Kegyetlen
játékok
Pechszéria
- amikor minden összejön
Mikor
a dáliák nyílni kezdtek
Csak néhány cím mort
rainey legismertebb alkotásai közül, aki állítása szerint akkor ír, ha nincsen
minden rendben. Szó esett többek között könyvekről, zenéről, az ihlethiányról,
illetve hogy miért szereti annyira Erdélyt.
Fogadjátok szeretettel
mort raineyt! :)
Kérlek, mondj pár szót
magadról! Kicsoda mort rainey?
Nehéz
kérdés. Általában nehezemre esik magamról beszélni.
Budapesti
nőszemély vagyok, túl a félelmetes harmadik x-en, de rájöttem, hogy ideát
sokkal jobb, az ember egy csomó dolgon már nem pánikol. Nem mondhatni, hogy
túlságosan pörgős lennék (az én koromban hová rohangáljon az ember...), én az
az otthonülő típus vagyok, akit elég nehéz kirobbantani a foteljából, pláne ha
akad valami jó olvasnivaló. Ráadásul leragadtam valahol a boldog békeidőkben,
amikor minden lényegesen egyszerűbb volt. Nem véletlenül játszódnak a
történeteim javarészt a ’90-es években. Szörnyen cinikus alak vagyok, a
romantika totálisan távol áll tőlem, de ezeket leszámítva ugyanúgy a magam
kissé sötét képzeletvilágában éldegélek, mint minden író lélek, és nem szeretek
onnét kimozdulni.
Politikatudományt
hallgattam az egyetemen, még időszámításunk előtt, ami szerelem volt első
látásra, és a nagy fellángolást hosszú válás követte. Egyébként hobbi maradt,
sohasem foglalkoztam vele hivatásszerűen, de nem tehetek róla, a véremben van.
Érdekel a történelem, nagyon szeretek olvasni (nem meglepő módon), filmeket
nézni, régebben kirándultam is. Manapság otthon ülő feleség vagyok, és van egy
gyönyörű négy hónapos lánykám.
A
mort rainey nevet pedig egy Stephen King regényből, illetve az abból készült
filmből vettem kölcsön, a Titkos ablakból, amiben Johnny Depp olyan írót
játszott, aki naphosszat a kanapéján hever, és szenved az ihlethiánytól. Ebben
eléggé magamra ismertem...
Mióta foglalkozol
írással, és mit jelent a számodra? Szeretnéd egyszer viszontlátni a neved egy
könyv borítóján, vagy inkább csak hobbiként tekintesz rá?
Nagyjából,
mint mindenki az oldalon, mióta az eszemet tudom. Az első „mesémet” öt vagy
hatévesen írtam, mikor még nagyon írni sem tudtam. Azt hiszem, Pumukliról
szólt, szóval valami kezdetleges fanfic lehetett. Aztán mindig írogattam
ezt-azt, komolyabban a gimi alatt vált a hobbimmá. Valami horror sztorit írtunk
a legjobb barátnőmmel, klasszikus tinihorror elemekkel, késelős gyilkossal,
ilyesmivel, aztán én azt tovább gondoltam, és mire észbe kaptam, nagyalakú
spirálfüzeteket írtam tele, akkor még kézzel (és a kezdő írókra jellemző összes
túlzással). Nehéz is volt megszokni a gépelést később.
A
kiadás csak szép álom, én meg szeretek a realitások talaján maradni. Persze,
nagyon jó érzés lenne viszontlátni a nevemet egy könyvborítón, bár ahogy
ismerem magam, valószínűleg rettentően zavarba jönnék tőle. Meg ahhoz rá kéne
szánnom magam, hogy az original sztorijaimat megmutassam valakinek (de ahhoz
túl gyáva vagyok). Inkább csak hobbiként tekintek rá. Olyan hobbiként, ami
maximálisan része az életemnek, sőt, egy időben az adott értelmet neki. Az írás
olyasmi, ami nélkül nem hiszem, hogy tudnék élni, illetve fizikailag nyilván
tudnék, csak nem lenne benne annyi jó móka.
Mi az, ami megihlet? Mit
teszel olyankor, amikor előjön az alkotói válság? Van valamilyen bevált
módszered ellene?
Az
ihlet furcsa szerzet, rendszerint elkerül. De amúgy megihlet egy-egy dal,
filmrészlet, egy végighallgatott sztori, nagyjából akármi. Vannak témák, amik
kifejezetten érdekelnek, mint pl. a gyászfeldolgozás, a halál, jó emberek,
ahogy rossz útra tévednek, olyan alakok, akik vergődnek a helyes és helytelen
között, meg egyéb „felemelő” dolgok, és azok köré szívesen szövök történeteket.
Néha csak beugrik egy jelenet, aztán kinő belőle valami. Meg ott van, amit csak
terápiás írásnak szoktam hívni, hogyha valami szarság történik, akkor fogom, és
beleírom egy sztoriba mindazt, amit érzek.
Az
ihlethiányról mesélhetnék, mert jellemzően mindig az van, meglepő, hogy
egyáltalán írtam valamit. Évről évre rosszabb, régebben könnyebben írtam,
részben mert kevésbé voltam igényes, leírtam akármit, ami az eszembe jutott.
Nincsen bevált módszerem, inkább csak átvészelem valahogyan. Úgymond „leülök a
sarokba, és megvárom, míg elmúlik”, miközben rettegek, hogy ez lesz az a
bizonyos ihlet-hiány, ami örökké tart majd, és soha többé semmilyen sztori nem
jut eszembe. Olyankor rendszerint olvasok, és megpróbálok nem azon görcsölni,
hogy a semmiért ülök le a gépem elé.
Hogyan kerültél
kapcsolatba a Harry Potter univerzummal? Szerelem volt első látásra?
Nem
kifejezetten. Már nem voltam abban a korban, hogy érdekeljenek a mesék, és
legelőször, furcsa módon az apámtól hallottam róla (ő azóta megutálta, én meg
megszerettem, pedig nagyon ajánlgatta, mikor még hallani sem akartam róla). A
szüleim elváltak, és a féltesóim hét és tíz évvel fiatalabbak, mint én, és ők
olvasgatták a Harry Pottert, én meg azt sem tudtam, mi fán terem. Később az
unokahúgom is ajánlotta, beleolvastam, de nem tetszett. Szerencsére nem adta
fel (ő ismertetett meg később a fanficek világával, sőt a Merengővel is),
elcipelt magával moziba (akkor vetítették az első filmet), és az aztán
beszippantott. Egyébként én először valami paródiát olvastam, nem is a Harry
Pottert, és csak azután szántam rá magam a könyvekre, és a harmadik vagy a
negyedik kötettel kezdtem... már nem emlékszem. Aztán persze nagyon
megszerettem, és utáltam várni az ötödik-hatodik-hetedik kötetre. De annál jobb
volt behabzsolni az egészet.
Ki(k) a kedvenc
karaktere(i)d és ki(k) az(ok), aki(ke)t egyáltalán nem tudtál megszeretni a
történet folyamán?
A
kedvenceim Piton és Lupin, néha inkább Piton, néha inkább Lupin, de szeretem
Siriust is. Nekik jó tragikus sorsuk van, és én szeretem a drámát (bár pont
Pitonnal kapcsolatban vannak fenntartásaim. Nem ismerek egyetlen olyan faszit
se, aki így megzuhant volna egy csaj miatt, mint ő. Lehet, hogy nem szorult
belém túl sok romantika, de nekem ez hátborzongató és természetellenes dolog).
A srácok közül Harryt, Hermionét és Neville-t szeretem, de Ronnal sincsen különösebb
gondom. Ezen felül McGalagony valamiért nagy kedvencem. A mardekáros brancsot
sosem éreztem közel magamhoz, Voldemortért pedig kár, mert nagyobb formátumú
gonosztevő is lehetett volna. Az egész történet alatt egyszer sem tudta rám
hozni a frászt, bár az ideológiája nyomokban emlékeztetett a XX szd.
totalitárius rendszereire.
A
Weasley famíliát nem kedvelem, főleg szegény Ginnyt nem. És nem szeretem a
tekergőket, ami fura, mert Remust és Siriust külön igen, de tekergőként nem,
illetve inkább csak nem érdekelnek.
Említetted Voldemortot,
hogy nagyobb formátumú gonosztevő is lehetett volna. Mit gondolsz, hogyan?
Például,
ha nem kap frászt egy csecsemőtől, nem tesz elhamarkodott lépéseket, hanem
szépen kiépíti a birodalmát, és aztán, ha bebizonyosodik a gyerekről, hogy
tényleg olyan veszélyes, majd akkor választ a repertoárból, deportálja,
ellehetetleníti, kivégzi, stb. Persze, akkor nem lett volna könyv, szóval végül
is, örülök, hogy ő a szánalmasabb utat választotta :).
Egyébként
ettől függetlenül, én sosem drukkoltam Voldemortnak, csak annyi volt a gondom,
hogy túlságosan nyilvánvaló volt, hogy bukásra van ítélve. És mivel az sosem
volt benne a pakliban, hogy nyertes félként fejezi be a háborút, így minden,
amit tett, értelmetlen volt. Kapargatta a felszínt, keresztbe tett itt-ott,
voltak támadások muglik ellen, eltűntek emberek, de a játékszabályokat igazán
nem szegte meg. Ennél sokkal kegyetlenebbül is felléphetett volna, tehetett
volna olyasmit, amit még Dumbledore és a minisztérium teljes apparátusa sem
tudott volna eltakarítani és letagadni. De ez egy mesekönyvből kinőtt tini
regény, igazából nem vártam Voldemorttól, hogy amolyan igazi szörnyeteggé
váljon, épp elég volt az eltorzult kígyó feje. Csak számomra így nem sok tétje
volt a dolgoknak, a kérdés csak annyi maradt, kik lesznek az áldozati bárányok.
De érdekelt volna, az írónő hogyan képzelne el egy totális rendszert, és bár
kaptunk belőle ízelítőt, de örültem volna még némi információnak, pl hogy
Voldemort embere hogy a fenébe lett miniszter? (Azóta sikerült megnéznem a
Legendás állatok második részét, és Grindelwald az a típusú gonosztevő,
amilyennek Voldemortnak is lennie kellett volna. A víziója sokkal jobb, és nem
megfélemlítéssel éri el a célját, hanem meggyőzéssel).
Melyik a kedvenc köteted
és miért?
Régebben
a harmadik volt, Lupin miatt. Örültem, hogy bekerült a történetbe. Nekem ő az
egyik legjobban megírt karakter volt, legalábbis a végéig, ahol elveszítettem
vele a kapcsolatot, mert érthetetlen volt, miért kezdett viszonyt Tonksszal, és
aztán miért vette el, ha egyszer nincs odáig érte. Legalábbis nekem végig ilyen
érzésem volt vele kapcsolatban, és nem szeretem, ha valami nincs kellően
megalapozva (vagy én siklottam el egy részlet fölött, de nekem nem az derült ki
a könyvekből, hogy elemésztené a szerelem). De még a negyedik kötetet is
egészen szerettem, sőt, a hatodikban is voltak jó részek.
Ha már Remus karaktere
szóba került, te hogyan fejezted volna be az ő történetét? Számodra mit sugallt
a könyv cselekménye?
Ugyanígy. A halála nem zavart, az ő története
számomra így volt kerek. Akármikor meghalhatott volna, el tudtam volna fogadni.
Érezhető volt, hogy ez lesz a sorsa, ezért is lepett meg részben a magánéleti
szála, mert azt hittem, ő is tisztában van vele, hogy jó eséllyel meghalhat a
következő háborúban. Már Sirius halálakor lehetett sejteni, hogy az összes
tekeregőnek ez lesz a sorsa. De a magánéleti részével továbbra sem voltam
kibékülve. Kicsit úgy éreztem, Remus és Tonks halála csak arra szolgált, hogy
átérezzük, hogy a háború rossz, és a háború tényleg rossz, de ha már így
kellett lennie, kaphattak volna egy kicsit nagyobb figyelmet. Cirka annyi volt
róluk, hogy Remus az egyik halálfalóval viaskodott, Tonks meg eszeveszetten
kereste őt a zűrzavarban. Mintha az lett volna a cél, hogy a történelem
ismételje önmagát, ahogyan Lily és James, úgy Remus és Tonks is hátrahagytak
egy árvát. A halállal nincsen problémám, és az is jó, hogy érzékeltette az
írónő, hogy a háború mennyi felesleges és értelmetlen áldozattal jár, de kicsit
túl direkt volt. Én pl Tonksot életben hagytam volna.
Sokan azt vallják, hogy a
Harry Potter könyvek szerettették meg velük az olvasást. Szerinted mi lehet
ennek az oka? Te magad mennyire és miket szeretsz olvasni?
Jól
megírt sztoriról van szó, és mégiscsak benne van a jó és a rossz párharca,
annak rendje s módja szerint. Van sok hiányossága, de JKR képes volt olyan
világot alkotni, ami tényleg beszippantja, és meg is ihleti az olvasóját. Ennek
része a rengeteg kiaknázatlan lehetőség és a karakterekben rejlő rengeteg plusz
potenciál, de ugyanúgy része a környezet, az atmoszféra, a Roxfort maga. Ki ne
akarna varázsló suliba járni ahelyett, ahová járni kényszerül, és ki ne akarna
hős megmentővé válni, olyan világban élni, ahol van mágia... Szerintem az is
sokat segített, hogy végül mindenki meg tudta találni benne a maga kedvencét.
Mivel az írónő pl a Malfoy családot nem abszolút gonoszként tálalta (bár
hosszasan annak tűntek), ezért Draco Malfoy ugyanolyan szerethető karakter
lehetett a végére, mint mondjuk Ron (jó, hát Voldemortot és Bellatrix Blacket
nehéz szeretni, de őket sem lehetetlen). Könnyű beleélni magunkat a történetbe.
Én már felnőttként olvastam, így nem tudom, miben különbözik a többi mesétől
vagy nagyon ifjúsági irodalomtól, de tény, hogy képes volt arra, amire a
többiek nem.
Én
amúgy mindenevő vagyok, irodalmi disznó. Az olvasás (is) a hobbim. Jobb
időszakaimban heti két könyvet is kivégeztem, de olyan is van, hogy hetekig
semmit sem nyitok ki.
Nem
tudom, miféle zsánert olvasok, szeretem azokat a regényeket, amik emberi
kapcsolatokról vagy drámáról szólnak, amolyan „lélektani” dolgokat. Az sem baj,
ha nem szól semmiről, de érdekes a szereplője. Még egy szimpla karaktert is
szerethetővé lehet tenni, és el lehet érni, hogy az olvasót érdekelje a története,
ha az jól van megírva. Szeretem az antihősöket középpontba állító regényeket
is, főleg ha tényleg antihősök. Inkább kedvenc íróim vannak, és tőlük igyekszem
mindent elolvasni, amihez hozzájutok (Márquez, Moravia, Maugham, Nick Hornby,
Ellis, Irvine Welsh, Orwell, stb, sorolhatnám napestig). Mivel nem olvasok
e-bookot, csak papír alapú, klasszikus könyvet, így nem jutok hozzá mindig
mindenhez, amihez szeretnék. Meg szeretem a kortárs (vagy már nem is annyira
kortárs) amerikai irodalmat. Az én kedvenceim lassan nyugdíjba mennek. Amit
viszont nem szívesen veszek kézbe, az a YA, de vannak abból is jók...
Ha már szóba került az
olvasás szeretete, hogyan állsz/álltál a kötelező olvasmányokkal?
Amennyiben volna rá
lehetőséged, mi az a mű, amit mindenképpen megismertetnél az olvasókkal?
Én
végigolvastam őket. Talán egyet-kettőt úsztam meg, de a kötelezők nem is azért
voltak, hogy az ember élvezze. De nem azok szerettették meg velem az olvasást,
az csak úgy jött, világéletemben olvastam, amióta csak megtanultam (bár
Dosztojevszkijt talán pont a kötelező szerettette meg velem). Mivel nem vagyok
tanár, fogalmam sincsen, hogy amiket én olvasok, azok inkább ártalmasak vagy
értékesek. Szerintem aberrált egytől egyig, így aztán nem mondanám könnyű
szívvel, hogy mindenki olvasson pl Bret Easton Ellist vagy Chuck Palahniukot,
pedig mindkettő zseniális a maga nemében. Ideje van mindennek, egy-egy regény
más élmény egy tizenévesnek, mint egy huszonévesnek. Van olyan könyv, amiért
anno odavoltam, mostanság meg alig értem, miért. Úgyhogy csak annyit tudok,
hogy huszonévesként miért szerettem egy bizonyos írót, hogy pl. mit jelentett
Moraviától Az unalom – és mit jelent manapság. Tervezem is újra olvasni a
kedvenceimet. Tízévente nem árt. Azért is nehéz bármit ajánlani, mert nem tudok
egy regényre rábökni, hogy ez az, ez a legjobb, mert mindegyikben van jó. De
talán A kis herceg lenne az Saint-Exupérytől. Ha az ember soha semmit nem
olvasott, azt akkor is el kell olvasni.
Visszakanyarodva Harry
Potter világához, mi a véleményed a filmekről? Szerinted kinek sikerült
leginkább visszaadni az általa játszott karaktert és kinek legkevésbé?
A
gyerekek egész jók voltak, a felnőttek közül McGalagonyt nagyon eltalálták, meg
a tanári kar nagy részét is. Siriusszal, Lupinnal és Voldemorttal nem voltam
megelégedve. Ennek semmi köze a színészi
játékhoz, de sajnos annyira másképpen képzeltem el őket, hogy azután már nem
tudtam elvonatkoztatni tőle. Bár Lupint nemcsak külsőleg, belsőleg is másképpen
képzeltem... a könyvben aranyos volt, a filmben kissé idegesítő, pláne a vége
felé. Voldemortról meg sajnálatos módon folyton az angol beteg ugrott be.
Pitonon
meglepődtem először, mert a könyvben ott van feketén-fehéren, hogy egy
harmincas csávóról van szó, Alan Rickman pedig közel sem volt már akkor sem
annyi, de ő aztán vérbeli Pitonná vált (bár, ha írok Pitonnal, nem igazán őt
látom magam előtt).
A
filmek amúgy csak filmek. Nem úgy nézem őket, mintha a Harry Potter könyvből
készült filmek lennének, és úgy egész elviselhetőek. Mintha fanfiction lenne,
vagy valami random mese... egyébként az első kettő kifejezetten jól sikerült, a
többiből meg kihozták, amit nagyjából ki tudtak hozni. A könyvek túl hosszúak
és részletesek voltak ahhoz, hogy belesűrítsék egy normál filmbe, de az se tett
jót, hogy kitolták a játékidőt, szóval nem sok esélyük volt.
Bár Harry története
lezárult, a J. K. Rowling által megalkotott univerzum immár nem csupán
Európára, hanem más kontinensekre és országokra is kiterjed. Ennek keretein
belül született meg a Legendás állatok előzménytörténet, aminek első része New
Yorkba, a második pedig Párizsba kalauzolja el a nézőket.
Neked mi a véleményed,
mennyire érzed ennek szükségességét?
Kellemes
filmélmény volt, aranyos sztori, úgyhogy szerintem jó, hogy megcsinálták. Kicsit
vissza is hozta a Harry Potter élményt, legalábbis nyomokban: azt a részét,
hogy mindig karácsonyra hozták ki a filmeket, és a legjobb barátommal vagy az
unokahúgommal mindig nagyon vártuk, pláne a remény miatt, hogy hátha jobbak
lesznek, mint az előző volt. A Legendás állatok második részét sajnos még nem
láttam, majd itthon, egyszer... (szerk.: azóta megnéztem, de még nem tudom
eldönteni, hogy tetszett-e).
Hogy
szükséges-e azt sem tudom, de mesének jó. Bár Credence megint az a típusú
karakter volt, akiért nem vagyok oda, de a többiek rendben voltak, és
előzménykönyv híján nem támasztottam akkora elvárásokat.
Az írónő a könyvsorozat
befejezése után újabb, más jellegű történetek írásába fogott. Olvastad
valamelyiket? Mi a helyzet az Elátkozott gyermekkel?
Nem
olvastam más könyvet tőle. Az Elátkozott gyermek pedig nem nagyon érdekelt. Ha
már az a kérdés, hogy van-e szükség folytatásokra, inkább a Legendás állatok,
mint az Elátkozott gyermek, legalábbis szerintem. Nekem a Harry Potter egy
kerek sztori, nem igényel folytatást, bár a lezárásával nem voltam maximálisan
elégedett, de ez JKR története, nem az enyém.
Ez a nemtetszés főleg a
Remus-szál miatt van, vagy van más is, ami kifejezetten nem tetszett?
Keveselltem egy kicsit a háború-részét. Még az előtt vége lett,
hogy igazán kitörhetett volna. Nekem kicsit gyorsan lett vége és túl könnyen.
Értem, hogy Harry volt a főhős, az ő kezében volt a megoldás kulcsa, és persze
a barátai kezében, akik vele egykorúak, de kicsit furcsa volt, hogy jórészt
végzős diákok (és persze a Főnix Rendje) állnak szemben állítólag hétpróbás
gazemberekkel, és nem az az oldal nyer, akinek a logika szabályai szerint
kellett volna, mert eleve semmi esélyük sem volt a károkozáson kívül. (Ráadásul
a mágus lakosság jó része észre sem vette, hogy háború van, mert az egész
egyetlen éjjel alatt zajlott le a Roxfortban, és csak azok voltak ott, akik
értesültek róla, mintha valami privát buli lett volna). A horcruxos megoldás
érdekes volt, de kivette Voldemort kezéből azt a lehetőséget, hogy fordíthasson
az eseményeken. Plusz nem értettem, hogy Narcissa miért hazudta azt
Voldemortnak, hogy Harry meghalt, illetve érteni értem, mert gondolom,
időközben rájött, hogy rossz lóra tettek, és ő csak a fiát akarta kikaparni a
csata kellős közepéből, de akkor is, túlságosan nem várt helyről érkezett a
segítség. Egyébként összességében még a csatával együtt is tetszett a lezárás,
csak az utolsó fejezet csúszott el egy kicsit. Megnyugtató volt látni, hogy a
srácokkal minden rendben, de ugyanakkor én valószínűleg kihagytam volna a
történetből. Nekem anélkül is kerek volt.
Térjük rá az írásaidra!
Korábban említetted, hogy az unokatestvérednek köszönhetően találtál rá a
Merengőre. Van más oldal is, ahol fellelhetőek az írásaid? Mi a helyzet azzal
az „ősrégi oldallal”, ahová először feltöltöttétek szerzőtársaddal a Kegyetlen játékokat? Mesélnél az
oldalról egy kicsit?
Már
a nevére sem emlékszem, talán invitónak hívták, és a Merengővel párhuzamosan
futott egy ideig, aztán csendesen kilehelte a lelkét. Akkoriban több ilyen oldal is volt, aztán jórészt csak a Meri
maradt igazán talpon. Nincsenek fenn
máshol írásaim, a Merengőhöz is hónapok kellettek, mire rávettem magam, hogy
fel merjek tölteni bármit is (nagyon örültem és csodálkoztam, mikor hosszú évek
kihagyása után egy virágzó közösséget találtam). Mind a mai napig rettegéssel
tölt el minden feltöltés, szóval kész csoda, hogy ennyi fejezet felment. Mindig
attól félek, a dokumentum valami módon felülírta magát az utolsó átolvasás óta,
és tele van helyesírási hibával az egész. Egyébként örülök, hogy megszűnt az az
oldal, gyalázatos állapotban volt ott fenn a Kegyetlen játékok, és hónapok
kellettek, mire úgy ahogy gatyába ráztam (akkoriban a helyesírás és én még
külön utakon jártunk), de így se lett a kedvencem, és csak kíváncsiságból
tettem fel a Merengőre is, aztán meglepődtem, hogy az olvasóknak meg tetszett.
Meglepődtem, de azért nagyon örültem.
Az
unokatesóm meg a könyvek megjelenése közben talált rá az oldalra, mikor
alternatív folytatások után kutatott, még a hetedik kötet megjelenése előtt.
Akkoriban a falat kapartuk, mire megjelent a soron következő könyv. Mesélt
róla, én meg mondtam magamnak, hogy ez biztosan nem az én világom. Ahhoz képest
én még mindig itt vagyok, ő meg már sajnos nem. Bár mikor először láttam
életemben slash-t, attól rendesen megnyúlt a képem...
Mi győzött meg mégis,
hogy slash-sel is foglalkozz? Emlékszel az első történetre, amit a témával
kapcsolatban olvastál?
Azt
hiszem, Perselus/Sirius volt (szintén unokahúgomnak köszönhetően :)). Pechemre
valami pwp határát súroló írás volt, talán még mpreg is volt benne, és kisebb
sokkot kaptam tőle. Az én gyerekkoromban és a fiatalkorom nagy részében a
másság még tabu volt. Valahogy nem voltam felkészülve egy színtisztán pwp
írásra :). Már azon is csodálkoztam, hogy ilyet egyáltalán le lehet írni. Egy
időre el is tántorított a slash-től, de persze a kíváncsiságom azért erősebb
volt, olyasmi volt, mint a tiltott gyümölcs, szóval fontosabb az első pozitív
élményem, és az egy Perselus/Remus volt, de sajnos a történet nagy részére már
nem emlékszem. Azután egy rövid ideig csak slash-t olvastam, végül úgy alakult,
hogy évekig nem nyúltam a témához.
Az,
hogy slash-t egyáltalán írni kezdtem, tiszta véletlen. Mikor az Akkor is
szeretlek-en dolgoztam pár éve, akkor úszott a képbe, hogy ezt a témát akár így
is megírhatnám (mivel másképp nem akart összeállni, én meg mindenképp meg
akartam írni). Azt eredetileg nem ficnek és nem is slash-nek szántam, ahhoz
képest ez lett belőle. Előtte már vagy tíz éve nem foglalkoztam ficekkel, csak
hébe-hóba, és nem is akartam visszatérni hozzájuk, de az ötlet aztán a bőröm
alá fúrta magát, és így kötöttem ki újra a Merengőnél.
A történeteidre
általánosságban jellemző a dráma és az OOC karakterábrázolás. Írtál valaha más
műfajban, vagy úgy érzed, azok nem fekszenek neked? Az OOC esetében van esetleg
valamiféle határ, amit nem lépsz át, vagy szereted nagyon átformálni a
karaktereket?
Hát,
többnyire drámát írok, aztán van néhány abszurd írásom, mint a Malfoy és
Potter... meg a Pechszéria, ami messze esik a drámától, és van a Kegyetlen
játékok, ami ilyen öszvér, de leginkább romantikus sztori, viszont ott a
romantikus részéért szerencsére nem én feleltem, legalábbis eredetileg. Sok
történetem nem drámának indul, és mégis azokból lesznek a legkeményebb
sztorijaim, mint a Múlt és jelen (amit át kéne neveznem, mert ez a munkacíme
még mindig) vagy a Dáliák. Azon magam is meglepődtem. De ez karakter-függő is.
Sajnos pont szegény Remus az, akivel sehogyan sem megy a könnyed téma, ő mindig
elég elkeserítő helyzetekbe sodródik...
Nem
szoktam egyébként előre eldönteni, hogy akkor én most leülök, és írok valami
szörnyen elkeserítőt, csak így szokott alakulni (bár fogalmam sincsen, az
olvasókra ténylegesen milyen hatással vannak ezek a történetek). Mondhatnám,
hogy a szereplő dönti el, de a főszereplőim rendszerint pont azok az alakok,
akiknek nem volt egyszerű az élete. Ez meg maga után vonja a többit, hogy már
mindnek van néhány jellemhibája, függősége, néhány pocsék párkapcsolata,
egyszerűen elkezdenek elhasználódni, mint a felnőttek úgy általában.
Nem
hinném, hogy tudok mást írni. Fluffot biztosan nem, egyszerűen képtelen vagyok
arról írni, hogy minden szép, ahhoz túl cinikus vagyok. Nem is szívesen
mozdulok ki a komfortzónámból.
Az
OOC meg egyre rosszabb. Eleinte törekedtem, hogy ne legyen túl OOC, és talán az
első feltöltött sztorimnál nem is volt olyan vészes a helyzet, sőt, az még a
kánonba is illett fura módon, de én biztonsági okokból mindig jelölöm. A
könyvbeli szereplőkről elég keveset lehet tudni, csak azt, ami a történet
szempontjából fontos volt, és én ezeket szeretem kitágítani. Például nem
vitatom soha Piton megszállottságát Lily Potter iránt (kivéve, ha SS/HG-t írok,
akkor úgymond hivatalból muszáj), de az a véleményem, hogy mindezen évek alatt
nem élt aszkéta életet, csak az nem tartozik szervesen a könyvek történetéhez.
És Pitont sosem látjuk a szobája magányában, mert az nem lenne túl izgalmas,
épp ezért azt sem tudhatjuk, civilben milyen, amikor nem Harry Potterhez viszonyul.
És bár tudom, hogy pl a Remus/Sirius nem kánon, de nekem nehéz őket másképp
elképzelni, még olyankor is, mikor kifejezetten megpróbálok mást írni (pedig
megszállott Remus/Sirius rajongó sem vagyok, csak mindig ez jön ki, ha velük
írok). Nekem ezért OOC-k a karaktereim. Plusz a sok muglis utalás miatt, ami
már annyira a részemmé vált, hogy utólag sok mindent kell gyomlálni, hogy ne
egy ömlengés legyen könyvekről és albumokról. A mágia sohasem érdekelt igazán,
van és kész, de sok szórakoztató dolog van ideát, a mugli világban is, és miért
fosztaná meg valaki magát tőlük csak azért, mert varázsló? Egyébként az
igyekezet bennem szokott lenni, hogy a szereplő legalább minimálisan
emlékeztessen regénybeli önmagára, aztán hol sikerül, hol nem.
Korábban említetted, hogy
számodra az írás egyfajta terápiás célt is szolgál. Mennyire használod
véleménykifejtésre? Előfordult már, hogy egy adott témával kapcsolatos
látásmódodat belefűzted egy történetbe?
Nem
szoktam erre törekedni, de nyilván nem lehet kivédeni. Maga a témaválasztás is
egyfajta véleményformálás, de pont a témáimból adódóan nincs szükségem rá, hogy
tanmeséket írjak, mivel szinte csak elcseszett emberi kapcsolatokról írok.
Egyébként nem, a Merengőn különösen nem, mert oda szórakoztatás céljából töltök
fel mindent (más kérdés, hogy ez milyen minőséget képvisel, és hogy némely
témám egyáltalán nem szórakoztató). Mikor írok, igyekszem mindig teret hagyni a
másik oldalnak is, megpróbálom objektíven láttatni, mert nem az a dolgom, hogy
értékítéletet alkossak, hanem hogy elmeséljek egy történetet, és aztán az
olvasóra bízom, hogy mit kezd vele (nyilván a műfajból adódóan ezt megtehetem,
de ha olyan lenne a témám, akkor lenne benne értékítélet. Némelyikben azért van
is.). Kaptam már olyan kritikát, ahol azt írta egy kedves olvasóm, hogy
elgondolkodtatta az a fejezet, és ennek különösen örültem, mert bár sosincs
ilyen célom, de azért jó látni, hogy úgy sikerül átadnom valamit, ahogyan
szeretném. A terápiás írás is inkább olyasmi, hogy megjegyzem, hogy mit éreztem
ezzel vagy azzal az üggyel kapcsolatban, aztán mikor a könyvem szereplői olyan
helyzetbe sodródnak, akkor felhasználom, és ezáltal úgymond én is megszabadulok
tőle. Mindamellett, hogy igyekszem nem önéletrajzi ihletésű sztorikat írni.
Egyrészt rideg lenne, másfelől valószínűleg unalmas. Egyébként én jellemzően
akkor írok, ha nem vagyok túl jól. Ha minden kerek, akkor nehezebb, pont mert
elcseszett dolgokról nehéz úgy írni, ha közben az ember életében az utolsó szög
is a helyén van. Azt nem tudom, mennyire szokott sikerülni, de többnyire arra
törekszem, hogy a szereplőim hitelesek legyenek. Ez különösen akkor nehéz, ha
nekem sincs mihez visszanyúlnom, mert sohasem éltem át hasonlót, vagy ha a
szereplő gyökeres ellentétem. De a látásmódon óhatatlanul lecsapódik a
szereplőimben, gondolom.
Az
original történeteimet meg, ahol ez inkább előfordulhat, nem szoktam megmutatni
senkinek. Egyébként kifejezetten érdekes kísérlet nem túl szimpatikus alakok
bőrébe bújni, és azzal kezdeni valamit. Meglepő dolgok tudnak így születni.
Összegezve az írásaidat
jól látható, hogy a hosszabb lélegzetvételű írásaid vannak többségben. Hogy
érzed, azért mert ezekben jobb vagy, vagy mert annyi mondanivalód van egy-egy
karakterrel kapcsolatban, hogy nem tudsz rövidebbet írni?
Nem
tudok röviden írni. A novellaírásnak megvannak a szabályai, hogy az jó legyen,
jól is nézzen ki, és én ezekben nem vagyok jó. Szeretem megalapozni a dolgokat,
és az alapokkal együtt elég hosszúra szokott nyúlni egy-egy történet, mire
mindent felvázolok, addigra kész egy fél kisregény. Egyébként nem idegenkedem a
novelláktól, ha olyan a történet, akkor akkora terjedelmet kap, amekkorát
igényel. A novelláim mindig hirtelen felindulásból születnek, általában
egyetlen éjszaka leforgása alatt, többnyire valami zene hatására (tulajdonképp
a teljes „munkásságomat” a zeneiparnak köszönhetem), és azokhoz aztán nem is
akarok hozzányúlni, vagy mást kihozni belőlük. Viszont a rétestészta sztorikat
sem szeretem, a kapacitásom kb 30 fejezet. Ha annál hosszabb, akkor könyörtelenül
meghúzom, vagy egyenesen elfelezem. Amivel biztosan nem tudnék mit kezdeni,
azok az egypercesek. Olvasni néha szeretem őket (bár mostanában pont azokhoz
nincsen semmi türelmem), de pár sorban még kevésbé tudnám kifejezni magam úgy,
hogy az érthető és minimálisan élvezhető legyen.
Emellett láthatjuk, hogy
az E/3 szemszög mellett egy-egy történet erejéig írtál már Remus, Perselus,
Tonks, illetve Harry és Draco nézőpontjából is. A Tizennégy dal című novellád pedig E/2 szemszögű. Mitől függ, hogy
melyiket választod? Melyiket preferálod jobban?
Én
E/3 párti vagyok. Ha csak tehetem, abban írok, de vannak azok a helyzetek,
mikor az nem elég közeli, és hiába próbálkozom vele, színtelen-szagtalan marad
a történet, olyankor jól jön az E/1. És persze sokkal kényelmesebb is, mint a
többi, bár ugyanúgy megvannak a korlátai is. Azt hiszem, a leggyakrabban a
közeli E/3-at használom. Az E/1-ben jó, hogy az egész teljesen szubjektívvé
válik, és azok az igazán elborult dolgok, amiket abban a szemszögben alkottam.
Az E/3-nál talán szigorúbb vagy objektívebb vagyok. Azt hiszem, jobban
megválogatom a szavaimat. És az E/3-ban írt történeteim legtöbbje több
szemszöges, és mindegyiket meg kell mutatni.
Az
E/2 mindig kicsit kifacsartnak tűnt. Legelőször Jay McInerney-nél láttam jó pár
éve, ezt használta a Fények, nagyváros narrációjához, és teljesen meglepő volt,
de nála tetszett. Nem akartam kipróbálni, de a 14 dal ugyanúgy, mint a többi
novellám, teljesen hirtelen felindulásból született, és cinikus, szarkasztikus
szemszögnek egész jó volt.
Függ
egyébként a szereplőtől is, mert könnyebb az E/1, ha olyasvalakivel írok, aki
nem áll olyan közel hozzám. Könnyebb megismerni és a bőrébe bújni.
Ha már szóba kerültek a
nem túl szimpatikus alakok, muszáj említést tegyek a Másvalaki kedvese – bizarr szerelmi vallomás című novelládról, ami
egy igencsak szokatlan helyzetet vázol fel és mutat be. Hogyan született meg az
ötlet a fejedben? Mennyire volt nehéz Greybackkel írni?
Furcsa
módon egyáltalán nem volt nehéz, rosszabbra számítottam. Egész élvezetes volt
egy ekkora tahó bőrébe bújni, pedig alapból nem szeretem őt :). A rossz fiúk
mindig sokkal jobban érdekeltek, mint a jók, ezért is rémséges alak majdnem
minden főszereplőm. Különben azért sem volt nehéz dolgom vele, mivel olyannyira
OOC lett, hogy csak nyomokban tartalmazza az eredeti karakterjegyeit. Végül is
egy végtelen hosszú ömlengés arról, hogy mennyire szereti Remust, akit én is
szeretek, még ha nem is így.
Az
ötlet már egy ideje kóválygott körülöttem, bár nem pont így terveztem megírni.
Hosszabb és drámaibb lett volna, mint ami végül lett. De érdekelt egy olyan
helyzet, ami romantikus szempontból elég kilátástalan, mert hát Remus másvalaki
kedvese volt, Grayback pedig ennek ellenére brusztolt érte, és akkor még ott volt
a háború is. És számomra izgalmasabb egy kapcsolat vége, mint az eleje, és
szeretem a szerelmi háromszögeket is. Egy ideig tervezgettem neki két
kiegészítést, a másik két résztvevő szemszögét, de aztán ez elmaradt. Mikor
írtam a Múlt és jelent, már akkor egy része a fejemben volt, azért is
gyanakodott Sirius folyton Remusra, nem is alaptalanul. De a két történetnek
semmi köze egymáshoz egyébként.
Szereted nem megszokott
szituációba hozni a szereplőidet? Hiszen például a Malfoy és Potter a világ ellen kisregényed alapját az adja, hogy a
címszereplők mind a ketten, egyszerre döntenek úgy, hogy levetik magukat a
Csillagvizsgáló-toronyból.
Általában
igen, de végül is, a legtöbb regény valamilyen módon arról szól, hogy a
szereplője számára nem megszokott helyzetbe kerül. Ilyen szempontból a Malfoy
és Potter rokona a Pechszériának, mindkettő eléggé abszurd. Szeretek ilyesmivel
kísérletezni. Nálam a szokatlan helyzetek vagy totál elborult dolgok, vagy
teljességgel elkeserítőek, ez a két végpont van.
Szerettem
volna egy történetet arról, hogy Harry és Draco hogyan barátkozik össze, ez meg
elég rövid útnak tűnt hozzá. És néha a szörnyű helyzetekből jön ki a legjobban
az ember, sohasem lehet előre tudni...
A
Malfoy és Potter kifejezetten kísérleti terep volt, ki akartam próbálni,
tudok-e Dracóval írni. Egyébként ugyanezen okokból született a Dáliák Tonksszal
és a Másvalaki kedvese Graybackkel. Sok szempontból könnyebb is volt
olyasvalaki bőrébe bújni, akit nem érzek olyan közelinek. Több mindent lehetett
kihozni belőle.
Korábban már szóba került
a Kegyetlen játékok című snanger
regényed. Miért döntöttetek úgy a barátnőddel, hogy közösen vágtok bele? Hogyan
zajlott maga a folyamat? Közösen leültetek ötletelni, aztán felosztottátok, ki
mit írjon vagy teljesen máshogy zajlott?
Hát
ez már nagyon régen volt, alig emlékszem rá, de nagyjából így történt. Jó
mókának tűnt együtt írni, engem meg külön érdekelt, tudok-e könnyed, romantikus
sztorit írni, mert egészen addig csak komolyabbakat írtam, ami főképp a
háborúról szólt, és kellett valami lazítás. Az ő ötlete volt, hogy ez egy
Perselus/Hermione történetet legyen, amibe szemrebbenés nélkül beleteszünk
mindent, ami egy ilyenbe kell, az se baj, ha klisé. És a tanárába belezúgó
diáklány karaktere akkoriban eléggé testhezálló volt :). Msn-en írtuk, az ő
reszortja volt Hermione, az enyém az összes többi, aztán persze a dolog
kikerült az irányításunk alól, és a nézőpontok is összemosódtak :). Annyira
megtetszett az együtt írás, hogy volt aztán néhány közös „munkánk”, amiket nagyon
szerettem írni, és rengeteget tanultam belőlük. A folyamat nagyjából úgy nézett
ki, hogy szakaszonként írtuk felváltva, átküldtük a másiknak, és ő arra
reagált, szóval nem nagyon volt előre eltervezve.
Ha valaki úgy dönt,
szeretné elolvasni a regényt, számítson rá, hogy rengeteg klisével és sablonnal
fog találkozni – legalábbis erre figyelmeztet a leírás. Ezek szerint a
történetet egyfajta kifigurázásnak szántátok vagy szó sincs ilyesmiről?
Nem
az volt a cél, hogy kiparodizáljuk a műfajt (bár néhol sikerült), vagy hogy
megbántsunk vele más szerzőket. Félig vígjátéknak szántuk, félig romantikusnak,
szerettük volna megnevettetni az olvasókat. Azt tudom, hogy nem vettük komolyan
mi sem, főképp azért írtuk, mert bennünket szórakoztatott, tehát az egész elég
öncélú volt. Az eleje pont ezért tele van eltúlzott reakciókkal, csak aztán
kezdtük megszeretni a történetet, és azt szerettük volna, ha jó is lesz
esetleg. A gond a munkafolyamatból adódott, abból, hogy spontán reakciókból
született, így nem volt egységes koncepciónk, és ez nagyon látszik is rajta.
Egész más elképzeléseink voltak, de izgalmas volt ezeket valahogy összehozni.
Meg hát mindketten szerettük a Kegyetlen játékokat (mármint a filmet), úgyhogy
az alapkonfliktus volt az egyetlen, amiben megegyezés volt, hogy ennek
fogadásnak kell lennie, és kell bele egy megcsalás. Az összes többi, Parvati és
a saját szereplőm, Harry viselkedése, stb menet közben alakult. Ezért volt
nagyon nehéz átírni, mert sok jelenet (a legtöbb) szó szerint a levegőben lógott.
Ott még szó sem volt alapozásról, és utólag sok mindent meg kellett magyarázni,
amiket belesuvasztottam ide-oda, hogy érthetőbbé váljon egy-egy reakció, de így
is lyukacsos maradt. A leírásaim amúgy katasztrofálisak. Megkeresem, mi az
adott írás gyengesége, és közlöm, hogy erre lehet számítani. Rossz
reklámszakember lennék, semmit sem tudnék eladni, pláne nem magamat :).
Ettől kicsit olyan
érzésem van, mintha el akarnád tántorítani az olvasókat magadtól. Mintha nem
lennél biztos benne, hogy a történeteid elég jók-e vagy sem. Rosszul gondolom?
Nem
vet szét az önbizalom, nincs is mire fel szétvessen, de ez nem egészen erről
szól, hogy mindenkit el akarnék tántorítani. Szerintem minden írásnak megvan a
maga közönsége, akiknek szól, akik találnak benne olyasmit, amiért azt mondják,
megérte elolvasni, és én elsősorban nekik írok, őket próbálnám megszólítani. A
témáim nem mindenkinek valók, és ebben semmi rossz nincs, van aki egyszerűen ki
akar kapcsolódni, nevetni egyet, vagy olvasni egy aranyos, romantikus történetet,
ami kimozdítja a taposómalomból, de az én történeteim általában nem ilyenek.
Azt szeretném, hogy azok, akik bevállalják, érezzék jól magukat közben. Az
olvasásnak jó élménynek kéne lennie, még akkor is, ha az ember esetleg egy
kiadósat sír tőle, és szerintem az a legkorrektebb, ha felhívom a közönség
figyelmét arra, amire számítani lehet :). Különben az igaz, hogy sohasem tudom,
hogy amit írok, az jó-e. Ha pozitív kritikát kapok, az mind a mai napig meglep.
Korábban szó volt az
ihletforrásokról. Amikor egy adott film vagy zene megihlet, többször
megnézed/meghallgatod, vagy olyan mély benyomást tesz rád, hogy elég csupán
egyszer?
Filmek
ritkábban ihletnek meg, mint zenék. A filmek inkább adnak egy jó hangulatot,
vagy egy szép hátteret, a fő ihletforrásom a könnyűzene. Viszont amik
megihletnek, azokat totálisan kifacsarom, és addig hallgatom, míg a sztori meg
nem születik. Aztán keresek új forrást, és kezdem elölről.
Ha már filmek, ott is
inkább a drámaibb vonalat részesíted előnyben, vagy fogyasztasz más műfajú
alkotásokat is?
Filmben
majdnem mindenevő vagyok, legalábbis voltam valaha, darabolós horror ugyanúgy
jöhet, mint agyhalott vígjáték vagy dráma. Van jó pár kedvencem, amiket folyton
újranézek, hiába tudom már kívülről az egészet, ilyen a Forrest Gump, a Lesz ez
még így se, az Elit alakulat, stb. Meg persze a Gyűrűk Ura. Manapság viszont
van egy olyan érzésem, hogy nem én vagyok a célközönség...
Mennyire befolyásolnak a
kapott vélemények?
Olyan
szempontból nagyon is, hogy ha kapok valami pozitívat, akkor egész nap
vigyorgok tőle. De amúgy igyekszem távolságot tartani a végletektől.
Befolyásolnak, különben nem töltenék fel semmit, ha nem lennék kíváncsi az
olvasók véleményére, de a pozitív véleménytől nem kell elszállni, a negatívtól
meg elásni magamat. A helyükön kell kezelni őket. Egyébként az a típusú „író”
vagyok, aki azt vallja, hogy az olvasónak mindenben igaza van, legalábbis az ő
szempontjából biztosan, és ha nem tetszett neki valami, azt ugyanúgy el kell
fogadnom és tudomásul kell vennem lehetőleg sértődés nélkül, mint a dicsérő
szavakat. Szeretem az olvasóra bízni, hogy hogyan értelmezi a dolgokat, és ha
gyökeresen másképp, mint ami az írói szándék volt, akkor én rontottam el
valamit.
Mivel
közel harminc éve írogatok, és tizenöt éve komolyabban is, ezért a stílusomon
és az érdeklődési körömön nem tudok faragni, és azon nem is nagyon akarok. De
ha valaki tanácsot ad, azt mindig átgondolom, és ha tudom, meg is fogadom.
A
fanfic írásnak nagy hátulütője az, hogy minden olvasó ismeri a karaktereket,
van róluk egy saját elképzelése, ugyanúgy élnek a szereplők az ő fejében is, és
van egy elvárás az író felé. Itt szokott a legtöbb gondom adódni a szörnyen OOC
karaktereim és AU történetek miatt, mert a legtöbbször nem azt kapják, amit
vártak. És ezért van az is, hogy a legtöbbjüket kénytelen vagyok eltántorítani,
mert egyszerűen nem élveznék, hogy ilyen OOC karakterekkel olvasnak aberrált
sztorikat, akik nyomokban sem emlékeztetnek könyvbéli önmagukra. Saját
karakterrel sokkal könnyebb. Jóval nagyobb a szabadság.
Egyébként
nagyon szerencsés vagyok, rengeteg kedves visszajelzést kaptam és rengeteg
támogatást, amikért folyamatosan hálás vagyok és leszek is. Nekem ez a hobbim,
és jóleső dolog volt látni, hogy akadnak, akiknek tetszik, amit művelek.
A
vélemények nagyon fontosak az íróknak. Szerintem ezt minden író elmondta
ilyen-olyan formában, és bár elvárni nyilván nem lehet, és nem is kell, de
mikor azt látom, hogy ismeretlenek olvassák, amiket írtam, és elmondják róla a
véleményüket, annál nincs jobb dolog (legalábbis az írással kapcsolatban).
Kivéve, ha az olvasóknak
annyira tetszik egy adott történet, hogy jelölik az Aranypennára. Ráadásul
épphogy csak lemaradtál a képzeletbeli dobogóról, pont egy olyan történettel,
ami a komfortzónádon kívül esett. Mit csináltál, amikor megtudtad az eredményt?
Hát,
szokás szerint hitetlenkedtem egy sort. De egyébként nagyon meghatódtam. Nem
számítottam rá, pláne nem a Dáliákkal kapcsolatban, elvégre az csak egy skicc
volt, egy ujjgyakorlat. Már az is hatalmas dolog volt, hogy egyáltalán kaptam
jelölést, és arra végképp nem gondoltam, hogy tovább is juthatok a második
fordulóba. A dobogós helyezést meg erős túlzásnak éreztem volna, akik nyertek,
mind megérdemelték a győzelmet. Sajnos a tavalyi nyár életem egyik leghúzósabb
korszaka volt, ezért nem igazán tudtam mindezt kiélvezni, de ettől függetlenül
nagyon jólesett.
Végül jöjjön néhány nem
íráshoz kapcsolódó kérdés:
A bemutatkozásodban
említetted, hogy szerettél kirándulni. Melyik hely tetszett a legjobban azok
közül, ahol eddig jártál?
Egyértelműen
Erdély. Még a '90-es évek közepén voltam ott kétszer, meg pár éve még egyszer,
és minden alkalommal szinte fájt onnan hazajönni. Félig-meddig onnan származom, de nem csak emiatt. Szerintem ott
van valami varázslat. Ha tehetném, minden évben mennék...
Mi szerepel a
bakancslistád első három helyén?
Hát,
momentán aludni, aludni, aludni, de normál üzemmódban elmenni egy Mark Knopfler
koncertre, de erre van némi esélyem, mert idén jön, elmenni Eric Clapton
koncertre, ez már húzósabb, és megnézni Rómát. Nem túl bonyolult dolgok :).
Melyik a kedvenc
történelmi korszakod?
A
második világháború, de az egész XX szd. kb a feléig. De mivel nagyon jó
történelem tanárom volt, ezért szinte az egészet szerettem.
Nappal vagy éjszaka?
Éjjeli
bagoly voltam, mindent éjjel írtam, amit valaha írtam, még az egyetemi dolgokat
is, szóval éjszaka.
És
ezennel véget is ért az interjúnk. Még egyszer köszönöm, hogy elfogadtad a
felkérésünket, remélem, hamarosan újabb történettel örvendeztetsz meg
bennünket. :)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése