Következő alanyommal egy igen hosszú utat jártunk
be, előbb én, aztán ő tűnt el. De végül csak összefutottunk újra, hogy mérlegre
tegyük az utolsó simításokat, ami még az interjújából megmaradt.
Fogadjátok szeretettel Gigi685-öt, aki leginkább a
Berci történeteivel vált híressé az Olvasók körében, hogy aztán később
részesévé tegye a rajongókat egy trilógiának. Elmondása szerint a Berci és a
haverok egy kamasztörténetnek indult, de bizton állíthatom, hogy kamaszok és
nem kamaszok is gyöngyszemre bukkanhatnak benne. Gigivel orosz irodalomról,
fantasy könyvekről, és természetesen Berciről, fő karakteréről beszélgettünk.
Nem utolsó sorban jegyzem meg, hogy általa ismerkedtem meg olyan szavakkal,
mint a „netfightolás” és a „hájpolás” Aki már tudja, mit jelentenek,
rokonlélekre talál Gigiben. :D Ha valaki nem lenne képben, az interjúban minden
kiderül!
Milyen
szavakkal jellemeznéd magadat?
Remek,
a legnehezebb kérdés. :D Anyámat idézve (aki meg a Harry Potterből idézett,
amikor ezt mondta), „lelkem sajnos oly száraz, mint a pergamen, amelyre
szeretett könyveimet nyomtatták” (legalábbis az hiszem, hogy így van, ő
pontosan mondta :D). Ez valahogy így is van. Meg nem tudom, mit írjak még…
Tizenhét éves vagyok, Pesten élek, magyar-töri tagozatos osztályba járok, most
leszek tizenkettedikes, és orvos akarok lenni, ha nagy leszek. Az első, amit
sokan megjegyeznek rólam, hogy milyen magas vagyok (173 centi, szóval azért nem
verem le a felhőket, ha az utcán sétálok, és nem kell kifúrni a plafont se
otthon, hogy elférjek, de vannak, akiknek ez nagyon magasnak számít). Azon
kívül, ilyen fura répavörösre van festve a hajam most már majdnem két éve,
nagyjából azóta, hogy feltöltöm az írásaimat Merengőre vagy Imagine-re, ami
igazából tök véletlen, de akár jelképes is lehetne.
Nem
akarom azt írni, hogy olvassa el az írásaimat, aki meg akar ismerni, mert az
illető ránéz a Bercire és szörnyethal, de az az igazság, hogy azokból tényleg
átjön valamennyire, hogy milyen ember vagyok. Általában én vagyok az irritáló,
kellemetlenkedő bontóelem a társaságokban, aki rossz vicceket és unalmas
természettudományos tényeket puffogtat, és mindig nagyon nagy hanggal és
szívesen adja elő a rossz, de szerinte nagyon tuti meglátásait a többiek életéről,
mindenki nagy örömére.
Oké,
ezek nem lettek szavak, de ezek az égetően fontos információk rólam.
Hogyan
állsz neki egy történet megírásának?
Kitalálom
a történetet, aztán amikor nem bírom tovább, hogy ne írjam le, elkezdek
tervezni, elnevezem a karaktereket, kitalálom, hogy hány fejezetes legyen, vagy
hogy esetleg folytatásos-e. Általában azt szoktam mondani, hogy amíg az első
fejezet nincs meg teljesen a fejemben, és nem látom magam előtt az első
mondatot legépelve, még nem kész a történet arra, hogy megírjam, de
alapjáratban nem szoktam sokat várni velük.
Elért
már téged is az „írói válság”?
Ilyen
szempontból elég szerencsés vagyok, mert egyrészt sokat tudok írni, másrészt
gyorsan (a minőség egy más téma, azt ne fejtegessük :D). Sokaktól hallom, hogy
egy bizonyos érzelmi állapot kell ahhoz, hogy írjon, általában a szomorúság,
mert a bánatból tud a legtöbbet meríteni, de én nem vagyok ilyen. Általában, ha
van rá időm, úgy írok, mint egy gép. Van egy kis tervem, tudom, mikor minek
kell következnie, azt megpróbálom átérezni meg időközben javítgatni a hibákat,
és általában megyeget. Persze, vannak napok, amikor egyáltalán nem akarok írni,
akkor nem is erőltetem. Most júliusban megcsináltam a NaNo Camp-et ötvenezer
szóval, mert tudtam, hogy amikor amúgy lenne - novemberben -, nem fogok ráérni.
Ott az elején nagyon lelkes voltam, de az utolsó pár nap már gyötrelem volt, és
kábé legalább annyit szidtam Twitteren az írásomat, és könyörögtem magamnak
térden kúszva a Berci és a haverok 4-ért, mint amennyit ténylegesen írtam. De
meglett, ráadásul négyezer szóval el is számoltam, szóval véletlenül magasan
túlteljesítettem, és utána pár nap pihenés után megint kívántam vissza az
írósdit, szóval ez se nevezhető igazán válságnak.
Remélem,
ez csak azért van, mert éretlen vagyok, és az érettségi idejére megtalál, mert
pihenni akarok. :D
Milyen
könyveket olvasol a szabadidődben? Melyik az, amelyik különösen kedves a
szívednek?
Mostanában
Imagine-es feltöltéseket és kötelezőket, mert ha van is szabad időm, inkább
írok, mint olvasok, de vannak azért örök nagy kedvenceim, és igazából rájöttem,
hogy mindkét regény, amit megemlítenék, orosz és modern, szóval ezzel nagyjából
behatárolható a dolog. :D Az egyik Szolzsenyicintől a Rákosztály, ami az örök
kedvenc regényem. Imádom a hangulatát, a témákat, amiket boncolgat, és imádom,
hogy egy olyan klasszikus, ami nem arról szól, hogy milyen okos az író és
milyen szép kifejezéseket ismer, hanem tényleg emberekről meg nagyon értelmes
társadalomkritikáról, és amellett, hogy eszméletlen nyomasztó az egész, olyan
hangulata van, hogy az ember nem tudja nem olvasni. És külön szeretem, hogy
olyan kérdéseket vet fel, ami érdekes lehet minden kor orvosának, én meg idén
felvételizek az orvosira (amit mondjuk akkor még nem is gondoltam volna, amikor
a regényt olvastam, de így utólag emiatt is érdekes).
A
másik Szergej Lukjanyenkótól az Őrség-trilógia (tetralógia?), ami az első
gondolatom, ha meghallom azt a kifejezést, hogy ’urban fantasy’. Márpedig
eléggé csípem az urban fantasyt. Az egész sztori hihetetlenül laza és stílusos,
és valami olyasmi hangulatot fog meg Moszkvából, ami nagyon erősen megvan
Budapesten is (mondjuk még nem jártam Moszkvában, hogy őszinte legyek).
Miért
pont Magyarország? A történeteid javarésze ott játszódik.
Tény,
hogy az Antarktiszt választani sokkal hipszterebb lett volna, de itt élek,
szóval... miért ne? :D Sok sztorit olvastam már, ami egyszerűen nem volt jó, és
nem feltétlenül azért, mert annyira rosszul lett volna kitalálva, hanem azért,
mert semmi személyesség nem volt benne. Amikor olvasás közben meg tudod
saccolni, hogy az író átlagban hány Gossip Girl epizódot nézett meg az
időszakban, amikor kiagyalta a történetet, az nem jó (főleg, ha a Dan és Serena
családjáról szóló részeket nézte, amikor nem is történik semmi). Persze vannak
nagyon jól megírt angol neves és helyszínes történetek, de én ezt mindig is egy
kicsit távolságtartónak éreztem, mintha egy szinten képzelt benyomásokat
sugallna a történet olyan helyekről, amit az író filmekben látott vagy könyvben
olvasott. Magyarországot úgy írhatom meg, ahogy csak akarom, semmin nem kell
külön görcsölni. A saját környezetemet megírva könnyen lehetek kritikus, ami
egy amerikai helyszínt megírva csak majmolás lehetne. Eleve sok utalást teszek
kifejezetten magyar dolgokra, jelenségekre, ahogyan egy amerikai film vagy
sorozat és tele van popkult-utalásokkal, és ez sokkal színesebbé-szagosabbá
teszi a dolgot, mintha általánosságokban kellene írnom a történetem hátteréről.
Szerintem Magyarországot (Pestet, valljuk be) sokkal jobban át tudom adni, mint
egy képzelt placcot. Ráadásul Pestnek pedig (nem a belvárosnak, hanem a ronda,
panelházas résznek) döbbenetesen menő és érdekes hangulata van, olyan, ami
jellegzetes, és tök jó háttér mindenhez. Nem biztos, hogy én jól csinálom, vagy
hogy az a tuti, amit én mondok, de én mindenkinek azt mondanám, hogy próbálja
meg a magyar helyszínt. Annyira lehetne hájpolni Budapestet, ha egy kicsit
rásegítenénk!!!
(Nem biztos, hogy értem a
„hájpolni” kifejezést, de Gigi olyan érzéssel írta bele a válaszába, hogy
eszemben sincs vitatkozni. :D)
A
Berci-történetekhez honnan merítetted az ötletet?
Magához az ötlethez nem kellett eszméletlenül
kreatívnak lennem. Úgy kezdődött az egész, hogy Berci tízedikes. Akkor én is
tízedikes voltam. Fiút akartam, mert nem szeretem a női főszereplős
történeteket, és ehhez egyáltalán nem is illett. Egy fél évvel lett idősebb
nálam, mert én eleve ’98-as vagyok, és ezzel az egyik legfiatalabbnak számítok
az évfolyamomon, és azt akartam, hogy Berci idősebb legyen, mint én. Azon kívül
szinte csak olyan helyeket írtam bele az egészbe, ahol már én is jártam.
Például az összes hely, ahol Berci valahogyan eltéved, olyan hely, ahol már én
is eltévedtem. Laurát leszámítva az összes szereplő olyan kerületben lakik,
amihez valahogyan tudtam kötni a saját barátaimat. A kóró, ahol Berciék
csöveztek a nagyszünetekben, ugyanígy létezik az én életemben, a legjobb
barátnőm nevezte el így, amikor kilencedikesek voltunk. De majdnem minden, ami
a Berciben iskolai fronton történt, valamilyen szinten egy valós sulis
élményem, vagy a nálunk általános iskolai közösségi élet része. A baráti
társaságot a saját barátaim inspirálták, igaz, egyik karakterre se volt igazán
komoly minta az ismerőseim közül. Gáspit inspirálta nagyon erősen nagyjából 2-3
fiú ismerősöm, és Berci az, aki a legjobban hasonlít rám az egészből. Meg nekem
is van egy húgom, akivel két év köztünk a korkülönbség, szóval csak egy kicsit
több, mint Kitti és Berci között, de az én húgom nem sokban hasonlít Kittire.
Szóval ezekben tényleg nem voltam valami kreatív.
A koncepció már egy kicsit más dolog, mert azt
sajnos tényleg ki kellett találni. Először az volt, hogy adott egy nyomorult
srác, aki nem ismeri magát, nincs tisztában azzal, hogy mit érez és miért, de
szeretné kézben tartani az életét, és csodálkozik, hogy annak ellenére, hogy jó
mennek a dolgai, miért érzi folyamatosan pocsékul magát. Meg adott volt, hogy
ahhoz, hogy ez a probléma feloldódjon, valahogy fel kell nőnie, és varázslatos
módon belátnia mindent. De ez megtörténik majdnem mindenkivel a sztoriban, még
a főbb felnőtt szereplők is megragadtak a gyerekkorban (a mellékszereplő
pedagógusok többsége meg ki volt égve), ami a „gyerekes felnőttek”
szitkom-klisé szomorú kiforgatása akart volna lenni, de az ő szálukat valahogy
nem érzem 10/10-esnek. Mindenki életébe kitaláltam egy pontot, ami valahogyan
„felnőtté teszi”, de ezeket csak nagyon ritkán inspirálta olyasmi, ami velem
vagy a környezetemmel kapcsolatos, ezek inkább adódtak magából a sztoriból.
Nagyon sokszor az új ötletek onnan jöttek, hogy visszaolvastam a régebbi
fejezeteket, ha úgy éreztem, hogy „kiesek”, hátha nem varrtam el valami szálat,
vagy hátha van valami olyan erre vagy arra, ami írás közben nem jött le nekem,
de igazából simán segíteni tudja a sztorit.
Meg persze volt egy csomó zene, a legalapabb a
Diary of Jane a Breaking Benjamin-tól, ami az egész történet során folyamatosan
emlegetve van, és Berci vagy tízmilliárdszor meghallgatja. De a (fő?)
romantikus szál csomó nagy eseményét a Green Day Whatsername-jére találtam ki és
írtam meg (köztük Berci majdnem az egész trilógiában legprogresszívebb
felfedezését a második rész elején), aminek szintén eléggé helyzethez illő a
szövege is. Meg a Whatsername ihletett egy egész fejezetet a harmadik részből
is, és még tényleg nagyon-nagyon sok mindent. Az Offspring - Pretty Fly
for White Guy-jára találtam ki Berci és Gáspi csajozási kísérletét a
második rész végén - ami egy kicsit segített elfelejteni a borzalmas
osztálykirándulást, amin éppen voltam - és a harmadik rész vége felé sokat
segített a Space Oddity. Na meg Linkin Park - Waiting for the End adott egy
csomó löketet az utolsó részes melodrámának, köszönhetően annak, hogy ronggyá
hallgattam, amikor kórházba kerültem (ami szintén ihletett egy fontos részt!).
Gondoltad
valaha, hogy ilyen hosszú lesz az az írás?
Hogy
ennyire, azon újra és újra meglepődök. :D De azt, hogy ezt emberek képesek
voltak végigolvasni, már őszintén képtelen vagyok elhinni, de minden
elismerésem nekik, mert a támogatásuk nélkül biztosan nem tudtam volna befejezni.
De igen, nagyjából a felétől kezdve ilyen hosszúra volt megtervezve. Az elsőnél
gondoltam még azt, hogy a részek tizenöt fejezetesek lesznek, aztán az első
húsz lett, a másik kettő huszonöt. De ezek világossá váltak már akkor, amikor
felvázoltam magamnak a cselekményt. És nekem a fejezeteim is hosszúak, főleg
itt, a Bercinél, ahol egy kicsit epizodikusak a dolgok, és lényegében minden
fejezet egy külön kis történet, ami általában le is zárul a végén. Igen,
Wordben nyolcszáz oldal, és kevesebb, mint másfél év alatt írtam meg az
egészet, ami nem rossz teljesítmény (főleg, hogy írtam mást is közben), de
valahogy természetesnek éreztem közben, hogy sokat írom, szinte észre se
vettem. Egyrészt, mert hetente frissítettem, és ez motivált, másrészt, mert nagyon
szerettem a sztorit (és szeretem most is), és élveztem kitalálni meg megírni,
még ha ez nem is jelenti azt, hogy tökéletes lett.
A
női karakterekkel ezek szerint nem írsz szívesen? Könnyebb belehelyezkedni egy
fiú helyzetébe?
Nem
igazán arról van szó, hogy nem írok szívesen lányokról, mert mindig szeretem
azt képzelni, hogy szupererős női karaktereim vannak, és ha még ez nem is igaz,
a Berci pont egy olyan történet, amiben igenis voltak kemény csajok. Nem
feltétlenül Francira gondolok, mondjuk őt is végig erősnek éreztem, csak nem
keménynek meg nem minden esetben hősiesnek. De például Berci húga, Kitti
majdnem minden esetben marha erősen a kezében tartotta a dolgokat, és valahogy
úgy gondoltam, hogy ez így IC és máshogyan el se lehetne képzelni. Sok része
van a sztorinak, amit kifejezetten a lányok uralnak, és legalább annyira
szeretek lányokról is írni.
Főszereplőnek viszont tényleg szinte soha nem választok női karaktert. A Bercit simán meg lehetett volna írni Franci szemszögéből is, valószínűleg ugyanúgy nézett volna ki, még az irritáló, okoskodó szóhasználatot is el tudtam volna képzelni hozzá, de fel se merült bennem. Egyszerűen nem akartam, hogy a vége az legyen, hogy Franci (vagy a mindenkori főszereplőm) én legyek, mert egy olyan karaktert, akivel teljesen azonosítom magamat, nem lehet normálisan megírni, ahogyan egy olyan karaktert sem, akivel valami nagyon lényeges dologban különbözik a személyiségünk. Legalábbis szerintem. Nekem nem kényelmes, és nem akarom, hogy amiatt ne legyen motivációm megírni az egészet, amikor lehetne akár jó is, mert leragadok annál, hogy a főhős minden mondatát külön átgondoljam, nehogy nagyon átüssön rajta az én beszédstílusom vagy személyiségem. Szóval Bercit és a mindenkori fiú főhőseimet tudom kívülről, kritikával nézni, és mégis lehetnek olyanok, mint „Gigi”, ahogyan Berci is eszméletlen sok dologban hasonlít rám. Szerintem erre szükség van ahhoz, hogy másoknak is élvezhető legyen a történet, és nekem is érdekes marad, mert kizárólag saját magamról értekezni nem szeretnék, és az nem is érdekelne senkit. Kell a távolság, és ez az a távolság, amit szeretek megtartani a szereplőmről, és nem is kényelmetlen, mert amúgy is ki a fene nem szeret az ellenkező nemről gondolkozni?
Főszereplőnek viszont tényleg szinte soha nem választok női karaktert. A Bercit simán meg lehetett volna írni Franci szemszögéből is, valószínűleg ugyanúgy nézett volna ki, még az irritáló, okoskodó szóhasználatot is el tudtam volna képzelni hozzá, de fel se merült bennem. Egyszerűen nem akartam, hogy a vége az legyen, hogy Franci (vagy a mindenkori főszereplőm) én legyek, mert egy olyan karaktert, akivel teljesen azonosítom magamat, nem lehet normálisan megírni, ahogyan egy olyan karaktert sem, akivel valami nagyon lényeges dologban különbözik a személyiségünk. Legalábbis szerintem. Nekem nem kényelmes, és nem akarom, hogy amiatt ne legyen motivációm megírni az egészet, amikor lehetne akár jó is, mert leragadok annál, hogy a főhős minden mondatát külön átgondoljam, nehogy nagyon átüssön rajta az én beszédstílusom vagy személyiségem. Szóval Bercit és a mindenkori fiú főhőseimet tudom kívülről, kritikával nézni, és mégis lehetnek olyanok, mint „Gigi”, ahogyan Berci is eszméletlen sok dologban hasonlít rám. Szerintem erre szükség van ahhoz, hogy másoknak is élvezhető legyen a történet, és nekem is érdekes marad, mert kizárólag saját magamról értekezni nem szeretnék, és az nem is érdekelne senkit. Kell a távolság, és ez az a távolság, amit szeretek megtartani a szereplőmről, és nem is kényelmetlen, mert amúgy is ki a fene nem szeret az ellenkező nemről gondolkozni?
Illetve
akkor kellemetlen, amikor egy romantikus jelenetet írok, mert ott persze, hogy
a csajjal azonosítom magamat, vagy inkább senkivel se. Szerintem ott feltűnő
is, hogy leginkább csak az érzésről írok, és ha valami fizikai dolgot említek,
majdnem mindig többes számban beszélek róla. Személyesen azt, hogy Bercinek
milyen volt átdugni a nyelvét az aktuális csaja szájába csak ilyen bájosan, a
pszichológia síkján mozogva részletezem (de ezek általános dolgok mondjuk, nem
feltétlenül csak a Bercire, hanem minden írásomra vonatkoznak).
Ezek
szerint Berci úgymond veled együtt „nőtt fel”. Javítanál valamit az akkori
írásodon, az első fejezeten mondjuk?
Ó,
persze, szívem szerint az egész első részt teljesen átírnám. :D Az elején még
nem volt meg a történet stílusa, és sokkal kevesebb vicc működött benne, mint a
másik két részben. Ami egy humorosnak szánt történetnél azért elég szívás. Az
első fejezet szerintem egyike a legunalmasabbaknak, én biztos nem olvasnám el a
történetet utána, ami elég nagy baj. Szóval biztos, hogy utólag kivenném belőle
a legeslegelejét, vagyis azt, hogy otthon szenved és Kittivel veszekszik, aztán
elindul találkozni a barátaival. Azzal indítanék, hogy Berci már a Parton van,
és vár a többiekre, a nyafogást meg közbeiktatnám. Akkor mondjuk azt a részt is
át kellene variálni, de legalább az egész találkozás hosszabban történne, és az
talán még jót is tenne neki. Meg többet dumálnának egymással, mint hogy csak
isznak, aztán képszakadás, talán mászkálnának is, és lehet, hogy akkor Berci
csak a második fejezetben kezdené az iskolát és találkozna Laurával.
Ja,
és tetszik ez az „együtt nőttem fel Bercivel” szóvirág, mert lényegében igaz.
:) Mondjuk majdnem semmiben nem hasonlít a „történetünk” egymásra, de ő is
sokat változott, én is sokat változtam, és határozottan a hozzám legközelebb
álló nemlétező dolog lett. :D
Mennyiben
változott meg a stílusod?
Szerintem
elég megnyitni egy bármilyen fejezetet a Berci első és harmadik részéből, hogy
feltűnő legyen, hogy nagyon sokat. :D Legalábbis remélem, mert az elején nem
tudtam fogalmazni. Sokszor gagyik voltak a viccek (mármint gagyibbak), és Berci
stílusa szörnyen idegesítő volt. Majdnem minden második mondata ilyen
kilométeres, többszörösen összetett, dögunalmas okoskodás, és ezt nem foghatom
rá arra, hogy Berci eleve egy intelligens valaki, legalábbis egy olyan ember,
aki törekszik arra, hogy szépen és választékosan beszéljen, mert ez csak egy valamilyen
lett; nagyon megakasztó. Talán a harmadik részre lett nagyjából oké a
nyelvezet; ott mintha normálisabbak, egyszerűbbek lennének a mondatok. Persze,
visszanézve mindenki fogja a fejét a saját régi írásain, de én csodálkozom,
hogy azok, akik olvasták a történetet, meglepődtek, amikor valahol a második
rész feltöltése közben előjött, hogy még csak tizenöt éves vagyok (voltam, mert
azóta azért eltelt valamennyi idő :D), mert az első rész stílusa tényleg nagyon
rossz volt. A másik kettővel igazából ki vagyok békülve, de úgy éreztem, hogy
sok helyen elég kesztyűs kézzel nyúltam a dolgokhoz. Lehetett volna
polgárpukkasztóbb is, de nem bánom, hogy végül úgy írtam meg őket, ahogy. Azt
hiszem, talán annyi változott a stílusomban, hogy szélsőségesebb lettem. Aki ismeri
más írásaimat is, az talán tudja (vagy érzi), hogy szeretem a groteszket, meg
hogy lényegében az a „műfajom”, és talán az utóbbi fél évben jobban eltolódtam
ebbe az irányba. Néha még erőltetett humorkodás nélkül is kibírom, ami régebben
nehezebben ment, de azt is csak akkor, ha pályázatra írok, vagy ha tényleg csak
novelláról van szó.
Vannak
még hasonló történetek a tarsolyodban?
Mármint
kamaszos sztorik? Persze, hogy vannak, de nem akarok „tiniromantikusos arc”
lenni, amikor a Berci előtt még csak nem is gondoltam rá. Nem azért, mert nem
érzem magamat csillogóan intelligensnek, ha tinisztorit írok, és hogy az a tuti
ember, aki arra idealizálja magát, hogy csak klasszikusokat olvasson, mert csak
az méltó az összetett érzelmi világához (persze szíve joga). Szóval nem
elzárkózni akarok az egésztől, mert azzal nagyon sok mindent kihagynék. Írtam
egy tinisztorit, ami lényegében egész népszerű lett, és csodálatos érzés volt.
Nyilván az egész hihetetlenül közel is áll hozzám, ezért nehéz valami olyanról
írni, amiben legalább ennyire tudnék mozogni, de attól még szeretnék egy csomó
másféle dolgot írni; sci-fit, fantasyt, ilyesmiket. Nem is feltétlenül csak
kamaszokkal, amitől mondjuk ódzkodok egy kicsit, mert nem biztos, hogy tudok
annyira gondolkodni egy felnőtt valaki fejével, hogy az egy tényleg felnőtt
valakit le tudjon kötni. De a Berci egy korszakról szólt, és még mindig abban a
korszakban élek. Tudom, hogy nem fogom tudni jobban megírni. Nem akarok két
Bercit írni, meg vannak más ötleteim is. Idén viszont ballagok, és utána
reményeim szerint egyetemre megyek, jó eséllyel másik városba. Az egy másik
korszak, arról simán el tudom képzelni, hogy majd írok egy hasonlót, mint ez,
csak egy fokkal felnőttebben, amilyen akkor leszek. Persze más karakterekkel
meg ilyesmik. Meg valószínűleg azzal is várnék egy-két évet, amíg elkezdem,
hogy hassanak rám az ottani dolgok, és ne valami felnőtt másolat legyen. De egy
„egyetemista Gigi” sztorit tényleg tökre el tudok képzelni.
Idén
biztos, hogy nem jövök új folytatásossal (Az özvegy, a csaló és a médium első
része meg van írva, ha azt összerázom normálisra, feltöltögetem a maradék
fejezeteket, de tényleg pihenni akarok, szóval maximum novellák jöhetnek).
Utána meg meglátjuk. Az biztos, hogy nem a Berci az utolsó ilyen stílusú,
folytatásos regényem, amit feltöltök a Merengőre.
(amúgy
ennek a fele kamu, mert most is írok egy sztorit pesti kamaszokról, ami az
utolsó évről szól, ahogyan én is utolsó éves vagyok, és teljesen más a plotja,
szerintem még a karakterek se hasonlítanak, csak nem akarok semmit ígérgetni,
mert majdnem ezerszázalékosan biztos, hogy nem fogom publikálni, vagy ha igen,
csak évek múlva)
Az
adatlapodon látom, hogy a HP-t is szereted, de ezzel kapcsolatban nem írtál sok
történetet. Hogyhogy csak egy HP novellát töltöttél fel?
Az
az igazság, hogy az egész fanfiction műfaj nincs olyan közel hozzám. Minden
tisztelem azoknak, akik fanfictiont írnak, és sok példát láttam már arra, hogy
valaki zseniálisan csinálja, de ez nagyon nem az én asztalom, ezt minden
alkalommal be kell látnom, amikor megpróbálom. Sherlock fanficet is nekiálltam
írni, aztán abból se lett semmi, pedig ahhoz rendesen megvan a koncepcióm, és
pontosan tudom, hogy minek kellene történnie, csak egyszerűen nem élvezem
annyira, ha nem saját karakterrel és saját stílussal írok. Hogy aztán azon
idegeskedjek, hogy elég „sherlockos” vagy elég „rowlingos” voltam-e. Az az egy
Harry Potter történetem se a varázsvilágban játszódik, és se IC, se rowlingos,
csak azt bizonyítja, hogy száraz és keserű vagyok. :D A Harry Potter meg egy
külön eset, mert annak ellenére, hogy imádom a sorozatot, és mind a könyveket,
mind a filmeket többször olvastam/láttam már, valamiért úgy a
Harry Potteren sose gondolkoztam. Nekem kerek egész maradt az egész. Harry
tizenhét évesen megmentette a világot, benyúlta Ron húgát, Ron és Hermione
összejöttek és boldogan élnek, míg meg nem halnak (nem érdekel, mit mond
Rowling!!!), ez tökéletes. Ron karakterét pölö imádom az embersége és a természetessége
(meg eleve önmaga) miatt, benne van a top3 kedvenc regénykarakter ever-ömben,
de soha nem jutott eszembe, hogy írjak valamit róla.
De
azért elolvasod a mostanában divatos fantasy könyveket (Pl. A Csontváros, Percy
Jackson, Katniss Everdeen története)?
Valamelyiket
igen, valamelyiket nem, és nagyjából ugyanez vonatkozik arra, hogy
tetszettek-e. Szerettem az Éhezők Viadalát. Az anyukámmal kölcsönkaptuk a
trilógiát, és konkrétan beosztottuk, hogy mikor melyikünk olvashatja.
Mindketten három nap alatt letudtuk az egészet, nagyon jó volt. Nem nevezném
rajongónak magamat (amúgy szinte soha nem szoktam rajongani dolgokért, szóval
ez nem a regények hibája), de szerettem olvasni. Csontvárost és Percy Jacksont
nem olvastam, és nem is tervezem. Mindkettőről hallottam már, és nem fogtak
meg. Maze Runnerből a filmet láttam, és az se annyira az én világom. A
Beavatott-sorozat első kötetét elolvastam, és bár végeztem vele, ez javarészt
amiatt volt, mert épp nyaraltunk, halálra untam magamat, és nem volt semmi más
a kezem ügyében. A főszereplő idegesítő, a probléma sarkított, és azóta se
tudom túltenni magamat ezen az „akinek több személyiségjegye van egynél,
csodalény”-felfogáson. Nem szeretem, amikor egy regény azt a vágyamat próbálja
meg megfogni, hogy különlegesnek érezzem magamat, amiért tök átlagos vagyok.
Erre semmi szükségem.
Mennyire
vásárolsz papír alapú könyvet?
Háát,
kicsit necces, mert általában a szüleim vásárolnak, és nem nagyon. Illetve ők
igen, megvan a Galaktika kiadó összes a polcunkon, de én ritkán szoktam könyvet
kérni, és ritkán olvasok papíralapú cuccokat is. Háromezer forintért necces
dolog valami olyasmit kérni, amit lehet, hogy végig sem olvasol, vagy utálni
fogod. Régebben kaptam egy csomó Agatha Christie-t, de most már mindegyiket
kiolvastam, amelyikről tudok.
Kit
ajánlanál a magyar irodalomból, akinek a művét mindenképp a kézbe kell venni?
Romhányi.
Ehhez nem fér kétség. Sokaknak voltak szép meg magvas gondolatai, de Romhányi
az más. Ő egy zseni. Olyan ember, mint ő, tényleg csak minden ezredik évben
születik egy országnak. Kiskoromban volt, hogy hónapokig nem engedtem magamnak
olvasni a Szamárfület, mert olyannak kellett lennie, mint egy ajándéknak
akkorra, ha tényleg nagyon szomorú vagyok vagy unatkozom. Aztán ha úgy volt, hogy
most éppen olvashatom, elvittem valahova, ahol békében lehetek, elolvastam az
összes verset, megnéztem az összes képet, és úgy röhögtem rajta, mintha most
látnám először. És ha most előveszem, még mindig ugyanúgy röhögök.
Vannak
merengős kedvenc történeteid?
Igen.
:) Mondjuk a „kedvencek listája” az adatlapomon olyan, hogy vagy vezetem, vagy
nem (mint talán mindenki másnak is :D), de nagyjából átfogja, hogy miket
szeretek. Az abszolút kedvenc talán a - nagy bánatomra - egyelőre befejezetlen
Jess alig titkos nem-naplója Ashától. Teljesen profin megírt történet, marha jó
humorral, szerethető karakterekkel, olyan magas szeretet-faktorral, hogy kiüti
a plafont. Szeretem Ville Reményrekviemjét (sajnos tényleg csak a
Reményrekviemet mondhatom, mert a folytatásokat még nem olvastam, de azt
nagyon). Jó a krimis meg a romantikus szál, és tök jól ír Budapestről. A
Senkinek sem kellesz!-t Lana Swantől (ennek sem olvastam a folytatását, de az
stratégiai döntés volt, mert imádtam a befejezést). Érdekes, meg tud lepni, és
ritka szerethető a főhős, mi kell még? Szeretem Xelin és Ruby történeteit is,
mert szórakoztatóak, és nagyon ki tudnak kapcsolni.
Azon kívül nem tudom, hogy titok-e, vagy egyáltalán érdekel-e bárkit is, de nagyon-nagyon rajongok a Mungóért. Minden ottani történetet legalább háromszor-négyszer elolvastam már, és a kedvenceim között egy csomó Zirmus és marci szerepel. Sajnálom, hogy a fanfic-paródiának ez a műfaja már kihalóban van, mert a maga alantas módján zseniális. A barátnőmnek írtam Draco-Hermione ficet ebben a stílusban, és szerinte tökre átjött a lényeg, szóval tényleg illene feléleszteni.
Azon kívül nem tudom, hogy titok-e, vagy egyáltalán érdekel-e bárkit is, de nagyon-nagyon rajongok a Mungóért. Minden ottani történetet legalább háromszor-négyszer elolvastam már, és a kedvenceim között egy csomó Zirmus és marci szerepel. Sajnálom, hogy a fanfic-paródiának ez a műfaja már kihalóban van, mert a maga alantas módján zseniális. A barátnőmnek írtam Draco-Hermione ficet ebben a stílusban, és szerinte tökre átjött a lényeg, szóval tényleg illene feléleszteni.
Ééés,
ott van a kedvenceim között Lily Evans naplója is, a csodálatos Botkrisz
tollából. Ha valaki nem ismerné, szerintem azért érdemes elolvasni, mert nagyon
feelinges, teljesen a tekergők idejében érzed magad, és rávesz, hogy akkor is
shippeld Lilyt és James-t,ha úgy állsz neki, hogy nem akarod. Külön szeretem
azért, mert nagyon jól és részletesen kidolgozza a háttérsztorit. Nekem szinte
olyan, mintha a HP tényleges előzménye lenne.
(Az
első döbbenet után sikerült feleszmélnie az interjút készítő Botkrisznek.
Köszönöm a kedves dicséretet, Gigi.)
Meg
felhívnám a figyelmet Kharexre, aki most kezdett el rendszeresen feltölteni a
Merengőre, szóval, aki már találkozott írásával, lehet, már tudja is, hogy
mennyire zseniális, de aki még nem, mindenképpen tegye meg (helyenként már
majdnem olyan jó a humora, mint nekem). Hogy a Kaszással vagy a Mechanikus
Budapesttel, az majdnem tök mindegy.
Szóval
igen, tényleg egy csomó kedvencem van, és mindenki előtt ott az esély, hogy
ilyen szépeket gondoljak a sztorijairól. :D *motiváció*
A
te környezetedben is van olyan ember, aki motiváló hatással van rád?
Hát,
nagyon motiválnak az olyan emberek, akiket utálok, mert a kislányos álmaimban
egy csomó olyan van, hogy mindenkinek megmutatom, hogy mekkora ász vagyok, és
hogy majd sárgulnak az irigységtől. Ez egy csomó értelmetlen hülyeségen át
tudja lökdösni az embert, ami tök pozitív.
És
oké, persze ott van a család és a barátok meg a pozitív érzelmek. :D Nagyon
motiválnak a barátaim az Imagine-ről, akiket anyám vagy az „internetes
barátaimnak” vagy „olvasókörnek” hív, de pont ma jegyezte meg, hogy egész cool,
hogy ilyen közel állunk egymáshoz, és hogy annyit beszélgetünk a deep
művészetünkről, és ezzel csak egyetérteni tudok. Amúgy minden nap beszélünk, és
a „valóságban” is egy csomót találkozunk, ami tényleg tök pozitív. Jó, hogy ha
bármilyen dolgom van az írással kapcsolatban (pl gyűlölöm a történetemet,
gyűlölöm a karakteremet, visszaolvastam magamat, és ég a pofám, vagy éppen
valami pozitív, hogy helyezett lettem pályázaton, mint most), akkor azt velük
megbeszélem, és lényegében támogatjuk egymást egy csomó mindenben. Oké, persze
nem csak online életem van, motiválnak az iskolai barátaim is. Ők nem direkt az
írással kapcsolatban, de a bercis ötletek fele nem lenne meg nélkülük, meg
mondjuk, a suliban is meghalnék, ami duplán negatívum lenne. Jó érzés két ilyen
összetartó csoport tagjának lenni.
Szereted,
ha nyüzsgés van körülötted?
Na,
azt nem. Mint majdnem mindenki, én is utálom a tömeget, mert nem valami
kényelmes. Legjobban azt szeretem, ha valahol egyedül lehetek, rossz zenét
hallgathatok, és írhatok, de ezt a listában szintén magányos tevékenységek
követik. Kivétel talán az, ha olyan nyüzsgésről van szó, amit én irányítok,
mert akkor majdnem minden tényező kiiktatódik, ami miatt kerülném a nyüzsgést,
de ilyen ritkán fordult elő velem az eddigi életemben (kivéve, ha az ötgyerekes
simcsalád annak számít, olyanom majdnem minden héten van).
Mi
lenne neked az ideális hely a kikapcsolódásra? Elvágynál egy másik országba?
Van
egy játszótér a házunk mögött, és oda szoktam kijárni hintázni. Persze
szigorúan csak késő délután- estefelé, nehogy a gyerekek megijedjenek tőlem, de
én mindig ott kapcsolódok ki. Tudom, hogy gyerekes, meg majdnem felnőttként már
egy kicsit gáz is, de tény, hogy soha nem voltam az a nagy utazós ember. A
külföldre menést is csak azért nem szólom le, mert néha kell az embernek, hogy
valami más környezetbe kerüljön, mert otthon hajlamos vagyok jobban frusztrálni
magamat a dolgaim miatt (orvosi, írás, orvosi, orvosi), mint olyankor, amikor
jó messze vagyok tőlük, ergo majdhogynem muszáj elengednem őket egy kicsit. Ez
azért jót tesz a fejemnek.
Viszont,
ha új helyekre nem is szeretek menni, az utazást nagyon élvezem. Képes vagyok
hat órákat halál kussban eltölteni a buszon, bedugott füllel, az ablaknak
támaszkodva. Ha nem Erdélybe mentünk volna, valami huszonegy órányi buszútra
Pestről, osztálykirándulni, a Berci második rész második fele lehet, hogy totál
máshogy nézne ki.
Város
vagy természet? Melyiket választanád?
Város,
mindenképpen. Tudom, szörnyen felületes ember vagyok, és ezt nem is titkolom,
de csak nagyon ritkán érzem jól magamat a természetben. Eleve nem igénylem,
hogy valami grandiózus vagy szép legyek, sokkal jobban vonzódom a ronda, béna helyekhez.
Nekem a város kell, mert ott minden közel van, le mersz ülni, mert nem megy
kullancs a lábhajlatodba, és nem megy tönkre az összes ruhád, amiben túrázni
mész, vagy lefekszel a földre, vagy akármit csinálsz. És városban bármikor
tudok írni, ami ugye megint pozitívum. :D
Valaki
átolvassa a művedet, mielőtt felkerül a Merengő oldalára? Szerinted fontos a
Béta szerep?
Azt
mondanám, hogy a béta egy tök nagy segítség tud lenni, jó, ha van, és mindenki
kipróbálja legalább egyszer-kétszer, akinek van józanesze. Én viszont még soha
életemben nem bétáztattam. Ez egyrészt lustaság, másrészt nárcizmus,
harmadrészt igénytelenség. Negyedrészt meg nem szoktam úgy érezni, hogy
szükségem van rá, de ez hozzácsapható a nárcizmushoz is. Szeretek gyors lenni,
és a Bercinek volt pl hetven fejezete, amit másfél év alatt töltöttem fel. Ha
ebben az egészben benne lett volna egy béta is, minden lassabb lett volna, és
ahogyan óriási munka volt nekem is megírni, neki is legalább annyi lett volna
kijavítani. Ha feltöltök, nem szeretek egy másik valakitől függeni, és a
helyesírásom amúgy is mindig rendben volt, véleményeket meg - szerencsére -
általában kapok. A történet vége felé éreztem, hogy jól jönne valaki, aki
kívülről nézi az egészet, és segíthet a befejezésben, de végül azt is
eldöntöttem magamtól.
Én
az a típusú ember vagyok, akinek soha eszébe se jut, hogy ezt vagy azt
bétáztatnia kellene. Se átfutás, se előolvasás, soha semmi nem volt, és várom
már, hogy mikor fázok rá. Most például, életem első komoly pályázatára úgy
küldtem be a novellámat, hogy a végét már át se javítgattam, szinte el se
olvastam, mert már elegem volt belőle, és amúgy is szorított a határidő. Szóval
ment a thuglife meg minden ilyesmi. Utána rendesen bánkódtam, hogy ez nagy
hülyeség volt, és hogy most beégetem magamat egy csomó komoly ember előtt
azzal, hogy nem tudok írni, na az szörnyű érzés volt, és mindent megfogadtam
magamnak, hogy ezentúl mit fogok másképp csinálni. Oké, aztán kiderült, hogy
második lettem a pályázaton, és a szervező szerint tényleg csak egy hajszállal
maradtam le az elsőtől, amitől szó szerint lepadlóztam, de ki tudja, hogy miért
vonták le azt a két pontot tőlem, ami végül a különbséget jelentette? Simán
lehet, hogy a benne maradt hülyeségek miatt, és ha lett volna valaki, aki
elolvassa, mielőtt beküldöm, akár nyerhettem is volna. Mondjuk így
belegondolva, mivel ez azt jelenti, hogy meg fogok jelenni az antológiában,
szerkeszteni fogják, amiről már írtak is, és az tulajdonképpen olyan, mint a
bétázás, szóval… már csak pár hónap, és meg fogom tapasztalni a dolgot. :D
Szóval
azt hiszem, a béta nem létfontosságú, és néha nem értem, hogy nagyon jó írók
miért olvastatják át négy emberrel is az írásukat, mielőtt bármit is kezdenének
vele, de esetenként tényleg hasznos lehet, és ez tényleg egy olyan lehetőség,
amit érdemes lehet kihasználni. Viszont sokszor azt látom, hogy több a
bétázásra váró író, mint a vállalkozó szellemű, általában tényleg segíteni
képes béta.
Vállaltál
már Bétázást valakinek?
Na,
azt már persze. Amíg nem voltam admin az Imagine-en, sajnos aktív béta voltam.
Azért sajnos, mert szerintem elég pocsék béta vagyok, de ezt így utólag mertem
csak beismerni magamnak. Az elején nagyon lelkes voltam, és bármit elvállaltam,
amivel megkerestek, voltak dolgok, amikkel rengeteget szenvedtem, és ha valaki,
én nem az az ember vagyok, akinek érdemes odaadni az írásodat, hogy mondja meg
az őszintét. Sokszor rosszul éreztem magamat, amiért nem tudtam szépen közölni
a véleményemet a szerzővel, és fordítva is lett belőle már sértődés. (igaz,
volt, akivel meg tök jól együtt tudtam dolgozni) A legjobb egy tizenegy éves
kislány volt, aki elküldte nekem az írását, ami nagyon szép, csak sajnos
olvashatatlanul rossz volt az egész. Visszaírtam neki, hogy dicséretes ebben a
korban írással foglalkozni, de még fejlődnie kell ahhoz, hogy én érdemiekben
segíteni tudjak neki. Erre kaptam egy sértett hangvételű válaszlevelet, hogy
képzeljem el, már három hónapja ír, és a barátai szerint tök jó. (tény, hogy
engem nehéz megfogni azzal, hogy valaki már három hónapja ír, és tizenegy éves,
nekem tizenegy éves koromban, hat év írás után eszembe se jutott volna
elküldeni az írásomat valaki másnak) Annyiban hagytam. Aztán pár hónap múlva
jött egy fenyegető levél, ugyanarról az e-mail címről, hogy nem bánná, ha
eltűnnék pár hónapra. Hátborzongató volt az egész. Én tényleg nem vagyok jó az
ilyesmiben, még a legnagyobb jó szándékkal sem. Lehet, ha amúgy bétáztatnék,
vagy csak egyszerűen jobb ember lennék, jobb érzékem lenne hozzá, de most már
talán mindegy. Szerintem, mint admin vagy mint kritikaíró, sokkal többet tudok
segíteni valakinek, hogy fejlődjön, mint ha direktbe elküldi nekem a sztoriját
véleményezésre.
Találkozol
más írókkal a Merengő berkeiből?
Vicces,
mert pont ma találkoztam Finnigannel és Assával a Kéziratok Éjszakáján. J Persze
tök véletlenül, nem volt lebeszélve, meg semmi, csak Hil és Iso odamentek
hozzájuk, és aztán jöttem én is, szóval be lettem mutatva. És most már Kharex
is merengős, szóval őt is mondhatom. De, hogy őszinte legyek, őket nem
Merengőről, hanem az Imagine-ről ismerem.
Meg Elyes-szel sikerült ugyanarra a filmre mennünk ugyanott, és nem találkoztunk. :D
Meg Elyes-szel sikerült ugyanarra a filmre mennünk ugyanott, és nem találkoztunk. :D
Viszont,
a legutóbbi talin (ami irtó régen volt, és asszem pont nem volt szemöldököm se)
ott voltam, (szerk.) és már jelentkeztem is a mostanira. Akkor egyből jó sok
meris emberrel fogok élőben találkozni (megint).
Miről/Kiről
szólt az első írásod? Itt most nem arra gondolok, amit legelőször feltöltöttél
az internetre, hanem arra, amit legelőször begépeltél vagy leírtál.
Hát,
ez nem teljesen a kérdés, de igazából három „elsőm” van.
Az
abszolút legelső ötévesen volt. Egy remekbe szabott dráma volt egy anyapaciról,
aki megdöglik, és artikulálatlanul vinnyog, miközben a kispacija szintén
artikulálatlanul vinnyog. Azért van a hangsúly ennyire az artikulálatlanságon,
mert amikor a nagy mű megszületett, még nem ismertem az összes betűt, de úgy
gondoltam, ettől csak művészies lesz. Meg azt is gondoltam, hogy sietnem kell,
és akkor én lehetek az első ötéves drámaíró. Mármint ezt tök komolyan gondoltam
így. És hogy utána majd átállok prózára, és meg van oldva az életem.
Aztán
az első regényem hétévesen volt. Kőkemény öt oldalt tett ki. Iszonyat kreatív
módon egy lányról szólt, akinek kiderült, hogy gazdag az apja, és az tök jó.
Mármint, ha egy gazdag apád van, aki otthagyta anyádat, de legalább vannak
szolgái. Annak idején marha érzékeny voltam szociálisan, azt hiszem. Annyi a
regény, hogy elmegy hozzá, a következő fejezet már az, hogy: „Hát, minden jó
véget ér egyszer, hazamegyek.”, és hazamegy. Úgy lett öt oldalas, hogy
harminckettesre vettem a betűméretet.
Az
első „rendes” regényem meg tizenkét éves koromban lett kész. Egy
kutatóorvos-házaspárról szólt, akik elkezdenek egy olyan nővel foglalkozni, aki
amnéziás, és minden újabb napon „újraindul az agya”, de valamennyire mégis van
fogalma magáról, mert emlékszik az összes álmára, csak így az igazi életét is
elég furán látja. És azért emlékszik, mert nő valami fura fű a kertjében,
amiből minden nap teát főz magának, szóval elkezdenek kísérletezni vele, mert
milyen frankó dolgokat lehetne megtudni az agyról, ha ezt a részletet is
ismernénk. Mellette nagyon érett konfliktusok voltak benne, mint hogy a nő
okosabb a pasinál, és ezért a csávó féltékeny rá, mert eleve úgy ismerkedtek
meg, hogy a fater patronálta a csajt, és vele nem foglalkozott. Na, ez az első,
ami regényterjedelmű lett, és befejeztem, csak hát a végeredmény olyan rossz
volt, hogy tíz oldal után abbahagytam az átolvasását, és többet felé se néztem.
Hogyan állnak hozzá a szüleid/testvéreid/barátaid
az íráshoz és a Merengőhöz?
Szerintem örülnek, hogy valahol lekötöm magamat. A
szüleim a Merengőt szerintem valami varázslatnak tekintik, ahol elolvassák a
gyerek írásait. Ez mondjuk komoly családi tragédia, hogy amikor kiskoromban
írtam, anyám mindig beállt a hátam mögé, és ontotta magából az építő
javaslatokat, aminek az lett az egyenes következménye, hogy átcuccoltam, és
soha többé nem mutattam meg neki semmit. (ami mondjuk csak erős túlzásokkal
igaz, ő folyton panaszkodik, pedig a Berci és a haverokat leszámítva - amit
tényleg soha soha - majdnem mindent olvasott tőlem, ami említésre érdemes)
Testvéremet szerintem nem érdekli, a barátaim meg örülnek, mert át tudom nézni
mindenkinek mindenki esszéjét, és meg tudom mondani, hogy miért rossz, és mit
kell javítani rajta. Mivel pedig folyton esszét írunk, ez szerintem tök
hasznos. Összességében, ha valaki nem tudja „elfogadni”, hogy írok (lehetséges
nem elfogadni? hm…), azzal nem hinném, hogy hosszútávon jól kijönnénk
egymással, mert nem csak neten tudok oldalakat szövegelni az írásról. Nekem
szerintem totál része a személyiségemnek is ez az egész.
Mit
gondolsz, az írás csak hobbi vagy életstílus?
Hááát,
ez egy elég necces kérdés. Még netfigtholtam is róla valamikor. :D Az a baj,
hogy egyrészt nagyon szeretek írni, ez emészti fel az összes szabadidőmet, a
történeteimen gondolkozom, amikor bevágom az unalmast órán, de a világ egyik
legidegesítőbb jelenségének tartom, amikor valaki ettől el van ájulva, és
elkezdi hatalmas alkotó zseniként kezelni magát. Márpedig az „életstílusba” ez
is beletartozik. Én mindig is éreztem valami kis fellengzést ebben. Hogy valami
olyat csinálsz, amit senki más, meg persze művész vagy és hópehely, és ez
tényleg annyira más, mint mindenkinek az élete. Szerintem ez egy rózsaszínű
kamu, és soha nem akarok semmi ilyet képzelni magamról. Ha valamire, akkor
inkább az írásaimra legyen nagy arcom, és soha nem arra, hogy író vagyok. Mert
nem vagyok az. Nem élek az írásból, szóval biztos, hogy nem vagyok író, de ha
élnék is, akkor se kellene elszállnom magamtól, mert akkor sem én vagyok a
lényege, hanem, hogy aki elolvassa, az boldog legyen. Hogy egy művész írta-e,
vagy földi ember, azt tökre le szokás szarni, szóval tulajdonképpen nagyon
meglepő, hogy jobb helyeken milyen támadást kap az ember, ha kijelenti, hogy
igen, az írás egy hobbi. Igen, az a kölyök voltam, aki már tuti a kiságyában
fekve ilyen szarságokon gondolkozott (mármint regényeken, „meséket” sose
költöttem, mert halál komoly voltam meg fontosnak képzeltem magamat), és aztán
egész eddigi életemben toltam tovább a dolgot, de pont egy „írónak” nem kellene
félnie a szavaktól. Emberek, ez egy hobbi. Akinek jobban esik, hogy
életstílusnak érezze, annak szíve joga, de valamit, amit azért csinálsz, mert
szereted csinálni, bármennyire szereted, sőt, bármennyire is csinálod jól, az
egy hobbi. Nem érdemes többnek képzelni. Jó, persze hallottam már olyat, hogy
„hű, pedig mekkora szenvedés megírni egy regényt, csak a késztetés miatt muszáj”,
de akkor még jobban meglepődök, hogy hogy van valakinek annyi szabadideje, hogy
kínozza magát. Én imádok írni. Persze, hogy párszáz oldalnyi összefüggő
szöveget nem teljesen pihentető összehozni, de ha valakinek komolyan fizikailag
fáj, az hagyja abba, már az egészsége érdekében. Akkor a „késztetés” szórakozik
vele, és más baja van. Szerintem túlreagálás nélkül könnyebb. Én „életstílus”
alatt valami extrémet értek, és hát az, hogy a Word előtt ülök, és kitalált
emberek érzelmi világán vinnyogok, pont nagyon messze van az extrémtől. Hú,
bocsi. :D Érzelmek, tudod. És sok-sok fájdalom. Rossz dolog ez a netfight… :D
Nagyon
köszönöm a végtelen türelmet Gigi, és azt is, hogy megosztottál velünk egy kis szeletet
az életed színfala mögül! Sok sikert kívánok a továbbiakra!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése