Szóba
kerültek többek között a regényei, a rajzolás, a kelet-ázsiai történetek,
illetve a környezetvédelem is.
Fogadjátok
szeretettel nakomiyut! :)
Először
kérlek, mondj néhány szót magadról azoknak, akik még nem ismernek!
Hűha, a legnehezebb része
:D. Egy viharsaroki kis faluban nőttem fel, sok csirke és még több könyv közt,
jelenleg Debrecen belvárosában élek egy icipici garzonlakásban a földkerekség
legédesebb pasijával – aki remélem, nem olvassa ezt, mert még elbízza magát. Mostanság a szabadidőnk nagy részét
lefoglalja, hogy miként varázsoljunk két ember számára élhető helyet egy
egyszemélyes egérlyukból, szóval akinek van lakberendezési ötlete, vagy egy jó
ütvefúrója, az ne fogja vissza magát. Unalmas embernek tartom magam, unalmas
dolgok tesznek boldoggá. Szeretek moziba járni, akár egyedül is, jó és rossz
filmeket bámulni, és mélyen beszívni a vajas popcorn illatát. Érdekel a divat,
szeretem tudatosan összerakni, hogy mit veszek fel, bár ismerve, hogy milyen
iparág a fast fashion, igyekszem kevesebb cuccot vásárolni, és kihasználni a
már meglévő ruhatáramat. A hetem fénypontja, ha sikerül összeegyeztetni egy
időpontot a barátaimmal, mikor be tudunk ülni valahová elszürcsölni egy kávét
vagy egy sört. Gyerekkorom óta imádok könyvtárba járni, imádom a hangulatát,
számomra egy zen-tevékenység, az, hogy van egy hely, ahol csak csend van és
könyvek a világ legjobb dolga számomra.
Mióta
foglalkozol írással, és mit jelent számodra?
Érdekes kérdés,
elgondolkodtatott, mert sokaknál láttam, hogy „amióta az eszem tudom”, de nálam
ez egyáltalán nem így volt. Ami másnak talán az írás, az nekem a rajz volt
sokáig. Életem nagyobb részében rajzoltam, első oviskori emlékem, hogy az óvónő
a derekamnál fogva húz, én meg két kézzel kapaszkodom az asztal szélébe és visítok,
hogy nem akarok a többi gyerekkel játszani, én rajzolni akarok. (Szerintem
hasonlót mindenki átélt, akinek introvertált a személyiségtípusa, és az tölti
fel energiával, ha elmerülhet a saját kis világában, nem pedig a többi emberrel
való interakció.) A legkedvesebb gyerekkori emlékeim egyike, mikor az öcsémmel
lerajzoltuk a plüssfiguráinkat, ahogy mindenféle kalandokba keverednek
(képzelheted), később paródia képregényeket rajzoltunk a Harry Potterhez
vagy a Gyűrűk Urához. Nem voltam tehetséges, sőt, csupán szerettem
firkálgatni.
Olyan tizenhárom éves
korom körül a rajzolásban már nem találtam örömöt, csak frusztrációt, és végleg
abbahagytam. Akkor volt pár év az életemben, amikor semmi kreatív hobbim nem
maradt, voltak történetek a fejemben, de nem tudtam velük mit kezdeni, azon
kívül, hogy a buszon utazva ezzel szórakoztattam magam zenehallgatás közben.
Szerettem olvasni, sokat olvastam, könyvek közt nőttem fel, amíg nem tanultam
meg olvasni, minden este felolvastak nekünk, szülők és nagyszülők egyaránt. De
maga az írás egy lehetetlen dolognak tűnt számomra, ezért sokáig meg se fordult
a fejemben, hogy próbálkozhatnék. Tizenhat vagy tizenhét éves lehettem, mikor
rátaláltam az amatőr szerzői portálokra, és először szembesültem vele, hogy ide
bárki feltöltheti, amit ír. Átfutott az agyamon, hogy végül is miért ne.
Elkezdtem a Sellő a palackból sztoriját feltölteni a néhai Anime
Fanfiction Style-ra, ez volt életem legelső firkája, előtte semmit nem
csináltam, se egy novellát, se egy gagyi verset, semmit. Ez látszik is rajta,
rettenetesen modoros és erőltetett. Azóta talán jobb a helyzet. Az írás fontos
része lett az életemnek, nem érzem magam különleges kis süteménynek tőle, de
boldoggá tesz, és igyekszem folyamatosan fejlődni, mert mindig van hová. Ezzel töltöttem
be azt az űrt, amit a rajz hagyott maga után, és most először gondoltam bele,
hogy talán nem véletlen, hogy a legtöbb történetem egy központi figurája olyan
valaki, aki szeret és tud is rajzolni.
Mely
műfajok állnak hozzád közel, és melyek azok, amikben úgy érzed, sohasem írnál?
Műfajban inkább a
regények felé húzok. Vannak zsánerek, amiket szívesen olvasok és írok, ilyen a
thriller, az akció- és kalandregények, a real-life történetek, szeretem a
humort, olvasni és írni is. (Hogy ez jó-e a világnak, az már egy másik kérdés.)
A mágikus realizmus nagyon vonz, de még nem mertem próbálkozni vele, mert
könnyen lehet olyan hatás, mintha csak megnyaltam volna egy LSD-bélyeget. Aztán
vannak zsánerek, amiket bár olvasni nagyon szeretek, úgy érzem, nem tudnék írni,
például a hard sci-fi és fantasy, ezekbe rengeteg munka és háttértudás kell,
hogy működjön, a paródia se menne, és késztetést sem érzek rájuk. Verseket
sosem tudtam írni, kevés verset olvasok, bár vannak kedvenc költőim. Amik
teljesen, na jó, nagyrészt hidegen hagynak, a történelmi feldolgozások,
„kosztümös történetek” és a keményen erotika alapú sztorik. Kifejezetten
haragszom az olyan történetekre, amik romantizálják a bántalmazó kapcsolatokat,
például, hogy az egyik szereplő folyamatosan zaklatja, irányítja a másikat, de
megbocsátjuk neki, hiszen oly' kemény a felsőteste és szép kocsija van. És
kínos ezt bevallani a Merengőn, de nem tudok fanficitonöket írni. Volt pár
próbálkozásom, de beletört a bicskám.
Szerintem
egyáltalán nem kínos, hiszen a fanfictionök mellett egyre inkább teret
hódítanak azok a történetek, amik saját világban játszódnak. A témánál maradva
mit gondolsz, miért nem tudsz? A kötöttség miatt?
A kötöttség
és a rajongói attitűd hiánya szerintem. Nehezen helyezkedem bele más történetébe
ilyen mélyen, nehezen bánok más karaktereivel, talán ezért nem is élvezem
igazán. Egy-egy novella erejéig oké, de hogy huzamosabb ideig benne maradjak
más világában, az már nem okoz örömet. Voltak anno próbálkozásaim, de egy-két
fejezet után mindig elakadtam.
Említetted,
hogy haragszol a bántalmazó kapcsolatokat ábrázoló történetekre. Mi a
véleményed, miért szeretik őket mégis olyan sokan? A téma komolyságából adódóan
mit gondolsz, hogyan lehetne ezt a fajta kapcsolatot hitelesen ábrázolni?
Gondolok itt például arra, hogy a 2012-ben megjelent Szürke ötven árnyalata című erotikus könyvet sokan azért támadják,
mert szerintük a két főszereplő közötti kapcsolat sokkal inkább illik bele a
bántalmazás kategóriába, mint a BDSM-be, és a trilógia végén egy minden jó, ha
a vége jó befejezést kapunk.
Fontos, hogy
nem magával a bántalmazó kapcsolatokat ábrázoló történetekkel van problémám,
hanem azzal, ha a bántalmazást romantizálják. Ebben a zsánerben érzelmileg
nagyon könnyű belevonódni a történetbe, néha fel sem tűnik, ha a szereplő átlép
egy határt. A hiteles ábrázoláshoz pusztán annyi kell, hogy ne romantizáljuk az
abúzust. Se az érzelmit, se a fizikait. Ennyi. Ha egy szereplő rángatja a
másikat, meg akarja csókolni, pedig a másik fél nem akarja, satöbbi és satöbbi,
az nem oké, ha lelkileg ekézi, korlátozza a másikat, az nem oké. Ez legyen
annak feltüntetve, ami, kommunikálja a történet, hogy ez nem romantikus évődés,
hanem egy probléma. Nem az a bajom, ha ezek az elemek használva vannak, hanem
az, ha ezek egy „ideális és romantikus” kapcsolat részei.
A Szürkéről
nem tudok nyilatkozni, a könyvet félbehagytam, a filmet is csak félig láttam,
mert nagyon kellemetlen élmény volt. A BDSM-világában sem vagyok otthon, és nem
szeretnék olyan dolgokról véleményt alkotni, amit nem is ismerek. Ezen a
trilógián kívül is sajnos találkozni még történetekkel, amiben a főszereplő
agresszív, kontrolláló magatartása pozitív vonásként van beállítva. Ez egy
furcsa jelenség, ezért tartom fontosnak, hogy beszéljünk róla.
Hogyan
születik meg a fejedben az alapötlet? Szoktál jegyzetet készíteni? Mi az, ami
inspirációt ad?
Annyira szeretnék valami
magasztosat mondani arról, ami inspirál, de így egyszerűen csak... az élet :D.
Hallok valamit, látok valamit, ami érdekel, vagy éppen bosszant, és elindul egy
gondolatfolyam a fejemben. Csak akkor tudok írni, ha már filmszerűen látom
magam előtt az eseményeket. Gyakran építek bele már hallott
beszélgetésfoszlányokat a fejezetekbe, ha viccesnek, érdekesnek találom, ezért
is örülök, hogy a közvetlen környezetemben senkit nem érdekel különösebben,
hogy firkálok.
Kifejezetten jegyzetet
nem készítettem még, pedig nem ártana, mert hajlamos vagyok elúszni a
részletekben. A fejemben határozott körvonalakban megvan a történet csontváza,
ezt töltöm meg. Annyit szoktam még segíteni magamnak, hogy ha félbehagyok egy
fejezetet, akkor a végén kis címszavakban leírom, minek kell most történnie,
hiszen még "benne vagyok" a történetben. Sokkal könnyebb lesz így
ráhangolódnom, ha legközelebb nekiülök, mert egyből tudom, mi a francot is
akartam, és lehetőleg nem hagyok ki semmit. Ó, és ami még kifejezetten inspirál
és segít, az a zene. Mindig szól valami, ha firkálok, egyszerre felpörget és
kikapcsol. Minden fejezetnél emlékszem, hogy éppen mit hallgattam közben.
Milyen
típusú zenét hallgatsz közben? Szövegeset vagy instrumentálisat?
Teljesen
változó, hangulat- és fejezetfüggő. Nem zavar a szöveg, mert az agyamat ki-be
kapcsol közben, hol hallom, hol nem. Volt időszak, amikor szinte csak Tori Amos
vagy System of a Down albumokat hallgattam firka közben, pár hónapja synthwave
ment nálam (Perturbator, Scandroid), aztán trash(?) rap, meg a Bloodsport
soundtrackjei pörögtek a lejátszási listámban. Szóval teljesen kaotikus. Nagy
segítség még a Spotify heti kaland opciója, ha háttérzaj kell, és unom a saját
listáimat.
Egy
regény esetében mennyire látod előre a cselekményt? Volt már olyan, hogy menet
közben módosítottál rajta? E tekintetben mennyire befolyásolnak a vélemények?
Hogy mennyire látom előre
a cselekmény? Nagyon. Vagyis részben nagyon. Muszáj látnom a történet vázát,
tudnom kell, mi lesz a vége, és azt is, hol lesznek és mik lesznek azok a
fordulópontok vagy horgok, amik megváltoztatják az addigi eseményeket. (Például
az egyik legnagyobb inspiráció ilyen téren nekem az Azkabani fogoly volt
gyerekként, Rowling számomra zseniálisan építette fel a történetet, hogy
minden, amit hittünk és logikusnak tűnt, teljesen megfordult, és tulajdonképpen
apró, lényegtelennek tűnő utalásokból összerakható lett volna, amik megbújtak a
fősodor nagy részében. Ez nagy hatással volt rám gyerekként, és igen, a
harmadik a kedvenc részem :D.) Nagyjából tudom előre azt is, hogy a fontosabb
szereplőknek mi lesz a sorsa. Ezek nem kőbe vésett dolgok, amikhez mindenáron
ragaszkodom, ha közben látom, hogy valami butaság, vagy jobb ötletem akad,
megváltozik, de mankónak tökéletes. Összegezve, ha nem tudom előre, minek kell
később történnie, akkor elakadok, és valószínűleg úgyis maradok
Sokszor volt olyan, hogy
utólag jöttem rá, hogy logikailag billeg valami, és itt jön annak a buktatója,
ha valaki folyamatosan tölti fel a fejezeteket, mint én, nem szépen megírja
előre. Bitang nehéz utólag korrigálni rajta, ha már felkerült. Az olvasói
vélemények sokat segítenek, nagyon fontosak a visszajelzések, de a történet
lényegi cselekményét, amíg nincs kész, addig csak én látom át, így addig a
fősodorra nem engedek ráhatást. Ha kész a történet, sokkal könnyebb átlátni,
hogy hol teng túl, mik az üresjáratok, és mi felesleges, mit kéne kihúzni
belőle.
Mi
a helyzet a karaktereiddel? Mennyire könnyű vagy éppen nehéz velük dolgozni?
Ha elakadok a
történettel, nem lenne szép tőlem, ha a karakterekre fognám :). Egyszerűsíti a
dolgot, hogy mire belekezdek egy történetbe, már jól „ismerem” a szereplőket,
tudom, mit szeretnek, mit utálnak, hol a komfortzónájuk, kiről mi a véleményük,
hogyan viszonyulnak másokhoz, vagy mi volt a jelük az oviban. A gondot inkább
az szokta jelenteni, hogy általában sokan vannak, és meg kell találni köztük az
egyensúlyt, hogy mindenkinek legyen megfelelő szerepe, és senki ne lógjon
kínosan a levegőben. Igyekszem, hogy legyen saját „hangjuk”, legyen egy
beszédstílusuk, amiről felismerhetőek. Ezzel óvatosan bánok, mert könnyen lehet
idegesítő és sok, ezért nem is erőltetem minden karakternél. Ugyanakkor némi
távolságtartással kezelem őket, nincs kedvencem köztük, ez segít tisztábban
látni.
Mikor
és hogyan találtál rá a Merengőre? Van más oldal is, ahol publikálsz? Csupán
írója vagy olvasója is vagy az oldalnak?
2009-ben regisztráltam,
már nem emlékszem pontosan, hogyan akadtam a Merengőre, vagy arra, hogy
léteznek fanfictionök. Akkoriban regisztráltam az Anime Fanfiction Style-ra is,
és sokáig ott voltam aktívabb, amíg kb. másfél éve végleg be nem dobta a
törölközőt. Volt bennem félsz, mert a Merin nagyjából mindent elölről kellett
kezdenem, újra feltölteni például a Sellő-sztorikat, nem tudtam, hogy a régi
olvasók közül egyáltalán folytatja-e így bárki, vagy hogy lesznek-e új olvasók.
Mindent összevetve szerencsém volt, most jól érzem magam a Merengőn, nem
használok más szerzői portált.
Szoktál
véleményt írni? Szerinted hogyan, milyen módon lehetne ösztönözni az olvasókat
arra, hogy véleményt hagyjanak?
Mostanában sajnos ritkán írok hozzászólást,
keveset olvasok az oldalon. Egy történetet követek jelenleg, oda igyekszem pár
sort írni. Azt nem állítom, hogy a szerző sok hasznomat veszi, de szeretem a
folyamatot, hasonlóan jó érzés választ kapni egy kritikára, mint magát kritikát
kapni. Ösztönzés? Jó kérdés, ha minden tizedik hozzászóló közt kisorsolnánk egy
nyeremény autót, az biztos ösztönző lenne. Viccen kívül sajnos nincs hasznos
ötletem, az, hogy valaki leírja a véleményét, az szerintem egy belső késztetés.
Látom mindkét oldalt, azt, hogy néha nehéz összeszedni a gondolatokat épkézláb
mondatokká, ugyanakkor látom azt is, hogy lehangoló, ha semmi visszajelzés
nincs arra, amin a másik órákat vagy heteket dolgozott. Az ne tartson vissza
senkit, ha úgy érzi, nincs ideje vagy nem tud konstruktív kritikát írni, egy
„köszi” is jól tud esni a belerakott időért.
Beszéljünk
az írásaidról! Első Merengőre publikált írásod a Cseszd meg, egyetlenem című romantikus regény. Mesélj róla egy
kicsit bővebben! Hogyan született meg az alapötlet? Erre egyébként egy lelkes
olvasód is kíváncsi volt, aki úgy fogalmazott: „A Cseszd meg egyetlenem nagyon jól sikerült írás, még mindig el van
mentve a gépemen, szívesen olvasom újra és újra. Nagyon egyedi.”
Nagyon köszönöm neki, ezt
jó érzés tudni :)
Kettős célom volt vele
anno, egyrészt így szerettem volna feldolgozni és lezárni egy kellemetlen
korszakot az életemben, másrészt szimpla stílusgyakorlat volt. Akkoriban sok
akció központú, a valóságtól elrugaszkodott történetet írtam külső elmesélői
szemszögből, nagy szereplőgárdával. Kellett egy kis szünet, hogy kipróbáljam
magam valami másban. Így jött a romantikus, mint zsáner, azt ritkán olvasok, és
azelőtt keveset írtam. Úgy terveztem, lesz a főszereplő részéről egy pozitív
fejlődési ív, és rövid is legyen, húsz fejezet alatt. Ennyi volt a tudatos
része. A többi egyszerűen jött magától. A mai napig nem értem, miért, de
annyira... könnyű volt megírni. Ha jól emlékszem, pont műtötték a
térdemet, így a lábadozás alatt ráértem mindennap pötyögni kicsit a
billentyűzeten, a szereplők adták a szavakat, és mire észbe kaptam, már kész is
lett. Ez meglepett, a mai napig nem értem, ahhoz képest, hogy például a mostani
történet, amit aktívan csinálok, a Sellők hóhérja mennyi energiát,
agyalást és átírást igényel. Zea és Martin története nagyon rövid ideig élt a
fejemben, a lényegi cselekményét pár szóban össze lehet foglalni: egy lány
piercingeket rakat az arcába, közben szakít egy szépfiúval, hogy összejöjjön
egy kevésbé szép, de jobb fiúval, néha jókat szexelnek, és végre kiállnak
önmagukért. Fontosnak tartottam, hogy a lány kezdeményezze benne az első
alkalmat, a vonzalom után, de még a szerelem előtt, és emiatt egyik félnek se
legyen bűntudata, és fel se merüljön, hogy ez vajon helyes-e. Nem akartam
felesleges játszmázást, ahol a kapcsolat kiteljesedése a szexualitás. Felnőtt
karaktereket szerettem volna, olyan problémákkal, amik engem is
foglalkoztattak, például, hogy honnan kezdődik a párkapcsolat, mennyi
kompromisszumot érdemes hozni a boldogságért, és vajon másik is ok nélkül
szomorúak-e néha. Foglalkoztatott az is, hogy a társadalom mennyire keményen
bánik a peremére szorult tagjaival, sok élmény és benyomás gyúrta össze Göröngy
karakterét. De nincsenek illúzióim, ez egy mese. Mese arról, hogy milyennek
szeretném látni a világot, és talán arról, hogy milyen az valójában. A fejemben
ez a határ összefolyik, mint a vízfesték. A legvégén éreztem erősen ezt a
kettősséget, nagyon sokat gondolkodtam, hogy mi legyen a lezárás.
A címéért bocsi
mindenkitől, anno semmi épkézláb nem jutott eszembe, ezért a mappát mérgemben
„cseszd meg”-nek neveztem el, aztán lustaságból csak kiegészítettem, és így
került fel. Gondoltam, majd a végére kitalálok egy elszólást, amiben
megpróbálok valami keretet adni neki, hogy ne legyen nagyon kínos :D. Ilyen
kínos műhelytitkaim vannak.
Az
olvasóknak mindenesetre nagyon tetszett, hiszen a 2014-es Aranypennán harmadik
helyezést ért el Legjobb romantikus történet kategóriában.
A jelenleg futó történeted, a Sellők
hóhérja pedig 2018-ban két kategóriában a képzeletbeli dobogóra állhatott,
hiszen Legjobb original saját világ kategóriában
első, Legjobb original nem slash történet
kategóriában pedig harmadik helyet ért el. Milyen érzés, hogy már két
írásod is ilyen sikereknek örvend?
Egyik esetben sem számítottam rá, tényleg
meglepett. Nagyon hálás vagyok, amiért gondoltak rám az olvasók, ez a
legmotiválóbb visszajelzés :). Virtuális hálaölelést küldök nekik.
A
Sellők hóhérja tulajdonképpen a
legelső írásodnak, a Sellő a palackból című
regényednek a folytatása. Hogyan született meg a történet a fejedben? Már a Sellő a palackból írásánál vagy annak
befejezésével tervezted, hogy folytatod? Az előzménytörténet hibáiból okulva
itt már tudatosan törekszel arra, hogy jobb és jobb legyél?
Húha, valójában
legelőször a Sellők hóhérja alapötlete volt meg a fejemben – ikerpár
emberfeletti erővel, akik külön nőnek fel, majd találkoznak. Ám akkoriban nem
mertem nekikezdeni egy ilyen történetnek, mert bonyolultnak és nehéznek tűnt
összerakni olyan sztorit, amiben sokat verekednek és ömlik a vér. Ezért
elkezdem egy generációval korábbról, a szüleiktől, amikben... nos, ugyanúgy
verekednek, és ugyanúgy ömlik a vér. (Erre annyira nem vagyok büszke.) Úgy döntöttem, belerakok egy apró,
lényegtelennek tűnő utalást az első történetbe, hogyha akarom, akkor később ki
tudjam bontani ezt a „szuper erős”-szálat egy folytatásban.
Nagyon örülök, hogy
gyerekként így döntöttem, mert anno nem gondoltam volna, hogy ennyire hozzám nő
ez a világ. A régi hibákból igyekszem tanulni, és újakat követek el helyettük
:D.
Elgondolkodtál
már azon, hogy a mostani tudásoddal kijavítsd a Sellő a palackbólt, vagy egyfajta emlékeztetőül szolgál, hogy
honnan indultál?
Jelenleg egy nagyon
minimális javítás alatt áll, mert bizonyos formai követelményeknek meg kell
felelnie, hogy felkerülhessen a Merengőre. (Sokkal lassabban haladok ezzel, mint
gondoltam.) Tervezem, hogy egyszer nekiülök, és szigorúan átszerkesztem és
kijavítom a történetet, mert ráférne, de ez még várat magára. Nincs bennem
rossz érzés az esetlensége miatt, mert szerettem csinálni.
A
fent említett írásokon kívül belekezdtél egy slash témájú történetbe is, a De jó, hogy itt vagy egy fiatal fiú
önmaga számára érthetetlen érzéseiről és azok felnőtt korára gyakorolt
hatásairól szól. Mióta foglalkozol ezzel a témával? Mindig is érdekelt, vagy
valaminek/valakinek a hatására kezdtél el érdeklődni?
A De jó, hogy itt vagy
tulajdonképpen egy Sellő-sztori spin-off. Egy barátnőm kedvelte az egyik
karaktert, említette, hogy szívesebben olvasna róla többet. Ez a történet egy
neki szánt ajándék, ami nagyon lassan készül (bocsi, Dia), de biztosan lesznek
újabb fejezetek idővel. Törekszem arra, hogy ez egy teljesen önálló és
önmagában érthető történet legyen.
A slash témánál nem emlékszem egy konkrét
motivációra, ami felkeltette volna az érdeklődésemet. Gyerekkoromban néztem a Fiúk
a klubból sorozatot, talán innen indult, azok közé tartozom, akiknek a naiv
szülei nem ellenőrizték, mit néz a kölyök. Az, hogy ne egy standard heteró
szereplő álljon a fókuszpontban sosem tűnt idegen ötletnek.
Vannak
már ötleteid arra vonatkozóan, mit fogsz írni, amint a Sellők hóhérja és annak
spin-offja befejeződik?
Hűha, rátapintottál, mostanában ez egy nagy
kérdőjel bennem, hogy mi lesz, ha (egyszer) vége lesz. Van pár ötletem, de
annyira soványkák, hogy nem tudom, mi lesz belőlük. Másrészt nem igazán
szeretném, ha vége lenne a Sellőnek, mert nagyon hozzám nőtt ez a világ, talán
ezért is húzom kicsit, de egyszer mindent le kell zárni. Még tanulom, hogy kell
elengedni ezt a történetet.
Említetted,
mennyire szeretsz olvasni. Mit olvastál legutoljára? Milyen zsánereket
kedvelsz?
Most fejeztem be Murakami Rjútól a Castingot,
és minden aktuális olvasmányt félredobva Moskát Anitától az Irha és
bőrt kezdtem el, ami az idei könyvfesztiválon jelent meg – és őszintén
fájlalom, hogy idén se tudtam eljutni, így maradt a könyvesbolt. (Most
gondoltam bele, hogy az Irha és Bőr volt az idei első könyvvásárlásom,
döbbenet.) Igyekszem sokféle zsánerbe belekóstolni – és néha kilépni a komfort
zónámból –, jöhet a fantasy, a sci-fi, a kortárs csúnya és szépirodalom.
Leggyakrabban talán a thriller az, amiért akkor nyúlok, ha „na, csak üssük el
az időt” hangulatban vagyok, de a történet maga a döntő, ezért nagyon
befolyásolható vagyok egy jó fülszöveggel. (És gyakran nyúlok mellé is emiatt.)
Kedvelem a kelet ázsiai történeteket és írókat, vonz az a világépítés és
történetmesélés, amit ott tapasztalok, amit kiemelnek és amit elhallgatnak, más
mint amit a mi kultúrkörünkben megszoktam. Régebben sokkal több képregényt
olvastam, amire igyekszem fokozatosan újra rávenni magam.
Tudnál
nekünk példát mondani rá, miben különbözik egy keleti történet a nyugati
társától? Mennyire van ez rád hatással írás közben?
Konkrét példát nehezen, pedig sokat
gondolkodtam, más a történetek hangulata, ami adódhat a kulturális
különbségekből is. Gyakran lassabbak, kevesebb a személyes konfliktus. Nem
hinném, hogy rám ez jelentős hatással van, ezt szerintem nem tudom, és nem is
szeretném visszaadni, erőltetett, idegen lenne.
Milyen
képregényeket olvastál? Ott is a keleti kultúra vonz?
Nem feltétlenül, gyerekkoromban az unokabátyám
gyűjtötte a különböző képregényeket, volt Marvel, DC, Tini nindzsa teknőcök,
meg sok más, amire sajnos már nem emlékszem. Puha papírfüzétkékben adták ki
akkoriban, a kilencvenes években, én is elolvastam az összeset, ha náluk
jártunk. (Ami minden héten megesett.) Emlékszem, nagyon szerettem Spawnt – a
filmje sajnos kiábrándult pocsék –, meg Batmant, különösen, ha benne volt
Robin. A kedvencem az volt, amiben meghal, lehet rosszul emlékszem, de egy vak,
szőke fickó ölte meg, akinek egy kobra volt a hátára tetoválva. Nagyon előttem
van az az oldal, ahol a dühös és gyászoló Batman nézi a boncasztalra kiterített
halott Robint, aki csupa vér. Úgy tűnik, gyerekként is vonzott a hatásvadászat.
Ha valaki esetleg emlékszik, ez melyik rajzoló, melyik száma, azt nagyon
megköszönném.
A mangák akkor jöttek, amikor kollégiumba
kerültem 13 évesen, ahol volt állandó internet elérhetőség. Mindent letöltöttem
és elolvastam akkoriban, ami az utamba került, nem válogattam, shojo, shonen,
mindegy volt. Őszinte leszek, a háromnegyedére nem is emlékszem. Legjobban a
Neon Genesis Evangeliont meg a Berserket szerettem, ezeket még most is, bár a
Berserket évek óta elengedtem. A barátaimtól kaptam ajándékba az Árnybíró
sorozatot, ezt manapság is szívesen újraolvasom, ajánlom azoknak is, akik amúgy
nem szeretik a mangákat, manhwákat, mert teljesen befogadható a stílusa.
Mi a helyzet a mostani
képregény-adaptációkkal? Nyomon követed őket?
Ha egy Marvel-film a mozikba kerül, akkor mi
is, függetlenül attól, hogy mennyire érdekel minket a karakter, vagy a sztori.
A barátom általában jobban szokta őket élvezni, mint én, ő az elnézőbb. Ami a
legjobban tetszett eddig az a Thor-Ragnarök, legfőképp azért, mert semmi köze
nem volt az előző két részhez, amiket eléggé untam. Waititi humora pont az a
fárasztó, idióta humor, amit én imádok, és betegre tudom röhögni magam, a
zenéje is bejött, és így nem érdekel, hogy a sztori egyszerű, mint egy vonalzó.
A sorozat adaptációkat nem követem, egyelőre nincsenek is tervben. A
DC-filmektől meg a Batman vs. Superman óta félek.
Kik a
kedvenc szerzőid? És a kedvenc könyveid?
Nehéz kérdés... Kurt Vonnegut és Chuck
Palahniuk különösen közel állnak a szívemhez, még akkor is, ha nem minden
történetük tetszett, vagy érzem őket mesterműnek. De az, amit ők általában
képviselnek a regényeikben, ahogy látják a világot, ahogy mesélnek, az olyan
„köszi, hogy létezel”-érzés. Neil Gaimant is nagyon kedvelem, de őt jobb
embernek tartom, mint írónak, néha megesik, hogy a történetiben az utó- vagy
előszó sokkal érdekesebb számomra, mint maga a történet. Tőle például az
esszéköteteket kedvelem legjobban.
Amit tervezek újraolvasni, vagy nagyjából
évente szoktam őket újraolvasni az
Natsuo Kirinótól a Kín, ez négy japán
nőről szól, akik teljesen más élethelyzetben vannak, de egy gyilkosság
összeköti őket.
Margaret Atwoodtól az Alias Grace egy
megtörtént gyilkosságon alapul. Ez egy lassan kibontakozó történet, nincs
egyértelmű tanulság benne, a vége talán túl mesés, és talán többet is megtud az
ember az ágytakarókról, mint szeretne. Nekem ez jobban tetszett, mint a
Szolgálólány meséje, Netflixen sorozat is készült belőle, érdemes belenézni
mindkettőbe.
Richard Adamstől a Gesztenye a honalapító
az egyik legjobb olvasmányélményem, nehezen fogtam vissza magam, hogy ne
lapozzak a végére. A magyar cím kedvesnek tűnik, és
hát nyuszik vannak benne, gondoltam vándorolnak majd egy mesén keresztül, néha
jön a gonosz róka meg az ember, akkor egy kicsit sírunk, és ennyi. De Adams
komolyan vette a meséjét, a nyulaknak mitológiája, szavai, hittrendszere van,
úgy éreztem, jól megtalálta a történet az egyensúlyt az állati ösztönök és az
emberi vonások közt. Érdekes volt látni, miként egyeztetik össze a
tapasztalatot az ismeretlennel és fordítják hasznukra. Igazság
szerint lassú történet, sok tájleírással, sokan biztos vontatottnak találják,
de én nagyon szeretem :D.
Az eddig
elhangzottak alapján úgy feltételezem, hogy a papír alapú könyveket részesíted
előnyben az e-bookkal szemben. Mi alapján döntesz? Mennyire befolyásol a borító
vagy akár a betűméret? Te magad is az a bekuckózós könyvolvasó vagy?
Valóban nincs e-bookom. :) Ha manapság is olyan
sokat utaznék, mint pár éve, akkor valószínűleg már beszereztem volna egyet,
mert ilyenkor több mint praktikus, és nem zárom ki, hogy egyszer aktívan
használni fogom. De jelenleg csak a nyomtatott könyveket lapozgatom, a könyvtárba
járás egy külön zen-kikapcsolódás számomra.
Nagy segítség a választásban például a moly.hu,
amit aktívan használok, itt tudok várólistát készíteni, látom az új
megjelenéseket, részt lehet venni különböző könyves kihívásokon. Egy kihívást
csinálok aktívan, az „1001-könyv, amit...” listáról kell kiválasztani
könyveket, és 2021-ig kell kivégezni 175-öt. Meglepően kellemes csalódások is
vannak így, olyanok, amiket valószínűleg magamtól nem vettem volna le a
polcról. Persze belefutok olyanba is, ami mehh, de nem élem meg korlátozásként,
sok az impulzusolvasásom is. Például, ha meglátok egy szép borítót :D. Ilyen
volt a Horgonyhely is anno, ami szerencsére jól sült el. A fülszöveg a
leglényegesebb, általában az alapján döntök, hogy érdekel-e vagy sem. A borító,
a betűméret az első olvasásnál, ami általában a könyvtárból szokott történni,
nem szokott zavarni. Kivéve, ha zavaróan apró a betűméret, szűk a sorköz, akkor
vagy keresek egy másik kiadást, vagy hanyagolom.
Ám a vásárlásnál sokkal szigorúbb vagyok. Bevallom,
ha van egy könyv, aminek nagyon nem tetszik a borítója, vagy rossz minőségű a
kötése, vagy rettenetesen apró benne a betű és a sorköz, akkor inkább várok,
hátha megjelenik egy újabb kiadás, amire szívesebben adok pénzt. Lehet
felszínes, de a könyveknél nagyon fontos nálam, hogy teljesen elégedett legyek
vele, sokáig bírja a gyűrődést. Kevés könyvet vásárolok, általában azokat
szoktam beszerezni, amikről tudom, hogy újra elő fogom venni őket. Nem vagyok
gyűjtő, nem halmozom a könyveket, egyrészt kevés a lakásban a hely, másrészt
frusztrálna is az olvasatlan papírhalom. Zavar a tudat, hogy itt ez a könyv a
polcomon, drága volt, de egyszer olvastam, akkor se szívesen.
Ó, igen, a bekuckózó olvasásnál nincs jobb,
viszont sajnos a mostani lakásunk sötét, és a természetes fény nagyon hiányzik
most. Érezhetően kevesebbet is olvasok azóta. Az ágyvégében alakítottunk ki egy
helyet, ide szereltünk fel egy kislámpát, van egy pici polcom, erre megy az
aktuális könyv, és van egy rakat párnám, amibe belefúrom magam, és tokáig
betakarózok. Így szeretek a legjobban olvasni. A barátom nem igazán érti, miért
kell az ötödik párna mellé egy hatodik, de hát kell kettő a hátam alá, kell egy
aminek neki döntöm a lábam, még egy a könyökömnek, és így tovább és tovább. De
kérlek, nyugtassatok meg, hogy más is szeret anyaméhet építeni maga köré az
olvasáshoz. :D Teázni, kávézni nem
szoktam közben, mert hajlamos vagyok leönteni, amit le lehet.
Hogy haladsz a fent említett
molyos kihívással? Szoktad értékelni, véleményezni őket?
Jelenleg 120 könyvnél járok, ha
nagyon-nagyon-nagyon belehúzok, két év múlva talán meglesz a 175 könyv,
drukkolok magamnak. Idén egész jókat sikerült választani, például Sarah
Waterstől a Szobalány nagyon tetszett, meg Niccoló Ammaniti Én
nem félekje valami zseniális. Teljesen különböző a kettő, de ezeket például
nagyon ajánlom. Értékelésben rossz vagyok, ha végzek egy könyvvel, fejben
összerakom magamnak a benyomásaimat, meg is fogadom, hogy ha odajutok, írok
róla véleményt a molyra. Aztán persze elmarad. Érdekes módon, ha egy könyv
rossz élmény volt, sokkal könnyebben összerakom, mi nem tetszett benne, mintha
olvasás közben végig vigyorogtam az örömtől. Ez egy kellemetlen felismerés
volt.
OLVASÓI KÉRDÉSEK
A
Nakomiyu név azt sejteti, hogy szereted Japánt. Honnan jött a név? Talán anime
rajongó vagy?
Gyerekként meg kamaszként sok mangát olvastam,
néztem animéket is, párat szerettem, néhányat most is szeretek, effektíve
rajongó sosem voltam. Igazság szerint anno semmi ötletem nem volt, mi legyen a
nicknevem, a keresztnevem az egyik leggyakoribb az országban, a legtöbb
variációja foglalt volt, ez meg viccesnek tűnt. Ha tudtam volna, hogy ezt ilyen
sokáig használom, és néha még másoknak is le kell írni, biztos nem ezt
választom :D
Mennyi
időt töltesz írással?
Aktívan magával az írással keveset, ha
kedvezően állnak a csillagok, pár óra alatt megvan öt-tíz oldal. Maga a
javítgatás és minden más viszont hosszú idő, ha elakadok egy jelenetnél, nem
tetszik egy mondat, ötször átírom, visszaolvasom, nem tetszik, ülök felette és
dühösen nézem, és olyanokat motyogok mérgesen, hogy ezt a franc se fogja
elolvasni, ez egy rakat sz.r, etc. Ilyenkor van, hogy napokig meg se nyitom a
fájlt, inkább olvasok, filmezek. Tudom, hogy vannak, akik szerint akkor is írni
kell, ha úgy érzi az ember, hogy nem megy, meg nincs kedve, de őszinte leszek,
kínozza magát, aki akarja, én nem bántom magam ezzel. Sokkal jobb, ha
rápihenek, és tiszta fejjel, szinte külső szemmel újrakezdem.
Tartod a kapcsolatot az olvasóiddal?
Az
egyik legközelebbi barátnőmet úgy ismertem meg évekkel ezelőtt, hogy olvasóm
volt, és elkezdtünk csacsogni. Szóval mondhatni igen, néhány emberrel igen :D.
Ha ír valaki, igyekszem válaszolni, bár ez a time-manadzsment még nem megy a
legjobban, és néha elfelejtek válaszolni, ezért előre is bocsi, ha ilyen van,
ez az egyik legnagyobb hibám.
Miket tervezel még írni a
közeljövőben?
Van
egy történet ötletem, amivel még nem tudom, mit kezdjek, engedjek-e a
kísértésnek, vagy sem. Ezen kívül van még egy sztori foszlány a fejemben,
amiben fiatalok vannak, meg az ő hétköznapi problémáik, meg Magyarország, meg
napjaink. Ez is még formálódóban van, egyelőre olyannak tűnik, mintha a Cseszd
meg-et, meg a Sellők hóhérját bedobnám egy turmixgépbe, aminek nem örülök, mert
valami mást, és önállót szeretnék.
De
előtte szeretném befejezni, amiket félbehagytam.
Mi a legnagyobb félelmed?
A
halál. Meg a bohócok. Meg a lovak.
Érdekel a környezetvédelem? Teszel
valamit érte?
Sokkal
jobban érdekel, mint amennyire ez látszik, mert sokkal kevesebbet teszek, mint
amennyit tehetnék. Belső nyomás és némi bűntudat van bennem, mikor például
megint elfelejtek szólni a kávézóban, hogy nem kérek szívószálat, műanyagba
csomagolt zöldséget vásárolok, nem cruelty-free a samponom meg az arctisztítóm,
vagy megveszem a harmincadik pulcsimat, meg a tizedik kabátomat egy fast
fashion boltban, mert annyira megtetszenek. Apróságokat tettem eddig, kulacsot
használok, bár ebből még keresem a tökéletest, ami nem ereszt, és nem is nehéz,
vászonszatyrokat használunk, és szeretnék majd régi anyagból kis zsákokat
varratni zöldségeknek, meg pékárúnak, hogy leváltsuk a műanyag zacsikat. Az
utóbbi időben elkezdtem tudatosabban figyelni, mennyi szemetet termelünk, és
elég elszomorító. Másrészt reálisan kell állnia az embernek önmagához is, és
tudom, hogy sohasem leszek zero waste, mert nincs az az isten, hogy magamnak
keverjem a fogkrémet, vagy textil-zsebkendőt használjak. De fontos, hogy
beszéljünk erről, és legalább azt megtegyünk, amit meg tudunk tenni.
Köszönöm, hogy vállalkoztál az
interjúra, és további sok sikert kívánok az élet minden területén! :)
Cartwright
Nagyon örültem, hogy felkerült az interjú. :))) Jó volt pár "kulisszatitkot" is megtudni Nakomiyutól.
VálaszTörlés