagyja őket. Régebben próbáltam nekik beszélni róla, nem érdekelte
őket, neten is meg akartam mutatni nekik az írásaimat és a kiemeltségemet, de
még csak rá se néztek a kijelzőre. Azóta nem mesélek nekik ilyesmiről; nem
tudnak se az Arany Főnixről, se a mostani kiemelésemről, se erről az
interjúról. De végül is a barátok sem egyformák. A legjobb barátnőm viszont tud
mindenről, örül is neki, és hát ő is ír, így aztán még könnyebb megosztani vele
az írással kapcsolatos dolgokat.
A nickneved nagyon emlékeztet valamire, de abszolút rá nem
jövök, hogy hol hallottam már. XD Hogyan találtad ki pont ezt az írói
publikáláshoz?
Lehet, hogy a Pottermore neked is
felajánlotta. ;)
Ugyanis mielőtt egyáltalán elkezdtem volna
publikálni, regisztráltam az oldalra, ahol a rendszer felajánlotta a
scalesand27990 nevet, nekem meg nem jutott más név az eszembe, amivel a
Scriptára bejelentkezhettem volna. Így a számokat lehagyva, egy kereszt- és
vezetéknevet kreálva megalkottam a nicknevem, de még így is csak a Scale-t
használom.
Mi vonzott elsősorban a Harry Potter világban?
Harryt eléggé hasonló gyereknek láttam, mint
amilyen én voltam akkoriban, tizenegy évesen. Neki sem voltak barátai, őt is
kiközösítették (ráadásul neki még rosszabb volt, hiszen őt még a családja sem
szerette), így valamilyen szinten sorstársamnak éreztem. Szerintem a roxforti
levél megérkeztére már mindenki a barátjának érezte őt, én legalábbis
mindenképp, és örömmel tartottam vele egy új világba, ahol talán barátokra
lelhet. Aztán Harryvel együtt én is ámulva figyeltem azt a csodálatos,
lenyűgöző, varázslatos világot, és miután mondjuk alvás, evés vagy iskola miatt
letettem a könyvet, alig vártam, hogy újból részese lehessek a mágikus
közegnek. A legjobb talán az volt az egészben, hogy habár minden osztálytársam
olvasta a történetet, a Roxfortban egyikükkel sem találkoztam – egy időre
elmenekülhettem a gondjaim, bajaim elől, és ahova menekültem, egy varázslatos
világ volt, ahova nem tudtak követni.
Persze ezen felül is szerettem mindent, ami
Harryhez kapcsolódott. A barátait, a tanárait, az ellenségeit, az órákat, és
magát a Roxfortot, amit annyira életszerűen sikerült megjeleníteni az írónőnek,
hogy már-már együtt lélegeztem az iskolával. Amikor olvastam, magam körül
szinte éreztem a falak lüktetését, hallottam a gyerekzsivajt, Piton mély, és
McGalagony szigorúan pattogó hangját. Dumbledore pedig… hát ő egy külön
történet…
Szerinted mit adott hozzád a Harry Potter világ? Kaptál
valamilyen pluszt Harrytől és/vagy a többi szereplőtől?
Harry megtanított arra, hogy a végsőkig ki
kell tartani, mert egyszer úgyis vége lesz a rossznak. Hermione megszerettette
velem a tanulást (vagy legalábbis megszerettem tanulni azt, ami érdekelt :P ).
Remustól megtanultam, hogy csak azért mert más vagy, még lehet aránylag
normális életed, lehetnek barátaid és szerelmed, akik feltétel nélkül
szeretnek. Siriustól megtanultam, hogy a forrófejűség sehova sem vezet,
Dumbledore-tól pedig azt, hogy soha ne ítélj el valakit az alapján, hogy épp
milyen lapokat osztott valakinek az élet.
És valahogy a Harry Potterrel egy időben
tanultam meg azt is, hogy a faji megkülönböztetés az egyik legundorítóbb dolog
a világon.
Hogyan mutatnád be a HP könyveket egy ismerősödnek, aki
eddig még sosem akart olvasnivalót venni a kezébe?
Egy akciódús, krimivel és mágiával átszőtt
kalandregény, amelyben a szereplők bebizonyítják, hogy a szeretet, a barátság,
a bátorság, az egymásban való hitünk és az összetartás mindenen átsegít. Ezen
felül az ő könyvei annyira magával ragadóak, hogy észre sem veszed, és máris
túljutottál több száz oldalon, aztán egyszer csak becsukod a könyvet, és
rájössz, hogy vége. Aztán nem érted, hogy miért szorít annyira a torkod, miért
látsz homályosabban, mint amikor elkezdtél olvasni, majd lenézel a kezedben
tartott könyvre, és kiderül, hogy már a hetedik kötetet tartod a kezedben, és tudod,
hogy most tényleg vége.
Rowling és az ő Harry Potter kötetei magával
ragadnak, és egészen addig nem eresztenek, amíg el nem olvastad az összeset, de
utána sem engednek el, mert önkéntelenül is hétfelé szabdaltad a lelked, és
mindegyik kötetből egy-egy horcruxot készítettél. Hogy mi az a horcrux? Majd
megtudod...
Az eredeti szakmád szerint magyar-történelem szakos tanár
vagy. Így nyilván néha a fejedet fogod, ha egy jól megírt, ám helyesírási
hibáktól hemzsegő művel találkozol. Vállaltál már bétázást, vagy adtál tanácsot
ezzel kapcsolatban?
Meglepődtem, hogy ezt kérdezed, mert pont a
minap járt a blogomon egy (szerintem) kezdő író, aki cserét kért tőlem.
Kiraktam őt, és egyben el is olvastam a rövidke prológusát, ami annak ellenére,
hogy rövid mondatokból állt, és a párbeszédek helyesírása sem stimmelt,
alapvetően jó nyitás volt. El is határoztam magamban, hogy írok majd neki egy
kis kritikát, hátha megfogadja majd a tanácsokat, alkalmazni is fogja őket, és
egy kis csiszolás után az első fejezete igazán jól sikerülhet majd.
Alapvetően nem szoktam „rátukmálni” az
emberekre a segítségemet – inkább csak ha gondja van, és segítséget kér
ebben-abban, és mondjuk szúrja valami szemem, akkor finoman megmondom, hogy
„Nézd csak, ezt meg ezt ki kéne még javítani, és akkor így jó lesz.”, de igazából
ez is nagyon ritka. Volt már olyan, hogy tényleg puszta jó szándékból szóltam
egy-két hiba miatt, és lehurrogott, hogy mit okoskodok itt, majd ő jobban
tudja. Jó, tudjad akkor.
Vagy egy másik eset. Jó pár hónappal ezelőtt
keresett meg egy blogger írótársam, akinek támadt egy ötlete, de nem nagyon
tudta, hogyan foghatna hozzá. Elmeséltem neki az én meglátásaimat, hogy milyen
jelenettel nyissa a történetet, hogyan kapcsolja össze ezt az ötletével, aztán
amikor az első pár bekezdést megmutatta, elmondtam neki, hogyan kéne
alkalmaznia a vesszőket, mert ilyenek voltak benne , meg ilyenek,és ilyenek ,és
ilyet is láttam már. Nem hallgatott rám, azóta is így használja őket, meg a
pontokat is. Aztán pár héttel ezelőtt ismét rám írt, majd a beszélgetésünk után
felajánlottam neki, hogy ha szeretné, nagyon szívesen lebétázom a novelláját,
de nem reagált a kezdeményezésemre, segítségemre, inkább másról kezdett
beszélni, én meg nem hoztam fel újból. Nem vagyok se az édesanyja, se a tanára,
nincs jogom rákényszeríteni, hogy már pedig így fogod alkalmazni a vesszőket,
mert így a helyes, ha akarod, ha nem.
Meg hát eleinte inkább a saját írásaimon
akartam fejleszteni, meg szerettem volna találni a stílusom, hogy milyen
történetek állnak hozzám a legközelebb, miben vagyok jó, és mit kerüljek el
messziről, most meg azt hiszem, kicsit önző módon, de magammal vagyok
elfoglalva. Ha van egy kis időm, akkor inkább írok; ficet is igen keveset
olvasok már egy jó ideje, annyi megvalósításra váró ötlet kering a fejemben.
A bétázás lehetőségét ennek ellenére nem zárom
ki, de azt hiszem, várok még vele egy kicsit, hogy belevágjak.
Milyen témákban olvasol szívesen a civil életben? Milyen
típusú könyvek állnak hozzád a legközelebb?
Jelenleg épp a Hannibál kötetek első részét, A vörös sárkányt olvasom, előtte pedig
Stephen King menekülő emberét olvastam el. Nagyon közel állnak a szívemhez Lucy
Maud Montgomery művei (a regényekből készülő filmsorozatokat is nagyon
szeretem: Anne, Váratlan utazás).
Soha nem fogom elfelejteni Robert Merle Malevil
című regényét, legalább egyszer érdemes mindenkinek elolvasnia, de nagyon
szerettem a Maigret felügyelőről szóló krimiket is. Nagyon nagy kedvencem P. G.
Woodhouse, és Agatha Christie. Azt hiszem, többségben vannak a krimik, de az
utópisztikus regények és a kisemberekről szóló írások is nagyon lekötnek.
Perselus karakterét egy kicsivel hangsúlyosabbnak érzem a
műveidben. A hét kötet alatt fogott meg a karakter, vagy csak a „nagy titok”
kiderülése után?
Megenyhültem iránta a „nagy titok” kiderülése után, de a
fanficek hatására vált igazán nagy kedvencemmé. Mikor kiderült, hogy a rajongók
előszeretettel „dugják bele” apai szerepbe Perselust, egészen meghatódtam,
főleg, miután elolvastam egy-két történetet, és rájöttem, mennyire szép az a
folyamat, amin keresztül megy Piton, amíg megszereti Harryt. Azt még mindig
nagyon sajnálom, hogy Rowling ilyen csúnyán elbánt szegény professzorral, én
viszont próbálom ezt a helyzetet kompenzálni egy kicsit, ha épp az ő
szereplésével írom meg az egyik művem. Aztán, hogy ez most Severitus vagy
Snarry, nekem már nem számít. A Snarryt is hihetetlenül szeretem (néha úgy
érzem, talán még jobban, mit a Severitust), hiszen ott megint másképp szeret
Perselus, és talán maga a tudat, hogy Perselus ilyen sokoldalúan képes a szeretetre,
mindig jó érzéssel tölt el. Azt hiszem, ezért is imádok annyira vele dolgozni.
Az adatlapodat meglesve elég sok Snarry (Perselus/Harry)
párosítású művel találkoztam. Ezek után komolyan érdekelne, mit gondolsz a
Perselus/Lily szálról?
Az ő kapcsolatuk a tipikus „szomszéd fiú”
történetet testesíti meg, csak itt ugye fiú helyett lányról beszélünk. A
magányos kisfiú az ittas apjától menekülve beleszeret a szomszéd, vörös hajú
kislányba, aki sok idő elteltével végre észreveszi, és barátok lesznek, habár a
fiú többet akar. Az ilyen történetek általában happy enddel végződnek, és
szerintem, ha Perselus akkor nem szúrja el, az is lehetett volna. Lily helyében
én sem bocsátottam volna meg, mert azért ehhez azt is hozzá kell tenni, hogy ő
nem csak a sárvérűzés miatt küldte el Perselust (az már csak hab volt a
tortán), hanem azért is, mert a fiú egyszerűen nem akarta megszakítani a
kapcsolatát a „barátaival”.
Perselusnak pedig döntenie kellett, hogy a
sárvérű szerelme, vagy a halálfalók, de mivel nem tudta elhatározni magát, így
Lily megtette helyette.
Szerintem egyébként aranyosak együtt, igazán összeillő
páros lehettek volna, szeretek is erről a párosról olvasni, és én szépen,
csendben vallom magamban azt is, hogy van egyfajta Snarry beütése a
Perselus/Lily kapcsolatnak. :P Vagy inkább fordítva?
Ilyennek képzelted el a hetes, befejező kötet végét?
Hozzátennél még valamit az Epilógushoz?
Egy rövidebb jelenetet még hozzátettem volna,
ahol látjuk hol és hogyan élnek Potterék; mindezt mondjuk egy reggelizés közben
bemutatni, mert erre nagyon kíváncsi lennék, de alapvetően ilyennek képzeltem
el a végét. Szerintem egy szép és megható lezárást kaptunk; mindig
beleborzongok, picit megsajdul a szívem és elhomályosodik a tekintetem,
akárhányszor eszembe jutnak az utolsó mondatok. Abban a pillanatban egy nagyon
hosszú, nagyon szép korszakunk zárult le, és elhiszem, amikor Rowling azt
mondja, hogy mennyire nehéz volt megválnia Harryéktől, ezért írta meg olyanra
az epilógust, amilyenre. Én pedig csak egyetlen szót tudok neki mondani:
Köszönöm!
Elég sok rajongó gondolkozott már el azon, hogy milyen
lehetett a Tekergők idejében a Roxfortba járni. Vajon tényleg olyan
hányattatott sorsa volt Perselus Pitonnak? Mit gondolsz, ha lenne, megnéznél
egy, a történetükből készített filmet?
Oh, de még mennyire! Ezt mindkét kérdésedre
értem. Perselus Pitonnak egy nagyon kemény harminchat évvel kellett
megküzdenie, és soha, egyetlen egy pillanat sem volt az életében, amikor
fellélegezhetett. Igaz, hogy tizenegy évesen, a peronon állva még reménykedett
egy jobb életben, de már a vonatúton nyilvánvalóvá vált, hogy a Roxfortban sem
lesz jó helye. Egy ittas apával, aki verte őt is, és az anyját is, eleve
borzalmas lehet élni, és akkor még szembe kell néznie az idióta
évfolyamtársaival. Lily elhagyja, utána jön Voldemort, meghal a szerelme, majd
szembe kell nézni a két lábon járó bűntudatával, aztán meghal. Nem egy szép
élet…
A Tekergők meg kalandként fogták fel az egész
életüket, úgyhogy ebből a szempontból is érdekes lenne a film – látni, ahogy a
kis James felnő, vagy amikor Sirius elszökik otthonról, de a film akár
kezdődhetne azzal is, amikor Remust megharapja Greyback. Sejtelmes zene,
ahogyan a kisfiú játszik egy erdő mellett, de közben már látjuk a gonosz
vérfarkast, amint vicsorogva nézi a kis Remust, aztán támad. Én meg már megírok
itt egy egész jelenetet a filmből… :D
De azt hiszem, egyértelmű, hogy szeretnék
látni egy ilyen mozifilmet – ha lehet, nyolcat kérnék belőle, hiszen hét év
iskola, meg James és Lily esküvője, plusz Harry születése, ugyebár.
Van olyan történés a hét kötet során, amivel egyáltalán nem
értesz egyet?
Van itt nekünk egy ötödik kötetünk, meg hozzá
egy titkolózó Dumbledore-unk, no meg az én tehetetlen dühöm, akárhányszor arra
gondolok, hogy ha az igazgató nem akarja annyira sötétben tartani Harryt, akkor
Sirius még mindig élne. Viszont ha már Dumbledore így döntött, akkor legalább
Siriusban több tekergősség kellett volna, hogy legyen, és mondjuk karácsonykor,
amikor Harryvel együtt nézték a Black családfát, elmondhatta volna a
keresztfiának, hogy mi a helyzet. De nem, mindenki hallgat, Harry meg szépen belesétál
a csapdába.
Vagy ott van a Harry-Dursleyékhez-kerül
történet, de azt hiszem ezzel fele arányban nem értek egyet, fele arányban meg
igen. A vérmágia szempontjából tényleg ott volt Harry a legnagyobb
biztonságban, de ha azt nézzük, hogy a rokonai hogy bántak vele, akkor bárhol
máshol jobb helyen lett volna, mint a Privet Drive-on.
Azt hiszem, ez az a két dolog, amit fel tudok
hozni, a többi nekem tökéletes. : )
Amikor Harry Dursleyékhez kerül… ez egy igen érdekes kérdés.
Sok helyen olvasni róla, és a rajongók azt kérdezik: vajon hol volt ekkor Remus
Lupin? Szerinted van rá valami magyarázat?
Remus gyászolt. Gyászolta mind a négy(!)
barátját (igen, Lilyt is) közben pedig küzdött a farkaskórral, és emiatt ő is
érezte, hogy nem lenne megfelelő gyámja Harrynek. Mi történt volna, hogyha a
kisfiú hozzáköltözik, aztán egyik éjszaka megtámadná? Ráadásul mivel Remus
vérfarkas volt, munkát se tudott szerezni, így nem lett volna képes etetni és
ruházni Harryt, hiszen még saját magát is nehezen sikerült eltartania. Szerintem
ezek összessége miatt nem bukkant fel Lupin.
A Kísértethistória című műved központi gondolata nagyon
megtetszett, amikor először olvastam. Akár így is történhetett. Nem hiszed,
hogy Perselus Piton továbbment a varázslók mennyországába? :)
Jaj, de sokat gondolkoztam én ezen a kérdésen,
amikor írtam a novellát, de aztán arra jutottam, hogy szerintem továbblépett.
Elvégre Nick azt mondta Harrynek az ötödik kötetben, hogy azok maradnak
szellemként a két világ közé ragadva, akik félnek vagy bűntudatuk van. Piton
ezzel szemben nem félt a haláltól, és azt hiszem, a halála pillanatában saját
magának is megbocsátott. Teljesítette az önmagának (Lilynek) és Dumbledore-nak
tett ígéretét, így nem volt oka a földön ragadni. Szerintem Perselus a
mennyországban van, és végre Lilytől és Dumbledore-tól is megkaphatja a
feloldozást.
Elgondolkoztál már azon, hogy a következő generációt is
tollhegyre tűzd?
Nem. Nem igazán állnak közel hozzám a
Potter-Weasley gyerekek; talán azért, mert keveset tudtunk meg rólunk. Kissé
olyan érzésem van velük kapcsolatban, mint amikor a hetedik film második
részében Harry elmondja a Szükség Szobájában lévőknek, hogy mit keresnek
„pontosan”, és hozzáteszi, hogy tudja, hogy ez nem sok, mire Seamus rávágja,
hogy „Ez nem sok? Ez semmi.” Na, valami ilyesmi érzésem van velük kapcsolatban.
Képlékenyek, kifolynak a kezeim közül; megtehetném ugyan, hogy saját magam
formálom meg őket, de egyszerűen nem érzem magam elég közel hozzájuk, hogy
„vesződjek” velük. Tény, hogy azért a Kísértethistória című történetemben
szerepel James Sirius Potter, na meg Teddy, de ott leginkább Pitonon van a
hangsúly.
A rövidebb kis történetek nagyobb súlyban esnek latba nálad.
Jobban kedveled ezt a kategóriát?
Igen, jobban kedvelem. Lehet, vannak olyanok,
akik azt hiszik, hogy egy novellát milyen könnyű megírni, pedig nem, egyáltalán
nem. Sőt! A novella, mint műfaj, nagyobb kihívás egy regénynél, hiszen a
regényt lehet nyújtani, nem kell mindent egy fejezeten belül elmondanod, van rá
akár tíz-húsz-harminc vagy ennél is több fejezetnyi lehetőséged. Ezzel szemben
a novellád (nagy átlagot tekintve) egy fejezetes, amiben neked be kell mutatnod
a szereplőidet, még akkor is, ha ismerjük őket, a helyszínt, a jelenetet, a
szereplőid lelkivilágát, és a tartalmat figyelembe véve lennie kell egy
origónak, ahonnan elindulsz, majd egy tetőpontot kialakítva el kell érkezned
megoldáshoz. És erre mindössze egyetlen fejezet áll a rendelkezésedre! Ez pedig
nem könnyű, hiszen egy olyan történetet kell megírnod, ami önmagában meg kell,
hogy állja a helyét, nagyon alaposan alá kell támasztanod, hogy az olvasóidnak
ne legyen hiányérzete, miután elért a „Vége” felirathoz. Természetesen egy
regényben is úgy kell megírni az utolsó fejezetet, hogy ne legyen hiányérzete
senkinek, de ha ügyes az ember, akkor az előző fejezeteit ehhez mérten
igazította.
Itt most fel lehetne tenni a kérdést, hogy ha
annyi mindent akarok elmondani, akkor miért nem írom meg regényként a
történetet, minthogy mindent beleszuszakoljak egyetlen fejezetbe? Mert számomra
ez a kihívás. Egy fejezeten belül elmesélni mindent, egyenletesen elosztva a
történéseket: ebből is egy kicsit, abból is egy kicsit, és még ezt is tegyük
hozzá, míg végül egy kerek egésszé össze nem áll az alkotás. Szerintem ez egy
gyönyörű folyamat.
Slash témában is szoktál alkotni. Mikor döntötted el, hogy
ez a műfaj közel áll hozzád?
Banjuli Mr. December című Snarry történetéhez
kapcsolom a slash-kötődésemet. Tudom, hogy az elsők között volt, amit olvastam,
de nem vagyok száz százalékig biztos benne, hogy ez volt-e a legelső.
Mindazonáltal ezt könyveltem el magamban annak. : ) Innentől kezdve
elkötelezett híve vagyok a slashnek, és habár addig sem volt bajom a
homoszexualitással, azóta, hogy ilyen témában olvasok és írok, még inkább védem
a melegeket, még inkább kiállok a hátrányos megkülönböztetésük ellen.
Nem tudnám megfogalmazni, miért áll közel a
szívemhez ez a téma, de van benne valami varázslatos, ahogy két férfi a
társadalmi normákat felrúgva követi a szívét, a szíve választottját, hogy
együtt találják meg a boldogságot, és ezért a boldogságért képesek szembe menni
az elvárásokkal, a pocskondiázó megjegyzésekkel. Mindennel és mindenkivel.
A HP-ban könnyebb ilyet írni, mert ott
elfogadott a homoszexualitás, legalábbis a magyar fandomban én még nem találkoztam
olyan történettel, ahol bármelyik szereplő felemelte volna a hangját emiatt, de
a Privet Drive kategóriában lehet ilyenről olvasni. És azt hiszem, ebben a mai
(magyar) társadalomban jó, hogy van az internetnek több olyan szeglete, ahol
kiállunk a saját nemükhöz vonzódó társaink mellett – mert igen, mi, még ha csak
egy fanfiction keretén belül is, amolyan virágnyelven, de harcolunk a homofóbia
ellen.
Azért a Sherlocknál is felfedezhetünk némi slash-szálat,
amit a fanfic írók igencsak „felnagyítottak”. Sőt, annak idején Conan Doyle is
megkapta, hogy Holmes bizony más gyümölcsök között válogat… :) Te hogyan írnád
le a kapcsolatát John Watsonnal?
Valójában én nem hiszem, hogy Holmes Watson gyümölcséből
válogatott volna. :D Szerintem köztük egy rendkívül mély és szoros barátság
alakult ki, amit a rajongók – ahogy írtad – igencsak felnagyítottak. Akkoriban
ugyebár nem nézték jó szemmel, ha egy férfi nem házasodott meg, a
homoszexualitás pedig büntetendőnek számított, és mivel Holmes nem „kajtatott”
szoknyák után, hanem barátjával élt, rávetült, hogy meleg lehet. Szerintem
viszont nem volt az, csak jobban lekötötte a munkája, mint másokat. Watson
pedig mindig hű barátja és társa volt, akiben megbízhatott, aki mindig mellette
állt, aki vigyázott rá, és Holmesnak ez tökéletesen elég volt.
Honnan jön az ihleted? Miből merítesz, amikor nekiülsz
megírni egy újabb novellát, vagy nagyobb művet?
Láttam jó pár évvel ezelőtt egy filmet (nem
tudom se a címét, se azt, hogy ki szerepelt benne, ha valaki ráismerne,
sikítson), amiben egy fiatal fiú felkeres egy nyugdíjba vonult, egykönyves
szerzőt, és tanácsot kér tőle, hogyan lehetne jó író. Az idős férfi elkezdi őt
tanítani, és az első órájuk alkalmával leülteti a gyereket az írógép elé, majd
azt mondja neki, hogy „Írj! Mindegy, hogy miről, csak írj!” Aztán, ha nem
hallotta a klaviatúra kopogását, mindig ráordított, vagy rácsapott a kezére.
Szóval, eszembe jutott ez a jelenet, és mivel semmilyen ötletem sem volt, hát
kipróbáltam. Soha nem kezdek bele úgy egy történetbe, hogy nincs meg vagy az
eleje, vagy a vége a fejemben, de most elkezdtem írni, egymás mellé tettem a
szavakat úgy, hogy még az első fejezet végére sem tudtam pontosan, hova
lyukadok ki. Most írom a hatodik, egyben utolsó fejezetet. Izgalmas, egyben
ijesztő is volt, de megérte.
Itt például nem volt ihlet, csak… ámokfutás a
szavak között.
Viszont néhány nappal ezelőtt az eső volt az,
ami megihletett, előtte pedig egyszerűen csak végigzongoráztam egy
gondolatmenetemen, és hirtelen ott volt. Beugrott egy ötlet, de olyan erővel,
hogy azt hittem, elütött a Roxfort Expressz. :D Aztán van, hogy a hangulat nagy
úr… Amikor nincs konkrét cselekmény, mégis ott van a sorok között megbújva egy
gondolatsor, egy olyan szál, ami kitölti az űrt, és miután elolvasod a
történetet, jóleső érzéssel hagyod magad mögött az írást; sőt, talán még
percek, órák múlva is gondolkozol rajta. Szeretem az ilyet. : )
Van olyan is, amikor kiragadok egy jelenetet
valamelyik könyvből, és átírom azt, másfelé kanyarítva a történéseket, vagy
mondjuk egyetlen egy szó köré építem fel a cselekményt, mint a most íródó
Snarrymben (oké, hónapok óta írom…). Az a címe, hogy WizardAir Légitársaság;
abban az egész koncepciót Vernon bácsi repülőszőnyeges kijelentésére húztam
fel: „Furcsa, hogy vonattal kell a varázslóiskolába menni. Defektes az összes
repülőszőnyeg?”
Zene sosem szokott ihletőleg hatni rám,
maximum miután megírok egy történetet, elgondolkozok rajta, hogy ez a dal
egészen illene ehhez az íráshoz.
Valahogy így kezdek hozzá az íráshoz. :)
Ha visszamehetnél az időben, van olyan dolog, amit
megváltoztatnál az életedben?
Van bizony. Egyetlen egy eseményt változtatnék meg, ami
ugyan nem befolyásolná a történelmem, de jó lenne másképp cselekednem.
Vannak, akik nagyra törő álmokat dédelgetnek, és mindenképp írók
akarnak lenni. De olyanok is akadnak, akik csak hobbi szinten űzik a
„mesterséget” és csak egy kisebb körnek alkotnak. Te melyik kategóriába
tartozol?
Az esték, amikor lefeküdtél, kicsit
elcsendesül az agyad, nagyon jó arra, hogy regényötleteket próbálj meg
összerakni magadban. : ) Sokáig vártam rá, hogy megtaláljon a Nagy Ötlet, és
szerintem most sikerült egy olyan történetet kitalálnom, ami méltó lenne rá,
hogy egyáltalán időt öljek abba, hogy megírjam. Valószínűleg, amikor elkészül,
megpróbálkoznék az Aranymosással, végül is nem veszíthetek semmit; ha nem
sikerül, hát nem sikerül. Majd legközelebb.
Mindenképpen nagyobb körnek szeretnék alkotni,
de egyelőre így is jól érzem magam – Merengőn és blogspoton egyaránt.
Mennyire hatnak rád az olvasói visszajelzések? Fontos, hogy
az ember kapjon visszajelzést?
Nem szeretek a fiókomnak írni. Szükségem van
rá, hogy kapjak visszajelzést egy-egy történetemre, mert csak abból tudom
igazán biztosra, hogy jó (vagy rossz) amit csinálok. Amikor nem kapok kritikát,
akkor úgy érzem, hogy szimpla közönnyel mentek el a történetem mellett, vagy
olyan rosszul sikerült, hogy még kritikát sem éri meg írni. Pedig lehet, hogy a
legkevésbé sincs így, csak mondjuk nincs kedve az olvasónak odapötyögni, hogy
jó volt, vagy úgy érzi, hogy ezzel a két szóval nem sokra menne. Sajnos én is
így vagyok ezzel néha. Ritkán olvasok ugyan, de még annál a kevésnél se mindig
írok kritikát, pedig kéne, hiszen mint író, én is tudom, hogy milyen rossz,
amikor látod, hogy megtekintették az írásod, de nem hagytak maguk után nyomot.
Ezért mostanában próbálom magam megregulázni, hogy legalább pár sort írjak már,
nem fog leesni a gyűrű az ujjamról, az írónak pedig örömöt szerezhetek
vele.
Ma már tapasztaltabb íróként hogyan látod, milyen hibákat
követhet el az ember kezdőként?
Leginkább helyesírási hibák tömkelegét, azon
belül is a dialógusok központozását, de ez elsősorban nem az ő hibájuk, hanem
az iskoláé, illetve az alaptantervé. Habár nem tanítok, diplomás tanár vagyok,
de amíg iskolába jártam, egyetlen egyszer sem tanultuk, hogyan kell párbeszédet
írni. Megtanultuk, hogy különböző mondatfajtákhoz különböző írásvégi jelet
használunk, megtanultuk az igekötők használatát, a szófajokat, és a többit, de
valamiért nem jutottunk ennél többre, pedig én úgy gondolom, ezt általános
iskolában kéne megtanítani. Mi a helyesírási szabályzatban sem jutottunk el a
dialógusok helyesírása részig, és nem nagyon értem, hogy miért, így aztán
amikor olvastam a Harry Pottert, akkor figyeltem fel rá, hogy ott másképp használják
a központozást, mint én, amikor elkezdtem írni a GyU-s történetem, és onnantól
kezdve úgy használtam, ahogyan a könyvben volt, és nem volt túl nehéz rájönni a
logikájára. Miután megérti az ember, könnyen tudja alkalmazni. Aztán ahogy
elkeveredtem a Merengőre, elolvastam a Merengőről Merengőknek című
segédanyagot, ami tényleg nagyon hasznos, és nagyon okosan összeállított.
Amit gyakran elkövet az ember (és talán még
kezdő írónak sem kell lennie), az a szóismétlés; néha én is belefutok a saját
írásomban ilyenekbe, és fogom a fejem, hogy miért nem vettem észre. Aztán ott
vannak a tőmondatok, amikkel kapcsolatban néha azt érzem, hogy fél az író
bővített mondatokat használni, összekapcsolni őket egy-egy kötőszóval; de nem
tudom miért, talán attól tart, hogy túl hosszú lesz, és belegabalyodik a
mondanivalójába. Sokkal szebben, gördülékenyebben meg lehet megfogalmazni a
gondolatainkat, mintha folyamatosan tőmondatokra törjük őket, ezzel megakasztva
az olvasót.
Azonban ki kell jelenteni, hogy a kezdők
között is van különbség, hiszen lehet író olyan ember, aki tudja a nyelvtani
szabályokat, mindössze ő egy csiszolatlan gyémánt, akinek még nem forrott ki
teljes mértékben a saját stílusa, és lehet kezdő író olyan író is, akinek
először el kell magyarázni a nyelvtani szabályokat, és felhívni bizonyos
hibákra a figyelmét.
Melyik művedre vagy a legbüszkébb?
Az egyik a Bukott
Angyal, a másik Az
eső majd elmossa bűneim, és
mindkettőt BBC Sherlock fandomban írtam. Az első egy egészen művészi
nyelvezetű, költői, metaforáktól és hasonlatoktól hemzsegő egyperces, a másik
pedig egy nagyon nehezen emészthető rövid novella, amit végig zuhogó eső,
mennydörgés és villámlás kísér. Erre az utóbbi írásomra pedig olyan gyönyörű
kritikákat kaptam, hogy szó szerint sírtam rajtuk. Meg a kritikaíró is sírt.
Viszont azt hiszem, nem mehetek el szó nélkül
a Merengőn most és két évvel ezelőtt kiemelt két történetem mellett. A Mire jók a varázslók?(2012) és A Tekergők Térképe (2014) örökre a
két legnagyobb kedvencem lesz, hiszen kikerültek az Ajánlóba, az pedig
elmondhatatlanul fantasztikus érzés, amikor tekersz le a főoldalon, aztán
egyszer csak szembetalálod magad a neveddel és a műved címével, mindezt úgy,
hogy a kiemelt hat írás közül az egyik a tied.
Kik a kedvenceid a szereplők közül? Miért szereted éppen
őket?
Harry és Perselus. Amikor még nem szerettem
Pitont, akkor csak Harry volt. Igazából azt hiszem, mindketten azért lettek a
kedvenceim, mert a jég hátán is megélnek, küzdőszellemek, okosak, és
mindkettőjüket – ahogy Dumbledore mondaná – a szeretet hajtja előre.
Perselusról pedig Dumbledore mondott egy
mondatot, ami azt hiszem, tökéletesen körül ír mindent: „Maga sokkal bátrabb
ember, mint Igor Karkarov. Tudja, néha úgy érzem, elhamarkodjuk a házakba
osztást.”
Drabblék. Eltérő kategóriákat és váltakozó karaktereket
használsz. Bárkiről tudnál írni a HP keretein belül? Vagy vannak azért
szereplők, akiket kevésbé szívesen látsz a fanfictionökben?
Azt nem mondanám, hogy kevésbé szívesen látom
őket, inkább csak nem tudom megfogni a jellemüket. Nem tudok írni példának
okáért Lunáról, mert ő egyszerűen és hihetetlenül könnyedén fogalmazza meg az
élet nagy bölcsességeit és igazságait. Gyakorta hisszük róla, hogy a
fellegekben jár, és képzelődik, pedig csak másképp látja a világot. Azt hiszem,
Lunához nem vagyok elég bölcs. : )
Vagy ott van Ginny. Harryt Perseluson kívül
csak vele tudom elképzelni (meg Dumbledore-ral, de ilyen ficet még csak egyet
találtam, és az se volt az igazi…), de Ginny jellemét se igazán tudom
megragadni. Kicsit nehéz vele úgy dolgozni, hogy leginkább csak azt tudjuk
róla, hogy tízéves kora óta szereti Harryt, és hogy erős boszorkány. Szerintem
nincs igazán kidolgozva a karaktere, ettől függetlenül lehet, hogy
megpróbálkozok majd egyszer vele is íni egy drabble-t. Jó gyakorlás lenne.
OOC és AU, mi a véleményed?
Az OOC (out of character) az, amivel szerintem
nagyon óvatosan, mértékkel kell bánni. Például ha Pitonnal dolgozunk, és
bárkivel is összeboronáljuk, vagy éppen apát csinálunk belőle, már eleve OOC,
hiszen Rowling kicsit más jellemet adott neki, de ez még belefér a
karakterében. Viszont ha az ismert Pitonból egy kedves, nevetős cukros bácsit
faragunk, akkor az már borzalmas, és maximum paródiaszinten megy el. (Bár én a
paródiát sem kedvelem.) Piton után pedig jönnek Malfoyék és Voldemort, akiket
szintén elég nehéz jellemmel áldott meg az írónő, és akikkel ugyancsak óvatosan
kell viselkedni. Van egy határ, ameddig még el lehet menni
karakter-hűtlenségben, de azon túl nem biztos, hogy szerencsés fogadtatásban
fog részesülni a történet. Szerintem az olvasó szereti viszont látni a már
ismert jellemrajzokat egy fanfiction keretén belül, mert bármennyire is
fanficeket írunk, azért egy bizonyos pontig, úgy vélem, ragaszkodni kell az
eredetileg megismert figurákhoz.
Vannak azonban olyan esetek, amikor azt
mondom, nem baj, ha OOC egy karakter, amennyiben alaposan be van mutatva az a
lelki fejlődés, amin átesik az illető. Ilyen, amikor Harryből gonosz,
Voldermortból pedig jó mágus lesz. (Bár azt hiszem, a gonosz! Harry nem annyira
OOC, hiszen Voldemort lélekdarabkájával a lelkében ugyanolyan eséllyel lehetett
volna belőle sötét varázsló, mint világos.)
AU fronton imádok kísérletezgetni, annyi
mindent meg lehet változtatni, annyi cselekményfüzérre fel lehet építeni egy
történetet, sőt, akár saját világot is teremthetsz a HP univerzumán belül, és
szerintem ez nagyon izgalmas.
Ha elutazhatnál egy távoli helyre, hová mennél? Melyik
könyvedet vinnéd magaddal, ha csak egyet választhatnál?
Olyan helyre mennék, ahonnan látszik a sarki fény, és azt
hiszem, Madách Imrétől Az ember tragédiáját vinném magammal.
Köszönöm
az interjút, nagy élmény volt!
Én is köszönöm! Nagyon tetszettek a kérdéseid, és nagyon
élveztem rájuk válaszolni. És köszönöm szépen a lehetőséget!
Jöjjenek
az olvasói kérdések:
Van olyan könyv/film, amit annyiszor olvastál/láttál, hogy
még mindig nem sikerült megunni?
Csukás István Nyár a szigeten című könyvéből készült filmet, a Le a cipővel!-t nem tudom megunni, mint
ahogyan a Gyalogbéka című sorozatot
sem. Ezeken kívül a Die Hard című
filmet is mindig megnézem, de szigorúan csak az első részével vagyok így, és
kizárólag a másodszinkronnal. :D
Olvasol most valamit?
Igen, Thomas Harris – A vörös sárkány (A Hannibal kötetek első része)
Melyik a kedvenc HP borítód?
Az ötödik kötetét szeretem a legjobban (és
egyébként az a kedvenc részem is könyvben is és filmben is).
Láttad A J. K. Rowling sztorit? Ha igen, hogy tetszett?
Sajnos még nem volt hozzá szerencsém, de
keresem, hol tudnám megnézni.
Milyen színű a szobád fala?
Barackvirágszínű.
Mi volt a jeled az oviban?
Először pillangó, aztán amikor ott maradtam
még egy évet és összevonás lett, akkor hóember. :D
botkrisz
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése