Következő
alanyom nagyon érdekes és színes egyéniség. Az ő interjúztatása során jöttem
rá, hogy rövid pályafutásom során unalmas íróval én még nem találkoztam,
úgyhogy fene jó dolgom van, meg kell hagyni! Csak néhány dolog róla, ám
remélem, hogy az interjú sokkal beszédesebb lesz: Hivatalos lektora az AFS-nek
(Anime Fanfiction Style) – civilben is a Helyesírás Királynője. Ő írta a Nem
akartam, mégis a legjobb lettem c. nagy sikerű regényt. Főként PD kategóriában
alkot, de én egyfajta Jó Tündérként ismertem meg, egyrészt mert Kívánság Üstön már másodjára valósította
meg valaki álmát, másrészt pedig a jó és mindig segítő kritikái által.
Ismerjétek meg ti is Tigit!
Mint
mindig, az első kérésem az lenne, hogy mutatkozz be nekünk!
Elsősorban saját történetekkel
foglalkozó írópalántaként több amatőr alkotói közösséget is boldogítok, de a
törzshelyem mindenképpen a Merengő. Az évek során néhány fanficet is írtam, és
egyre nagyobb kedvet érzek, hogy részt vegyek kihívásokon, játékokon, de
jelenleg az érettségi miatt szinte semmibe se merek belevágni. Titkon
természetesen arról álmodozom, hogy egyszer sikeres, kiadott szerző leszek, de
mivel van realitásérzékem, repesni fogok, ha felvesznek jogra :-)
Hogy
kezdtél el írni? Milyen apropóra vezethető vissza az első dolog, amit papírra
vetettél, vagy bepötyögted a számítógépbe?
2008 körül nagyon sok Lily/James
fanficet olvastam, akkor találtam rá a Merengőre is, de nem regisztráltam, csak
faltam a romantikus kis semmiségeket, más nem nagyon érdekelt – az se, hogy
kritikát hagyjak magam után. :-D Szintén hatodikban új barátokat szereztem, ők
éppen animéket néztek, és úgy döntöttek, hogy narutós ficeket fognak írni. Nem
akartam lemaradni tőlük, így én is összehoztam egyet, aztán regisztráltam
AFS-re és Merengőre (Giti néven), majd feltöltöttem az írást, amit hajszál
híján regénynek képzeltem – utólag fogalmam sincs, hogy mehetett át az a
történet a moderáláson. :-) Az a vicc, hogy a mai napig egyetlen Naruto
epizódot se láttam.
Nagyon sokáig kézzel írtam,
aztán begépeltem a kész fejezeteket, de most már szinte csak gépen írok, és ha
lehet, nem nyilvánosan – így sokkal hatékonyabb.
Nálad
hogy születnek meg a történetek címei? Már jóval előtte kitalálod, vagy utólag
"adsz nevet a gyereknek"?
Az utolsó Kívánság Üstön beszélgettünk
erről, és akkor jöttem rá, hogy számomra nincs túl nagy jelentősége a címnek –
van, aki dolgozni se tud nélküle, engem viszont az esetek többségében közepesen
se érdekel. Nem jellemző, hogy sokkal korábban kitalálom a címet, van, hogy
odabiggyesztek valamit, de később változtatok rajta, máskor írás közben jut
eszembe a cím, és olyan is előfordult már, hogy csak a befejezés után kezdtem
gondolkodni rajta. Igyekszem racionális, nem érzelmi alapon címet választani,
és ez könnyebb, ha kicsit eltávolodtam a történettől.
Mi
volt az első könyv, amit a kezedbe vettél? Emlékszel még rá?
Későn barátkoztam meg a
könyvekkel, alsóban szó szerint megtagadtam a regényolvasást, de ötödikben
gimnáziumba kerültem, és nem mertem nem elolvasni a kötelezőket, vagyis ezek az
első művek, amiket nem felolvasásból ismertem meg. Sok kötelezőnk volt abban az
évben, de a legmélyebb nyomot talán A
koppányi aga testamentuma és A
rejtelmes sziget hagyta – piszok hosszú az a regény.
Kik
a példaképeid?
Röviden felsorolva Rowling,
Laurell K. Hamilton és Amanda Palmer – mind megcsinálták a szerencséjüket a
művészvilágban, méghozzá praktikusan a semmiből, és van bátorságuk kiállni
amellett, amiben hisznek.
Barátaidnak, családodnak színt
vallottál az írói munkálkodásról?
A családom és a közeli barátaim
tudják, hogy írok, de nem szívesen beszélek velük erről, kicsit olyan, mintha
két életem lenne – zavar, ha az írós világról kell velük beszélnem, olyan,
mintha a legbelsőbb magánügyeimet kellene kiteregetnem. A barátaim egy részével
kicsit más a helyzet: velük kezdtem el írni, elég sokáig követtük egymás
történeteit (sőt egy ponton társszerzők is lettünk), aztán ők lassan
abbahagyták az írást, ma már nem figyelnek engem, ettől függetlenül néha
beszélünk róla.
Enyhén paradox a helyzet, mivel
a legtöbb írással kapcsolatos dolgomat az interneten, teljesen nyilvánosan
intézem, tehát praktikusan bárki bármit elolvashat rólam/tőlem – ugyanakkor a
többség nem tudja összekapcsolni a két életemet.
Ugyebár említetted, hogy valóra
vált álom lenne a polcon látni majd valamelyik művedet. Melyik kiadó
gondozásában képzeled el?
Nem hiszem, hogy olyan helyzetbe
kerülnék, hogy válogathassak :-)
Mostanában az Aranymosás miatt a
Könyvmolyképző Kiadó nagyon népszerű az amatőr írók körében, legalábbis nekem
ez a megfigyelésem, róluk sok jót hallottam már, és Varga Beával több előadáson
is találkoztam, így azt hiszem, jelenleg hozzájuk szeretnék a leginkább
bekerülni, de valójában bármelyik korrekt, nyitott kiadó megfelelne – persze
ahhoz, hogy ennek a kérdésnek gyakorlati vonatkozása legyen, be kéne fejezni
azt a csoffadt regényt, amin pár éve :-) Egy ideje már gyűjtögetem a
kiadók kéziratfogadási információit, valószínűleg sokkal előrébb lennék, ha az
álmodozással töltött időt írásra fordítanám :-D
Az előzőből következik a mostani
kérdés: Van-e kedvenc könyvkiadód?
Nem nagyon, a könyveimet az
alapján veszem, hogy mi érdekel/mire van szükségem, a kiadó ebben nem játszik
szerepet. Megjelenési szempontból még az Aba Kiadóban látok lehetőséget, és
általában azokra a kiadókra melegebben gondolok, amik meriseket is kiadnak, de
ennyi.
Lektorálást is vállalsz - remélem,
ez nem volt újdonság és ezzel nem indítottam el hatalmas lavinát hozzád érkező
rengeteg bagoly képében, melyek egytől-egyig bétázásért könyörögnek. Na de
félretéve a viccet: ez a "másodállás" hogy kezdődött? És alapvetően
milyen történetekkel foglalkozol?
Szerintem nem árultál el nagy
titkot, de ki tudja :-)
Nem emlékszem pontosan, hogy
mikor kezdtem lektorálni, de a korai javításaimra nem vagyok büszke – ahhoz
elég volt a közreműködésem, hogy feltölthető minőségű történetek szülessenek,
de helyesírásilag közel sem voltak jók.
Jelenleg hivatalos lektor vagyok
AFS-en, ami külön állatfaj. Ez nagyüzemi helyesírási/nyelvhelyességi
tuningolást jelent, nem mondok véleményt a történetekről, csak az a dolgom,
hogy helyesírásilag gatyába rázzam őket, és rávezessem a kezdő írókat, hogy
hogyan állíthatnak elő egyedül olyan történetet, ami átmegy a moderáláson –
vagyis megpróbálok helyesírást tanítani, aminek sajnos csak akkor van
eredménye, ha a lektorált is akarja.
A hivatalos lektori pozíció
egyik hátránya, hogy nem nagyon lehet válogatni a történetek között, aki
megkeres, azt elvállalom – így aztán az esetek túlnyomó többségében ismeretlen
fandomok ismeretlen szereplőiről olvasok.
Az,
hogy nem ismered a fandomokat és a szereplőket, mennyire zavaró? Utána szoktál
úgy nagyjából olvasgatni a dolgoknak, ha végképp megkeveredsz, vagy ez nem
jellemző? Volt olyan élményed, hogy ennek a munkának a hatására beleszerettél
az adott fandomba?
Tartalmilag, nagy összefüggések
tekintetében tényleg nem javítok, ilyen mennyiség mellett nekem nem megy:
2013-ban 123 fejezetet javítottam, az átlagos terjedelem 2022 szó, általában
egy fejezet kétszer kell átnézni, az első átnézés átlagosan 49 perc, és akkor
még nem írtam levelet – számold ki, az összesen mennyi idő, emellett sajnos nem
fér bele a tájékozódás.
Persze amire muszáj, arra
rákeresek (nevek, együttesek, földrajzi nevek), de ennyi. Zavar, hogy fogalmam
sincs, miről van szó, de többnyire úgy olvasok, hogy miután végeztem, semmire
sem emlékszem a fejezetből.
Ritka kivétellel nagyon
kezdőknek javítok, nem hiszem, hogy ezeknek a ficeknek a hatására meg lehetne
szeretni egy fandomot, de könnyen lehet, hogy bennem van a hiba, az anime/manga
téma nem hoz lázba.
Be kell
valljam töredelmesen, mindig azon a véleményen voltam: verset írni nagyon
nehéz. Hiszen szótagszámok, rímek... egy csomó mindenre kell gondolni,
odafigyelni. Te hogy vélekedsz erről? Nyilván teljesen más verset írni, mint
ficet, de ez nálad hogy szokott működni? Van egy versírós hangulatod, vagy? És
kb. mennyi ideig tart egy költeményt összehozni? Sokat csiszolgatod?
Itt és most szögezzük le: nem
tudok verset írni, sosem tudtam, és nem is fogok megtanulni. :-D Tizenhárom
évesen hajlamos voltam mindenhatónak képzelni magam, de hidd el, már tisztán
látom a korlátaimat ezen a téren, a líra nem az én asztalom – csak
nosztalgiából nem törlöm a verseimet a Merengőről, ha lesz olyan funkció az új
rendszerben, el fogom rejteni őket az olvasók elől :-)Ha azoknak a versnek nem
nevezhető nyökögéseknek a keletkezéstörténete érdekel: többnyire a matekkönyv
margójára, Stabilo filccel, egy darab/matekóra, plusz otthoni gépelés. :-D Van,
amit nem így írtam, de azokkal se szöszöltem sokkal többet.
Nyugodtan
kijelenthetjük, hogy igazán változatos a témaválasztásod... Van olyan írásod,
ami kisgyerekeknek szól, van, ami igazán komoly és mély témákat boncolgat.
Íróként melyik műfaj áll hozzád közelebb, illetve olvasóként miket keresel?
Íróként a sötétebb,
erőszakosabb, társadalmi-lélektani problémákkal is foglalkozó történetek állnak
hozzám közelebb, valószínűleg mert alapvetően ez esik az érdeklődési körömbe.
Az akciódús, illetve kicsit morbid történeteken szívesen dolgozom, a romantikát
viszont kerülöm, mivel hajlamos vagyok nyáladzónak érezni az érzelemdús
jeleneteket, és ezt szeretném elkerülni. A legnagyobb kihívás számomra a
klasszikus mese kitalálása és megírása, ennek megfelelően ezen a téren
közepesen tűrhetőek a próbálkozásaim. Olvasóként sokkal mindenevőbb vagyok, a
fantasy-scifi-misztikus háromszöget igyekszem kihagyni, de ezt leszámítva
szinte minden érdekel. Amit kifejezetten keresek: nem röhejesen
riposztolóra/agresszívre megírt, viszont emancipált női karakterek, hiteles,
izgalmas történelmi regények némi romantikus beütéssel, bűnözőket, társadalmi
problémákat reálisan bemutató történetek – azt hiszem, nekem mindenekelőtt az a
fontos, hogy reális és hiteles legyen az írás, valószínűleg emiatt nem rajongok
a fenti hármasért.
És akkor
egy kicsit talán furcsa kérdés: Ki lennél a 7 törpe közül? De mindjárt meg is
magyarázom az apropóját: a tesóm, aki egyidős veled (ahogy leszűrtem a
bemutatkozásból) valami matekpéldához megkérdezte tőlem, hogy hívják a 7
törpét. Nagy nehezen összeszedtük őket (azért már elég régen volt, na ).
Tényleg, te fel tudod őket sorolni? xD
Színt vallok: öt törpe ment
fejből, de már mind a hetet tudom :-) (Egyébként olyan tipikus, hogy a
matekpéldák még az ember korai emlékeit is megmérgezik…)
Nem könnyű egy törpét
választani: személyesen nagyon nehezen ismerkedem, így közel állok Szendéhez,
ugyanakkor Tudorral is könnyen azonosulok, szeretem, amikor minden a terv
szerint halad. Nem túl hízelgő, de azt hiszem, végső soron Morgó lennék – nekem
soha semmi és senki nem elég jó, maximalista vagyok, emiatt pedig hajlamos a
piszkálódásra. Mentségemre szóljon, magammal szemben sem kisebbek az
elvárásaim.
Mesélj
egy kicsit a Mexikó – csak oda keletkezéséről! Ahogy látom, a Novella Spiritnek
című pályázaton a legjobb 10-be jutott... Ehhez nagyon gratulálok! A kérdést
továbbá még kiegészíteném, mert a kíváncsiságom nem tud mellette csak úgy
elmenni. Mi lett volna a főnyeremény? Máskor is indultál ilyen megmérettetésen?
Hogy pattant ki a fejedből a novella ötlete?
A tárgynyeremény emlékeim
szerint Spirit Bliss valamelyik regénye volt. Spirit honlapjának animált
fejlécéhez kellett történetet írni, az ihlette a novellát, de utólag úgy
gondolom, hogy egy kevésbé földhözragadt, misztikusabb novella jobban teljesítette
volna a követelményeket.
Az írásom bűnözők családi és
egzisztenciális gondjait jeleníti meg, de határozottan zanzásítva, mivel
terjedelmi korlát is volt. A Mexikó – csak oda cím egyébként a Kambodzsa
retúrból jött, ami egy Kívánság Üstre készült Harry Potter ficem címe.
Mióta 2010/2011-ben meghívtak a
Merlin Társulatba, rendszeresen részt veszek a Kívánság Üstön, bár az inkább
játék, nem megmérettetés. :-)
Tavaly ősszel AgiVega is
indított egy novellapályázatot a Merengőn Bermuda-sokszög néven, arra írtam a Mugli módra című novellát, amivel a
közönség- és a zsűriszavazást is megnyertem – a Meri Talin megkaptam a Második
Atlantisz sorozatot AgiVegától, a nyeremény másik fele pedig egy merengős bögre
és egy kitűző volt: előbbi a vitrinemben, utóbbi a tolltartómon van.
Leghíresebb
történeted a Nem akartam, mégis a legjobb lettem c. regény, amely nem mellesleg
a II. Aranypennán PD kategóriában I. helyezést ért el! (Szintén megemelem a
kalapom!) Elég hosszú, 37 fejezet (puskáztam ^^). Volt-e valamiféle vázlat,
amit követtél?
Rosszul puskáztál :-) Valójában
30 fejezet és epilógus, csak azért tűnik 37-nek, mert több fejezetet részekre
bontva kellett feltöltenem, mivel levágta az oldal a végét (tudtommal ez kb.
14000 szónál következik be).
Vázlat eleinte egyáltalán nem
volt, érzésre, kedvem szerint írtam a fejezeteket, illetve nagy vonalakban
igyekeztem alkalmazkodni a kritikaírók elvárásaihoz, azonban ez fokozatosan
megváltozott, elkezdtem a saját fejem után menni, végül túl bonyolult lett a
cselekmény és a szereplőrendszer ahhoz, hogy tervezés nélkül be tudjam fejezni.
Egyébként kutatómunkával sokkal
több időt töltöttem, mint vázlatírással, szeretek utánanézni a dolgoknak.
Rengeteget tanultam, amíg a regényt írtam, a visszajelzések mellett ezt
élveztem a legjobban. :-)
Több
mint két évig töltögetted fel a Merengőre a fejezeteket... Mi adott erőt ahhoz,
hogy befejezd? Előfordult, ez alatt az idő alatt, hogy megfordult a fejedben a
történet felfüggesztésének/abbahagyásának lehetősége?
Általában kitartó vagyok, nem
tett volna jót az önbecsülésemnek, ha félbehagyom, ha már annyit dolgoztam vele
:-)
Nagyon sokat jelentettek a
kritikák, motivált, hogy sokan elmondták a véleményüket – még az is, mikor a
történet vége felé a negatívumok kerültek előtérbe. Az az elképzelésem a mai
napig tartja magát, hogy aki egy regényt megírt, többre is képes, szerettem
volna, ha egy hosszabb befejezett művet is magam mögött tudhatok.
Előfordult, hogy semmi kedvem
nem volt Tammyval foglalkozni, elsősorban mikor már vázlatot kellet követnem –
szinte kötelességnek tekintettem a regény befejezését, így nem mindig dobott
fel. Nagyon szerettem írni a történetet, viszont idővel rájöttem, hogy mik a
regény fő hibái, vagyis tudtam, hogy amit írok, nem illeszkedik a történet
korábbi részeihez, mégse tudtam abban a szellemben befejezni a regényt, amiben
elkezdtem.
Még
mindig a regényednél maradva: Melyik karakter áll hozzád a legközelebb? Miért?
Tammy, hiszen az ő szemszögéből
írtam a történetet, ráadásul eleinte szinte tökéletesnek hittem, akartam, hogy
az legyen – később kialakult a jelleme, megjelentek a hibái, de már azzal
együtt is szerettem.
A többiek is közel állnak
hozzám, hiszen sokáig és szívesen foglalkoztam a történettel – azt hiszem,
Francois a legjobban sikerült karakter, mondjuk őt pont nem kedvelem. Cathynek
szívesen adtam volna nagyobb szerepet, de ahhoz túl későn találtam ki őt, nem
fért volna bele a regénybe egy körülötte forgó konfliktus.
Egyébként ahogy javítgatom a
történet helyesírását, a szereplők teljesen másmilyennek tűnnek, mint mikor
megírtam a regényt, azt hiszem, az időbeli és érzelmi távolság sokat segít az
objektív megítélésben.
A
Nem akartam, mégis a legjobb lettem főszereplője Tammy. A karakterét konkrét
személyről mintáztad? Van olyan tulajdonsága, ami rád is jellemző?
Nem konkrét személyről
mintáztam, hanem elképzeltem valakit, akit én szimpatikusnak, okosnak és
vonzónak tartanék, aztán megpróbáltam szavakba foglalni. Akkoriban még nagyon
igyekeztem mindenféle valóságalapot távol tartani az írásaimtól, ezért szóba se
jött, hogy magamról vagy egy ismerősömről, esetleg egy sztárról mintázzam a
főszereplőt.
Biztos van, amiben Tammy
hasonlít rám, hiszen én írtam, de most csak egy tudatos hasonlóság jut az
eszembe: én is nagyon félek a kutyáktól, fóbiám van. Tammy szőke és alacsony,
amiben hasonlítunk, de az én hajam festett, és még nála is alacsonyabb vagyok,
illetve ő az én képzeletemben (és reményeim szerint a leírások alapján az
olvasókéban is) teljesen máshogy fest – szebb, karcsúbb, vonzóbb nálam, az
alkata és az arca is teljesen más.
Nem fizikai tulajdonságok terén
már nehezebb kérdés, tekintve hogy se őt, se magamat nem tudom kívülállóként
figyelni. Nem sok hasonlóságot tudnék mondani, talán hogy én is humán
beállítottságú vagyok (mondjuk a művészettörténet nem nagyon érdekel), és nem
hiszem, hogy tudnék vidéken élni.
E/1-ben
vagy E/3-ban szeretsz inkább írni?
Mondjuk
úgy, hogy E/1-ben könnyebben megy a dolog, úgyhogy azt használom gyakrabban, de
igyekszem legalább részben átszokni az E/3-ra.
Ha
már szóba hoztad a Kívánság Üstöt! Ha egy Amortentiával teli kondér felett
állnál, téged milyen illattal bódítana el a bájital? Van ötleted? xD
Hát,
nem seprűápoló-illattal :-)
A
papírboltoknak és a könyvesboltoknak, illetve az új tankönyveknek elég jellegzetes
az illata, valami hasonlót biztosan éreznék némi pirosítóillattal keverve – a
nagymamám évtizedek óta ugyanolyan arcpirosítót használ. Ezen kívül még a
repülők jellegzetes illata jut eszembe – nem a legkellemesebb szag, de nálam
pozitív, ahogy a tengerillat is, ami általában követi. :-)
Olvasói kérdések:
Lektorálsz, rendszeresen alkotsz -
nagy örömünkre jelen vagy a magyar fanfic köztudatban, ezen belül viszont egy
helyen nem látlak: a kihívások "környékén". Szabad tudni, mi az oka
ennek, ha van egyáltalán? A korlátoltság, a téma vagy a határidő a befolyásoló
tényező? Esetleg mellélőttem, és álnéven jelentkezel, csak nem tudunk róla? A kihívások környékén tényleg nem nagyon mutatkozom, ennek az a fő oka, hogy olyan original kihívás, amire nem misztikus/fantasy/sci-fi történetet várnak, szinte nincs is. A másik ok az időfaktor: szeptember óta csak a Bermuda-sokszögöt és a Kívánság Üstöt tudtam beszorítani, ezeket is csak úgy, hogy lógtam a suliból. Ezért is tetszett a Susmus, illetve a Nagy a Roxfort állatkertje kihíváshoz kapcsolódó játék: sok rövidet kellett írni, ami gyakorlásnak jó volt, ráadásul úgy éreztem, hogy végre én is részt vehetek valamiben, de nem igényelt többszöri, többórás elmélyülést. A határidőkkel amúgy nincs bajom, legalább rászorítanak az írásra. :-) Érettségi után fel fogok szabadulni, akkor majd lehet, hogy ezen a téren is aktivizálom magam (szeretném egy kicsit átrendezni az életem), illetve egy ideje fontolgatom, hogy szervezek egy original kihívást, de ez csak hosszú távú terv. :-)
Érvelést
választottál magyar érettségin? (szerk.:A lassú olvasás volt a téma) Mi
mellett? Mit írtál le nagy vonalakban?
Az a helyzet, hogy nem érvelést választottam. Lehet, hogy azt kellett volna,
ha már benne vagyok az internetes olvasás-írás témában, ami elég erősen
kapcsolódik a gyors vagy lassú olvasás kérdéséhez, de az az igazság, hogy a
magyar érettségin nem az önmegvalósításra meg az ige terjesztésére koncentráltam, hanem a százalékra, így az
összehasonlítást írtam, ezerszer egyszerűbb és biztosabb volt. Nagy
vonalakban úgy gondolom, hogy mivel a rohanásnak sok kellemetlen velejárója van, mindenkinek szüksége van rá, hogy
kiszakadjon a mindennapokból, de szerintem az olvasás a nagy tömegeknek nem kikapcsolódás, így a lassú olvasás
kampánya inkább azokhoz juthat el, akik
1. eleve szoktak olvasni és 2. valószínűleg amúgy is foglalkoznak a társadalmi
problémákkal, így nem feltétlenül kell
emlékeztetni őket.
És hadd ragadjam meg az alkalmat: köszönöm a lehetőséget és a sok remek kérdést, jó volt veled beszélgetni!
Nem maradt más hátra, én is fájó
szívvel búcsúzom tőled, Tigi. Az Írófigyelő nevében köszönöm, hogy vállaltad az
interjút, hogy türelmesen válaszoltál a riportered kérdéseire :D További szép
sikereket kívánok neked a fanfic világban!
Theodora S Carter
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése