Ha egyetlen szóval kellene jellemeznem a következő
interjúalanyomat, azt mondanám: alapos. Az írásaiban minden apró részletre
gondosan odafigyel, ami nagyon hasznos, ha komolyan szeretne ezzel foglalkozni.
Első kérésem roppant egyszerű: mutatkozz be azoknak, akik nem
ismernek!
Nos, hol
kezdjem? Talán a nevemnél. A valódi nevem Ferencsik Dóra Edina, a merengős
nicknevem Szakkara. Huszonnyolc éves vagyok, a szakmám rehabilitációs terapeuta, és
irodai asszisztens is vagyok. De valójában írónak érzem magam.
Vidéken
élek, és nem vagyok az az álmodozós, mások által meg nem értett fajta, mivel
sosem akartam, hogy megértsenek. :) Mondjuk szoktam álmodozni, mert állandóan a
történeteimen jár az agyam, szóval ilyen szempontból az vagyok.
Szeretek
zenét hallgatni, sokszor írás közben is, de van, amikor csend kell, és az
újraolvasáskor megy valami zene, amitől sokszor jobb ötletek ugranak be egy-egy
jelenethez. Még az jellemző rám, hogy keveset beszélek. Szóval feleslegesen nem
szoktam nyomni a rizsát.
Nagyon érdekes a névválasztásod. Honnan ered? Mesélj erről egy
kicsit.
Ennek nincs
nagy sztorija. Amikor megírtam a Halott
Nevek Könyvének első fejezetét, mint sok kezdő író, azonnal fel akartam
tölteni a Merengőre. Semmi értelmes nicknév nem jutott eszembe, ezért a
Halott Nevek Könyve kezdő jelenetéül szolgáló helynév lett a nicknevem, ugyanis
Szakkarában, a Dzsószer piramisban játszódik az első jelenet, ha jól emlékszem.
Mostanra már megbarátkoztál a névvel, vagy ha tehetnéd,
megváltoztatnád?
Már nem
változtatnám meg, megtetszett, valahogy hozzám nőtt.
Próbáltam
különben változtatni. A nem HP-s sztorikat eredetileg másik néven akartam
feltölteni, de aztán valahogy a másik név idegen maradt számomra annak ellenére
is, hogy a nagymamáim és édesanyám lánykori neveiből állítottam össze.
Mikor szippantott magába Harry Potter világa? Szerelem volt első
olvasásra?
Az első
könyveket anyukám olvasta. Amikor megláttam nála, azt gondoltam, nem
normális. Hiába mondta, hogy milyen
érdekes meg minden, én azt gondoltam, biztos valami hatásvadász sztori, amolyan
sablonos bestseller. Nővérem is olvasta őket, de az sem győzött meg, mivel ő is
a habos-babos, egy kaptafára íródott romantikus regényeket preferálta. Én először
2003-ban olvastam, és akkor is a második részt.
Azért a
másodikat, mert láttam filmben a Titkok Kamráját, és nagyon megtetszett Lucius
karaktere. Ha nem lett volna benne szőke, hosszú hajú pasi, lehet, bele sem
kukkantottam volna a könyvbe. :)
Szóval a
második részt olvastam el először. Utána meg az elsőt, és aztán a többit
sorban, ahogy jöttek. Mondjuk a Tiktok kamrájának a története is elég érdekes
volt, hogy felkeltse a figyelmemet a sorozat. Azóta pedig nagyon sokszor
újraolvastam minden részt.
Ezek után felmerül bennem a kérdés: hogyan sikerült rávenned
magad, vagy másoknak téged, hogy megnézd a Titkok kamráját, ha előtte teljesen
elzárkóztál a történettől?
Unokatestvéreméknél
voltunk, és nem volt más nézni való. Őket érdekelte, így én is megnéztem.
Mint fentebb is kiderült, kedvenc karaktered Lucius Malfoy. A
Harry Potterrel foglalkozó írásaid is hozzá kötődnek. Mi fogott meg benne?
Hogyan tudnál meggyőzni arról, hogy ő több mint egy érzéketlen arisztokrata,
amilyennek például én látom?
Szerintem
minden ember több annál, mint aminek első látásra tűnik. Én, ha egy
karakterről van szó, megpróbálok a háta mögé nézni. Mi motiválhatja, miért
olyan, amilyen? Nem hiszek mindig a látszatnak. Talán próbálom az emberekben
a jót látni, illetve megérteni cselekvésük indokait, ezért gondolkoztam el
rajta, milyen ember lehet ő a "valóságban".
Saját
történetem (A gyilkos gyermeke – a
Merengőn nincs fent) egyik karaktere kapcsán is, aki nem volt főszereplő, és
szörnyű dolgot tett, végül rávilágítottam, miért tette, amit tett. Nem tudtam
úgy továbbmenni a történetben, hogy nem tudtam, miért. Talán megnyugvást hoz
számomra, hogy a leggonoszabb cselekedetben is megláthatom az okot, a
miérteket, legalábbis az írásban.
Talán ezért
is kezdtem Luciusszal foglalkozni. Azután az események előrehaladtával Bellatrix
is terítékre került, bár Voldemorthoz még nem találtam ihletet – egyszóval:
nem érem be a maszkkal, látni akarom azokat a lehetőségeket, amik mögötte
vannak.
A Halott
Nevek Könyvéről beszélek most, a fenti mondatban.
A
történeteket úgy szoktam írni, hogy írom, írom, ahogy jön. S amikor épp
megcsappan a lelkesedésem, vagy épp (nem szeretem ezt a szót) elakadok a
történetben, akkor átolvasom, és ha olyasmit találok benne, törlöm.
Ha van
olyan jellemvonás, cselekmény, aminek a miértje piszkálja a csőröm - itt nem a
rövidtávú előzményekre gondolok, mert persze azt tudom a történet vezetéséből,
hanem a hosszú távúakra -, addig nem megyek tovább. Persze ez nem mindig tart
sokáig. Gyorsan fel szoktam vázolni egy karakter előtörténetét, de vannak
nehezebb diók. Egy ilyen tisztázás révén most egy újabb regényt írogatok, hogy
azt a karaktert, akit mélyen el lehet majd ítélni a történetemben lévő tette
miatt, meg tudjam érteni. Gyerekkorától vezetem a szálakat a felnőtt koráig.
Nos, így, hogy egy mellékregényben leírom az ő életét, a másik történetem is
jobban megy.
Hogyan kell téged elképzelni írás közben? Szoktál jegyzetelni,
vázlatot készíteni, vagy azonnal monitorra veted az elképzeléseidet?
Én szeretek
utánajárni a dolgoknak. Helyszíneket például megnézek a neten, ha a múltban írom
a történetemet, akkor az akkori szokásoknak nézek utána, technikai eszközöknek,
épületeknek.
Nagyon
fontos az időrend. Mármint hogy ha egy keddi nap x év májusában 3-ára esik, akkor az
a történetemben is arra a dátumra kell hogy essen.
Halálra
idegesít, amikor eltévesztik az írásokban azokat a napokat, amikre hivatkoznak
- én ilyenkor az öröknaptárt szoktam segítségül hívni. Illetve készítek külön
időrendet is - van, amikor csak utólag -, hogy a történet eseményének x évében
y hónapjának mely napjain mi történt.
Ha nem is
írom le pontosan a dátumot, én szeretem tudni, hogy az adott nap melyik dátumra
esik, s ha két hét telik el a műben, akkor az tényleg két hét legyen. Szóval
napra pontosan ki szoktam számolni, mert így nem esek abba a hibába, hogy egy
eseményről, ami nem eshet mondjuk hétvégére vagy hétköznapra, kiderüljön, hogy
hoppá, ez az író teljesen el van tájolva! Ez nem lehet így. Vázlatot eleinte
nem írtam. Újabban már azért le szoktam írni, sacc per kábé mi lesz. De sokszor
a karakterek nem hagyják magukat irányítani. :)
Ez most
furcsán hangozhat, de sokszor jártam úgy, hogy na, kitaláltam egy jelenetet.
Már láttam is magam előtt, ahogy szoktam - mintha filmet néznék -, és valahogy,
ahogy leírtam, rájöttem, hogy a jelenet nem passzol a karakterekhez, valahogy
másképp kell írni. És van, amikor teljesen más irányt vesz a történet.
Amúgy írás
közben nem a betűket látom magam előtt, bár fizikailag látom, de nem szoktam
"felfogni" - talán ez rá a jó szó - a betűként. Egyből filmként látok
mindent a lelki szemeim előtt. Még a szakkönyveket is mozis verzióban olvasom.
Ebből kiderül, hogy olvasni is így szoktam.
Egyszóval
szeretek utánajárni a dolgoknak, mert nem akarok hülyeséget leírni, és még ha
nem is írok le valamit, szeretem, ha van némi fogalmam róla. Például a Merin
fent lévő saját történetemnél érdekes volt megtudni, hogy a régiek hogyan
próbálták megelőzni a nem kívánt terhességet.
Van, hogy mindennap
írok, persze ahogy az idő engedi. A Halott Nevek Könyvében volt olyan időszak, hogy
napi 8-10 órát írtam. Máskor meg van, amikor hónapokig nem nézek az írásaim
felé.
Ilyenkor,
ahogy előveszem őket és átolvasom, más szemmel figyelhetem meg őket, és
észreveszek olyan esetleges logikátlanságot is, amit a nagy buzgalomban nem
regisztráltam. A történeteim fejezeteit, ahogy leírom, mindig elküldöm a nővéremnek.
Ő szokta rágni a fülemet, ha egy ideje nem kapott tőlem friss írást, hogy mikor
jön már a következő?
Mottód: "Az irodalmi műnek nem a nyelvtani helyesség a célja,
hanem az, hogy üdvözölje az olvasót, azután elmondjon neki egy történetet... és
amikor csak mód nyílik rá, hagyja megfeledkezni arról, hogy egy történetet
olvas."
(Stephen King, Az írásról) Ez azt jelenti, hogy eszerint is írsz?
Igen.
Próbálom úgy megírni a történeteimet, hogy az emberek teljesen
belefeledkezzenek. Meg persze, a helyesírásom sem tökéletes, és King e mondata
megnyugtat, hogy attól, mert nem vagyok jó helyesírásban, még írhatok érdekes,
magával ragadó történetet. A helyesírási hiányosságaimat béták közreműködésével
küszöbölöm ki. Azért többes számot írok, mert a Halott Nevek Könyve a nagy
terjedelme miatt sok bétát elfogyasztott. Illetve most úgy csinálom, hogy
egy-egy történetemet más-más béta javítja, hogy ne terheljem le őket. Nagy
példaképem King. Imádom a regényeit.
Igaz, még
sosem rettegtem egyik elolvasása után sem, de olvasás közben az ember azért
érzi a feszültséget. Azt szeretem benne, hogy nem cicomázza túl a mondatokat.
Nem tűzdeli tele metaforákkal, mégis úgy tud hatni, mint kevesen. Legalábbis
rám.
Említetted, hogy a Halott Nevek Könyvét többen is bétázták. Nem volt
nehéz alkalmazkodni a bétázási szokásaikhoz? Hiszen többen több módon teszik.
Nem. A
legtöbben érdekes módon hasonlóan bétáztak és mindig megkérdezték, én hogyan
szeretném. Inkább az volt megterhelő, hogy újat keressek, hogy ha az egyik
bétám különböző dolgok miatt már nem tudott vállalni. De szerencsére mindig akadt
bátor jelentkező.
Mi az, ami inspirálóan hat rád? Van olyan elem, motívum, ami
minden írásodban megjelenik? Ha igen, mi az?
Valószínűleg
vannak ismétlődő motívumok. Szerintem minden írónál vannak, de én nem szoktam
erre figyelni. Inspirálóan szokott rám hatni a zene. Mikor milyen. Általában
nem olyan, amiben ének is van. Bizonyos jelenetekhez, cselekményhez vannak
zenéim. Például a Halott Nevek Könyvének folytatásának írásakor gyakran hallgattam
a Trailerhead Trial of the Archangel c. számát, az An Epic Age-et vagy a
Lacrimosa dominae-t, illetve: http://www.youtube.com/watch?v=_hbx378ndsc
Máskor
opera áriákat hallgatok.
Kedvencem a
Lammermori Lucia őrület áriája. Az ötödik elem c. filmből ismerhetik az
emberek. Persze ott egy kis részlet hallatszik belőle, a díva énekli.
Mostanában gyakran hallgattam a Thousand Years ének nélküli verzióját, amikor
az Élet rubinját pötyögöm, ami a Rúnakard átkának a folytatása. Tehát a Halott
Nevek Könyvével indult a trilógia utolsó része.
Még mielőtt
megkérdeznéd, a HNK nem trilógiának indult. Utána csak második részt akartam,
de annak a vége nem tetszett, így született meg a harmadik rész. Amúgy még
mindig kattog az agyam a történeteimen. Elmémben számtalan verzió megszületik,
mire a végén gépre kerül a mű.
Ha
valamilyen műfajban írok – pl. romantikus regény -, akkor amíg írok, hasonló
műveket véletlenül sem olvasok, nehogy hatással legyenek rám.
Kétség kívül a HNK az egyik legismertebb írásod. Engedd meg, hogy
ebben a kategóriában még kiemeljem két művedet. A Sziget, mely Lucius
Malfoy/mugli saját karakter történet és a Molly és Lucius, mely egy
Molly-Arthur-Lucius szerelmi háromszögre épülő írás. Mind a kettő igencsak
érdekes elképzelés. Honnan jött az ihlet?
King írta Az
írásról c. könyvében, hogy ő úgy szokott írni, hogy a szereplőket belehelyezi
egy környezetbe, és megnézi, mit tesznek. A Sziget
nálam is valami ilyesmi volt. Lucius mellé pedig teljesen ellentétes embert
érdemes egy szigetre tenni, mert így lehet legjobban megfigyelni a személyisége
esetleges változásait.
A Molly és
Lucius úgy pattant ki a fejemből, hogy sosem értettem, Arthur és Lucius miért
utálják egymást ennyire. Elméletileg nemigen érintkezhettek, teljesen más
körülmények közül jöttek. Jó, a Roxfortban találkozhattak, de több száz diák
járt oda, és Luciusból nem nézném ki, hogy egy ágrólszakadt véráruló bármilyen
módon is huzamosabb ideig a figyelmébe kerüljön, hacsak nincs nyomós oka rá. Az,
hogy egy boszorkányba szerelmesek, elég nyomós ok szerintem.
Sajnos
ezzel a történettel elkövettem azt a hibát, hogy azelőtt kezdtem feltölteni a
fejezeteit, hogy kész lettem volna vele, és most nem tudom, mikor fogom
folytatni. A Szigetet pedig az első megjelenése után nem találtam elég jónak,
így azt újraírom sokkal színesebb, élettelibb jelenetekkel. A régi olvasóim is
találnak benne új dolgokat. :)
A Harry Potter fandom mellett vannak Alkonyat témájú és Privet
Drive saját írásaid is. Mélyedjünk el először az Alkonyat világában. Mikor és
hogyan találkoztál a történettel?
Hallottam
róla mindenfelől, hogy hú de jó, meg minden. Keresztlányom olvasta, és így én
is elolvastam, hogy tudjak vele miről beszélgetni. Alapból nem fogott meg.
Az első
rész még tetszett, a második már untatott, de végigrágtam magam rajta. És bár
nem olyan átgondolt és aprólékos munka, mint a Harry Potter, egy élménynek
elment. Többször nem hiszem, hogy elolvasnám. Hogy miért írtam ebben a
fandomban? Mert bár Bella idegesít, azért más karakterekben láttam fantáziát.
Különben a túldicsért
regényekhez - amilyen számomra a Twilight is volt - mindig fenntartásokkal
állok hozzá.
Ezt nem
kérdezted, de az Éhezők viadala is ilyen volt. Az például nagyon tetszett. De
abban még nem találtam olyan karaktert, akivel tudnék bármit is kezdeni.
Sokan támadják a történetet a vámpírok ábrázolása és jellemvonásaik
miatt. Neked mi a véleményed erről?
Érdekes, új
megközelítés. Szerintem hülyeség Bram Stoker ill. Rice-féle vámpírokkal
azonosítani a vámpírokat. Egyes népi hiedelmek szerint - utána olvastam egy
ilyen témájú könyvben - még csak nem is emberi formájuk van. Inkább valami
zsákszerű szellemlények, akik elszívják az emberek – ált. az elhunyt ember
haragosai, vagy családtagjai - életerejét. Szóval, szerintem hülyeség támadni.
Az "eredeti" vámpírok is csak kitalációk. Stoker előtt szerintem -
bár nem tudom biztosan - nem is ábrázolták őket olyan módon, ahogy mi
megszoktuk.
Ha az
Alkonyat vámpírjai és vérfarkasai olyanok lennének, mint ahogy megszoktuk őket,
nem is lett volna ilyen nagy siker a könyv. Legalábbis én így gondolom.
Csak
gratulálni tudok Meyernek, hogy meg merte lépni a kővámpírok ábrázolását, és
örülök, hogy ilyen sikeres lett. Akik meg támadják, szerintem csak irigyek,
hogy nem nekik jutott előbb eszükbe a séma megváltoztatása.
Végül szeretném, ha beszélnénk pár szót a saját történeteidről is.
Mikor kezdtél teljesen saját műveket írni?
Első "művem" egy krimi lett volna,
úgy tizenkét évesen, de nővérem leszólta az első oldal után, hogy olyan, mint
egy rádiójáték. Én nem értettem, mit gondol ez alatt. Ma már tudom, hogy túl
sok volt a párbeszéd, kevés a cselekmény, leírás stb.
De akkor annyira rosszul esett, hogy nem írtam semmit. Legalábbis
nem papírra. A fejemben továbbra is történeteket találtam ki. Egy csomó fanfictiont
képzeltem el, az akkoriban futó sorozatokkal - akkor még nem tudtam, hogy fanfictiont
képzelgek. Azután ténylegesen írni édesanyám halála után kezdtem el, 2010-ben. A
Halott Nevek Könyvével kezdtem, majd egy évre rá a saját történetem, majd
felváltva haladtam velük – amelyikhez épp ihletem volt, azt írtam. Hol a HNK-t,
hol a saját történetemet. Azt még hozzátenném, hogy a gyász elől menekültem az
írásba. Legalábbis sokat segített az írás feldolgozni a veszteséget.
Szeretnéd egyszer
viszontlátni a munkádat a könyvespolcon, vagy az írás egyfajta kikapcsolódás
számodra?
Persze. Én komolyan gondolom az írást, célom, hogy nyomtatásban is
megjelenjenek saját történeteim.
Olvasói kérdések:
Melyik az a HP
karakter, akiről elképzelhetetlennek tartod, hogy róla írj?
Nincs olyan karakter, akiről elképzelhetetlennek tartom, hogy
írjak. Inkább páros van olyan, amit nem írnék, de ott sem bizonyos
karakterekkel van gondom, inkább bizonyos kategóriával, értem ezalatt a slash
párosításokat.
Szerinted milyennek lát
téged a környezeted? Illik rád a jellemzés?
Szerintem visszahúzódónak, csendesnek. Olyan embernek, aki ritkán
szól, de akkor nagyot. Igaz, újabban már kezdek változni, jobban kinyílni és
olyan hobbikat űzni, amit senki nem nézett volna ki belőlem.
Melyik általad
teremtett karaktert érzed a legjobban sikerültnek?
Ramani Akbar Blacket, de talán azért érzem így, mert sokáig
görgettem/görgetem az élete fonalát. Rajta kívül talán Yamika királynő, aki
sikerült.
Kutya vagy macska?
Esetleg más állatka?
Kutyusom van, Angyalkának hívják. Nagyon aranyos kis keverék. De a
macskákat is szeretem, igaz, jelenleg nincsen egy sem.
Milyen a bögréd? A
letisztult színeket szereted, vagy a figurásabb, vidámabb darabokat?
Sok bögrém van, van mintás is, és egyszínű. Szeretek bögréket
vásárolni boltban, bolhapiacon. Amit a leggyakrabban használok, az éppenséggel
ciánkék.
Cartwright
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése