Olyan embernek ismertem meg következő interjúalanyomat, akinek nagyon
határozott véleménye van a világról és a benne élő emberekről. Az
általa megálmodott karakterek sem csupán feketék vagy fehérek, ahogy a
hétköznapi embereket sem lehet ez alapján kategorizálni. Nagyon sok
érdekes témát feszegettük, ezért is érdemes elolvasni hosszúra nyúlt
beszélgetésünket bojoe-val! ;)
Kérlek, mutasd be magad pár szóval!
Először
is üdv neked és minden kedves olvasónak! Huh. Nos, nem véletlenül bújok
nicknév mögé, így eléggé általános leszek. Igazából könnyen
behatárolható lennék, noha társadalmunk szürke egereként beolvadok a
sokadalomba, de a fanfic (és elsősorban a Merengő) íróinak egy elég
ritka állatfaját képviselem. 30+-os családapa vagyok. Tadáám.
Nem
vagyok egy különleges ember, még a nickem sem konkrétan az enyém. Még a
középoktatás lépcsőit tapostam, amikor rám ragasztották. Ugyanis,
összekevertek egy másik sráccal, akinek ez volt a csúfneve (illetve,
ehhez hasonló, egy betű eltérésével). Ezt a szobatársaim humorosnak
találták, hozzám simították, így rám ragadt. Aztán én is megkedveltem,
és a haverjaim így hívtak minden alkalommal. Odáig fajult, hogy van
olyan, aki a rendes nevemre már nem emlékszik. Szóval adott volt, hogyha
valahova nem saját névvel kellett regisztrálni, ezt használom. Párszor
már rákerestem erre a névre, egy kutya viseli még rajtam kívül, illetve
találkoztam már hsz – nicknévként is, ami nem hozzám köthető. Tehát, ha
valakit sért egy hozzászólás, ami a bojoe név alatt fut, azt nem én
írtam… :P Talán annyit még rólam, hogy társadalomtudományokkal
foglalkozom, és ezen a területen is dolgozom – meglehetősen széles
körben. Van egy rahedli papírom e téren, szóval mondhatni sokoldalú
vagyok. Sokat tanultam és tanulok is, ritka alkalom, hogy csak egy
dologgal foglalkozzak. Talán most egy kicsit nyugisabb az életem, mert a
következő tudományos lépcsőfokhoz még egy nyelvvizsga kell, de erre
abszolút nincs időm. Úgyhogy mínusz egy elfoglaltság nyárig, utána
folytatni fogom.
Akkor adódik a kérdés, mi a története a kisbetűknek és a rövidítéseknek? (ugye nem gondoltad, hogy erre nem fogok rákérdezni?)
Nos,
ennek két oka van. Az első és kevésbe kiváltó, de hatással lévő ok egy
szerencsétlen esemény. Még ffikorom hajnalán homokszem került a
gépezetbe, aminek a külső (és leginkább feltűnő) jele az volt, hogy a
jobb oldalam ellustult és az amúgy is érthetetlen, hadaró beszédem még
jobban romlott. A műtétem után valamivel javult a helyzet, de azóta sem
lett tökéletes. Ez leginkább az apró és nagy koncentrációt igénylő
mozdulatoknál jelentkezik. Azóta sem tudok jobb kézzel folyóírással
írni, borotválkozni, vagy fogat mosni. Szép lassan átálltam a balkezes
életmódra, de sokáig eléggé suta voltam, így szó szerint kétbalkezes
lettem. De, e miatt nem akartam abbahagyni a tanulmányaim. Azonban, a
felsőoktatásban ritkán szoktak 3.-os szinten tollba mondani. Viszont,
gyors-gépírni nem tanultam meg. Így maradtak a rövidítések és betűkódok.
Én nem tudtam más jegyzetéből tanulni, ezért kénytelen voltam
jegyzetelni. Mondanom sem kell, hiába jártam be szinte az összes órára,
soha nem kérte el senki a jegyzeteim.
A második és lényegesebb
ok pedig a wow. Fiatalabb koromban vonzódtam a kalandjáték kockázathoz
és a szerepjátékokhoz. Na, hiszitek-e vagy sem, ezeket is
elektronizálták. Alapjában véve a wow (world of warcraft) is egy ilyen
online játék, egy mmorpg, amiben a világ jelentős hányadú játékosa a
neten keresztül egymással vagy éppen egymás ellen játszik. Na mármost,
instázni, raidelni és bg-zni csapatban lehet. Azonban, én nem használtam
mikit mert zavarta volna a többi albérlettársam, hogy pofázok (amikor
ők is éppen játszottak, csak másban nyomták), majd a családom sem örült
neki, hogy este 11kor én még káromkodok és parancsokat üvöltök. Így
maradt a teamchat, ahova az ember bepötyögte a kívánságát és
utasításait. Na, itt aztán végképp nem lehetett ízes magyar beszéddel
kifejteni a kínod. Maradtak a rövidítések és a kisbetűk, mert a
nagybetűknek más volt a jelentése. A sok év alatt megszoktam, hogy
mindent kisbetűvel írok, és megtanultam gyorsan gépelni is. Nyilván, nem
mindenhol írok így, sőt… összességében a munkám során többet írok, mint
beszélek, ráadásul nem egy kis-nagy regény és tudományos publikáció van
a hátam mögött, ahol nyilván nincs ilyenre lehetőség. De, megszoktam,
hogy rövid válaszoknál és nicknév mögé bújva kisbetűvel és alapvetően
értelmezhető rövidítéssel írok. Sőt, nem hivatalos emileknél is.
Mikor kezdődött a Harry Potter láz?
A
harmadik könyv megjelenésével kezdtem el olvasni. A tesóm kapta meg
karácsonyra nemtom mikor, még régen (a megjelenéskor). Mindketten nagy
könyvzabálók vagyunk, és akkoriban nem volt semmi olvasnivalóm, ráadásul
az ünnepekre való tekintettel nyilván nem volt nyitva a könyvtár. Szal,
untam magam. Ő szenteste kiolvasta. Másnap délután 6-kor megszánta a
szenvedésem, idedobta, hogy olvassam el. Mondom, eszednél vagy? Mesét?
Mégis belekezdtem. Hajnal kettő után fejeztem be. Asszem egyszer
elmentem kisdolgozni. Másnap ott vergődtem, hogy kinek van meg az első
kettő, mert az neki sem volt, hanem másét olvasta. Asszem csak
szilveszter után kaptam kézhez. Életem legszörnyűbb téli szünete volt.
Az a várakozás… de, a 4. és 5. megjelenése nem hozott lázba, mert túl
sok idő telt el, és akkor még nem volt fészbuk meg miegymás, hogy
halljál róla. Utólag olvastam el, jóval a magyar megjelenés után, de a
6.-ra és a 7.-re már vadásztam. Azokat kalózfordításban faltam fel.
Van a környezetedben olyan, aki legalább akkora HP fan, mint te?
Volt
a rokonságomban olyan, akivel tudtam róla dumálni és teóriázni még a 7.
megjelenése előtt, de már kinőttünk ebből. Azaz…, mégsem? Konkrétan a
tesóm az, aki ráadásul ebből írta a szakdolgozatát. Valamilyen pepszis
téma volt, a kamaszok fejlődési lélektanáról, és a HP-t vette alapul.
Passz. Régen volt. De egyikünk sem akkora fan, hogy HP-s póló és
talizmánok után kajtassunk, és nem fakadunk sírva, ha meglátunk egy
Dobby mintás pizsamát. Viszont felháborítónak tartjuk, hogy egyetlen
(nem filmbéli) FA pálcát sem lehet kapni a piacon. Na arra, beruháznánk.
Ezek szerint nincs is a könyveken kívül más HP relikviád? :)
Nincs.
Egyébként az első könyvet, amit saját tulajdonként kezelhettem, azt 4
éve kaptam, karácsonyra. Azóta megvan mind, de sajnos a gyerekborítós.
Hihetetlen, hogy nem bírtak hamarabb belekezdeni egy normális borítós
gyártásába…
Van még hendméd pálcám, méghozzá könyv szerint
elkészítve. Egy 12,5’-os, keményfa. Nem vagyok egy műszaki, gyakorlatias
ember, ez meg is látszik a munkán. Egyébként még csak félkész. Nincs
időm erre sem (meg a tüdőm már telítődött a csiszolóporral).
Te már megbékéltél Harry-Ginny párossal? Szerinted Ginnynek kivel kellett volna összejönnie?
Ó,
én canon párti vagyok, így könnyen elfogadtam ezt a változatot. A
kedvenc szereplőm Hermione, de soha sem tudtam volna HP mellé
párosítani. Neki pont jó Ron. Nem egy egyenes és rögmentes kapcsolat az
övéké, de halad előre. Szal, Hermionének pont jó a vöröske. Na, de Harry
és Ginny volt a kérdés. Azt nem mondanám, hogy rajongtam értük, de rá
tudtam biccenteni. Én persze alapvetően megöltem volna Harryt, a
jézus-sztorit már 2000 éve lelőtték, nagyobb csattnak vettem volna a
heges halálát. De hát, ez lett a vége. Egyébként Everdeen kisasszony
(éhezők viadala) életének lezárulása a számomra szimpatikusabb és
reálisabb. A HP ilyen szempontból habos-babos, még ha JKR szét is
osztott pár KO-t. Na, de mindegy, mert ez gyerekregény. Szal. HP és
Ginny. Igen, megbékéltem vele, mert mást nem is tudtam volna mellé
elképzelni. Azaz, Ginnynél sztem nincs jobb. Másrészt, eleinte Ginnyt
nem nagyon szerettem, nem tudtam hova tenni, de többszöri olvasat után
megbarátkoztam vele. A karakterét legjobban Agatha Leonard ficje
kedveltette meg velem, és ahogy ő tett háttér sztorikat a HP
cselekményhez, könnyebben elfogadhatóvá vált a kiscsaj. Na, meg persze,
JKR pont annyi infót szórt ki a külsejével kapcsolatban, hogy egy férfi
fantáziáját meg tudja fogni. (Ellentétben Hermionével.) Így hát én magam
is szívesen állítottam szembe őket egymással a saját ficjeimben.
Véleményed szerint ki a legerősebb karakter, akit JKR alkotott?
Egyértelműen
Hagrid. Asszem az ötödikben van, hogy a rátámadó aurorok közül
felkapott egyet és a többiekhez vágta. Meg a hetedikben is asszem
Macnairt… ja… nem úgy fizikálisan?
Akkor Harry Potter, hiszen le tudta győzni az imperializáló átkot, így mentálisan ő a legerősebb.
Mármint nem így? Ja… hm. Megfogtál. Alszom rá egyet, mert hirtelenjében nem is tudom.
Aludtam.
Most sem tudom. Mire gondolsz? A legmeghatározóbb jellemű, aki
képviseli az egész regényt? Vagy olyan, aki befolyásolja a történteket?
Ha ez a kérdés, akkor én egyértelműen az Istent játszó
Dumbledore-ra tenném a voksom. Bárhogyan is nézzük, mindenkinek ő
határozza meg az életét, tudatosan befolyásolja a történteket. Az
egyértelmű irányító, aki feláldozza fiát a gonosz előtt, hogy megmentse a
világot. De potterjézus 3 percen belül feltámada és szétrugdossa vala a
gonosz seggét. Ha már itt tartunk, Potti is erős karakter. Azért nehéz
teher lehet úgy élni hátralévő életedben, hogy miattad halt meg x ember,
közeli barát. Mert hát, ha azt vesszük, az időhúzás miatt halt meg a
roxforti csatában mindenki. Ő így is úgy is meghal és feltámad. Persze, a
történet szempontjából nyilván nem mindegy, hogy mikor hal meg. Csak
akkor áldozhatja fel magát, ha őszintén és tette fontosságát megértve
teszi azt, hogy felebarátaiért adja életét. *hüpp, de szépen írtam le.*
Egy röpke bekezdés erejéig én is foglalkoztam e kérdéssel, de nem
helyeztem rá nagy hangsúlyt. Hiszen, a prológusból tudjuk, hogy HP él és
virul, túlteszi magát a traumán, sőt, nem átalkodik hancúrozni is
Vörösbeggyel. (legalább háromszor!!!) Am valamikor a múlt időben
olvastam egy novellát arról, hogy a csata után HP egy idegroncs lesz,
majd tette szörnyű nyomása alatt öngyilkos lesz. (Se szerzőre, se címre
nem emlékszem, bocsi.) Összességében talán rá tudtam volna bólintani egy
ilyen végre, DE mivel HP erős lelkületű, én nem öltem volna meg.
Maradhatott volna életben és a prológus is maradhatott volna úgy, de a
Voldemort megölése után még raktam volna be egy fejezetet, ahol úgy
igazából rádöbben a mivoltára és Ginnynek kell őt felmosni a padlóról.
(Amúgy is a lány szerepe a 7.re még inkább lecsökken, méltánytalanul.)
Tudom, Potter passiója a rengeteg felé menet megtörténik, de… ne tudjuk
már le ennyivel! Na, mindegy. Megint eltértem a tárgytól. Szal, a
legerősebb karakternek ilyen szempontból Dumbledore-t és félig-meddig
HP-t tartom.
Mi volt JKR legjobb húzása a HP könyvek megírása során?
Az,
hogy eleve megírta. Az, hogy úgy írta meg, hogy minden korosztály
számára mond valamit. Az, hogy úgy alkotta meg, hogy reális, hihető és
logikus (itt azért van pár baki – szvsz. pl. a Roxfort diákjainak száma,
a tekergők térképe és a feltérképezhetetlenség, stb.), beilleszthető a
saját világunkba. Az, hogy a világ egyik legjobb krimije.
Igazából
nem nagyon tudnék belőle kiemelni egy-egy részt, ami kifejezetten nagy
húzásnak tartanék. Illetve, fel tudnék sorolni 100at. Mindez attól
függne, hogy milyen szemmel nézem. De, maradjunk a krimi szempontjánál.
Zseniális, hogy elejtett félmondatokból rá lehetne jönni rengeteg
mindenre, és csak 3.-4. újraolvasásánál jössz rá, hogy b+!!!!!ott volt a
szemem előtt és nem jöttem rá!!! Sok apró kis jel, amit az egyszeri
olvasó nem vesz észre, és bumm. Na és persze, ilyenek a nyilvánvaló
terelések. A kedvencem a félvér herceg kiléte. A könyv megjelenési
dátuma, a félvér jelző és a kísérletezgető diák morbid humorával
párhuzamosan ismerjük meg az emlékekbeli Voldemortot, és egy óriási,
neon egyenlőségjel villog a kettő között, majd kiderül, hogy hoppá, ezek
szépen ráillenek Pitonra is. (Bár, ezeket inkább utólag tudjuk meg.)
Röviden összefoglalva, hogyan jutottál el idáig, a fanfic világig?
A
hatodik és hetedik között óriási űr volt. Valahol hallottam, hogy
megjelent a hetedik, a fókusz is foglakozott vele, hogy az nem a JKR
féle eredeti, hanem egy egyetemista fiú agyszüleménye. Ám, annyira jó,
hogy nem hiába keverik és nem tűnik fel senkinek a különbség. Hát,
rákerestem. Elolvastam. Lövésem sem volt, ki a fene az a
ParselmouthLion, nem is törődtem vele. Ám, a regény bejött, noha azóta
sem olvastam el újra, mert hát ugye, nem HP7 canon. Márpedig én canon
mániás vagyok. (Ettől függetlenül olvasok mást non-canont is, de csak
kivételes esetekben. Én elsősorban a háttértörténetekre vagyok vevő,
amik hűen egészítik ki a JKR által megálmodottakat.) Aztán, a 7.
olvasása után engem is maga alá temetett a letargia. Újra elkezdtem
olvasatni a HP könyveket (am a 7. megjelenéséig is többször olvastam az
elejétől, főleg unalomból, mert akkoriban szokásom volt, hogy egy jó
könyvet – csupán időtöltésből – 3x-
4x elolvasok. Mára kb 10-12x
olvastam teljes egészében. 2014 kivételével minden évben min. egyszer.
Idén nem volt rá időm. Pár éve megcsináltam a HP tesztkönyvet, és
gyakorlatilag fejből tudtam idézni. Most már nem megy.). Szal, minden
évben elolvastam a sorozatot, majd eszembe jutott a varázslók háborúja,
mondván, összehasonlítom az eredeti hp7-tel. (Ja, azt nem mondtam, hogy
az 5. könyv után nagy teóriagyártó és össze esküvéselmélet szövögető
lettem. Határtalanul boldog vagyok, hogy Piton nekem nem volt nagy
meglepetés, illetve 3h elmélet is bejött. Egyedül az nem vált be, hogy
Dumbledore=az időnyerővel mászkáló Ronnal.) Na, ekkor bukkantam rá, hogy
dicsak, van egy hp8 regény is. Igazán csak a hp9 kezdetén váltam PL
rajongóvá, amikor végre beértem őt. Mivel ő elég ritkán frissített,
elkezdtem mazsolázni a Merengőn. Valamiért a canonforever jött be, és a
slash-t messzire kerültem.
Amúgy a fic világával nem PL-en
keresztül találkoztam először. Tizenévesen kalandjáték-kockázat (nem
szerepjáték) rajongó voltam, és mivel ez akkoriban nem volt bő
termékválasztékkal ellátva a hazai piacon, saját magamnak írtam, és
azzal játszottam. A harmadik után rájöttem, hogy ez ugyanaz, mintha
magam ellen sakkoznék, úgyhogy nem folytattam. A középiskolában
kíváncsiságból kipróbáltuk a fantasy szerepjátékot (persze, csak
szolidan – akkoriban jött ki a gyűrűk ura), de mindig én voltam a
mesélő, mert a többieknek ez bejött. Én azonban untam, így három-négy
játék után abbahagytuk. Átvitt értelemben ezek is fanfictionök voltak.
Nem
titok, hogy nagy ParselmouthLion fan vagy, ő volt az első, akinek a
fanficjébe belekóstoltál. Mi nyűgözött le benne annyira?
Valóban
nem titok. Hogy mi nyűgözött le PL-ben? A szakálla… :P Na, de félre a
tréfát! (Mondja a Tankcsapda frontembere) Alapjában véve rengeteg közös
van bennünk. Azonos kor és nem (a fanfic világában ez talán nem annyira
általános) és azonos végzettség (ugyanazon a szakon végeztünk, csak ő
egy fél országgal DNy-abbra. Elég ritka egy állatfajt képviselünk,
amihez semmi köze az íráshoz). Szintén a HP3-mal kezdtük, és hasonlóan
belebolondultunk JKR-be. Ugyanaz volt a kedvenc karakterünk, sőt, talán a
humornak is ugyanaz az oldala fogott meg. Mindketten szerettünk
olvasni, bár én a sci-fiből az utópisztikus világokat szerettem jobban
(mint az éhezők viadala), míg mondjuk ő inkább dűne és Asimov rajongó
(szegről végről ez is utópisztikus sci-fi). Aztán ott volt a
társadalomkritika. Ami viszont gyökeres ellentét közöttünk és ez örök
vita és anyázás volt, az a szemléletbeli különbség és értékvilág. Ő
radikális liberális, míg én haladó konzervatívnak vallom magam.
Alapjában ugyanolyan szemmel vizsgáljuk a világot, ám mindketten máshogy
értékelünk és más eredményre jutunk. Amúgy soha sem találkoztunk, az
egymás politikai-filozófiai fikázása csak plátói maradt és anno írásban
maradt fönn valahol a fészbuk kőtábláiba vésve. Ja, és
szakállas-szemüvegesek vagyunk, csak nekem van hajam is.
Na, de
mi fogott meg a történeteiben? Elsősorban az, hogy canon, és e mellett
kitartott akkor is, ha nem értett egyet a végkifejlettel (pl. asszem ő
sem komálta Ginnyt, hanem nála is Hermione volt a befutó – mint nálam.
De ezen túllépett a Negyedik toronyra, és kifejezetten szerethető csajt
faragott Ginnyből.) Másodsorban az, hogy JKR-hez méltó színvonalú
folytatást csinált. Harmadsorban, hogy ez a folytatás minimum annyi
aztaqrva! csavart és talányt foglalt magába, mint az eredeti –
létrehozva azt a kaland-akció-krimi orgiát, amit megtapasztalhattunk a
HP sorozatban. Negyedrészt tetszett a világlátása és probléma felvetése:
görbe tükröt mutatott a társadalmunk elé: nem minden ugyanaz, amit
látunk, és mindennek oka van. Ez a tipikus pillangó és a hurrikán esete.
És még sorolhatnám.
Canonból (PL után) ki a kedvenc? Írhatsz szerzőt, vagy irományt is.
Nem
tudnék igazán kedvencet felsorolni, mert nincs olyan, amelyik abban a
kategóriában írna, ami engem érdekel. Másrészt azért sem, mert van olyan
iromány, ami megfog valakitől, viszont egy másik írását meg
végigolvasni sem tudom. Egyszerűen azért, mert nem érdekel. (Am. PL-nek
is van olyan, amit fél fejezet olvasása után hanyagoltam. Másrészt a
saját, úgymond PD munkássága során alkotott történetei sem mindegyik
olyan, amiért annyira lelkesedek, mint a Nurmengard-trilógiájért. Sőt…)
az meg, hogy aktuálisan ki a kedvenc… ez jó kérdés.
Gyakorlatilag
zabálom Rejtőt, de egy-két (több) novellájával nem tudok mit kezdeni.
Sőt, sok kisregénye annyira egysíkú és ötlettelen, hogy már-már
pofátlanság, hogy kiadta a kezei közül. (Rejtőnek van 6-7 alapcselekmény
szála és motivációja, ezeket keveri a kisregényeiben, de nagyon
otrombán. Persze, meg kell érteni az akkori világot, az akkori irodalmat
és társadalmat és nem utolsósorban az ő származását és az aktuális
hatalmat.) Aztán, ott van JKR. A HP-je a zsenializmus felső határa, míg
az Átmeneti üresedést csak azok értik meg, akik komolyan foglalkoznak a
társadalmi problémákkal, emberi motivációkkal és politikával, míg a
Kakukkszó… Hát, olvastam már százszor jobb ficet is. Vagy csak a
fordítással van a baj? Kétlem.
Na de a canonokról. Kedvelem
Agatha Leonard Ginnyjét, de pl. a dramionéja erős o.O a számomra. Aztán,
persze, értem én a felnőtt ginny-s mondanivalóját is, feminizmus, meg
womenpower, de nyilván, engem nem köt le. pl AL novelláiban a nők durván
visszaélnek vele, hogy náluk van a pin@. Viszont az árulók qva jó, kár,
hogy abbahagyta. De miért? Mert az túl fiús? J Most a nagy kedvencem
finnigan, főleg az L, mint… sztorik, de… a rengeteg irománya közül
gyakorlatilag csak ez fogott meg. Miért? Mert ez érdekel. Többnyire PD-t
ír, de ha van HP sztorija, az sem igazán… jön be. Szintúgy Assa. Van
olyan írása, amit két gördítés után exiteltem, de van olyan, ami a
kedvencek között van. Aztán vannak még páran az ifjú generációkból is,
akik előtt ott a lehetőség, hogy letegyenek az asztalra, és tesznek is.
Ám, megint csak nem abban a kategóriákban alkotnak, ami engem izgat. Még
ha canon is. pl az Anya, s amit ez a szó Petunia Dursley-nak jelent.
Nekem bejött, a véleményem olvastad. Tehát, szintén érvényes a mondás:
minden éremnek két oldala van.
Az egoizmus netovábbja lenne
magamat idesorolni – mert hát, ha még magamnak sem jön be a sztori,
akkor mit várok el mástól –, azonban kritikus szemmel visszaolvasva a
történeteimet nem egynél ég a pofámon a bőr, hogy ilyen gázat feltettem.
De, mégsem törlöm, mert lehet, hogy valakinek tetszik. Attól, hogy
nekem nem jön be… de van olyan történet és fejezet, amin 10-edjére is
röhögök és megveregetem a vállam egy jó szójátékon, vagy éppen
csavaráson. (És egyébként pont erre nem reagál senki.) Ez van.
Különbözőek vagyunk és én ezt el tudom fogadni. Valakinek ez jön be,
valakinek meg az. Mindenkit motivál valami, és olyan hozott anyagból
dogozik és él, amiről ő maga nem tehet, de mégis erősen befolyásolja az
egész lényét. Szal, összegezve: nincsenek kedvenceim. A Nurmengard
trilógián kívül (ezen asszem 3-4x rágtam át magam) pont egy non-canont,
Luna_L: A hírnév ára-t olvastam el több mint egyszer. Ja, és az L,
mint…-et is el fogom, de ezeket elsősorban a humoráért. Már-már
Rejtő-színvonalúan szarkasztikusak. És szeretem a cinizmus eme formáját.
Ha valami tetszik, én azt ki is fejtem min. egy hsz erejéig. Szal, akit
érint, az tudja és ismeri a véleményem. Aztán meg azt kezd vele, amit
akar.
Azt is írtad, hogy nem zárkózol el teljesen a non-canonok elől sem. Mibe kóstoltál bele, ami megváltoztatta a véleményed?
Nos,
elég sok mindenbe. Voltak és vannak időszakok a munkaidőmben, amikor
hetekig uborkaszezon van, de mégis bent kell rothadnod a forgószékben a
gép előtt. Akkor szinte mindent ettem, mert úgy tűnt, mintha dolgoznék.
Ám a non-canon világ nem fogott meg és csak kivételes esetben találtam
ínyemre valót. A slasht messzire kerültem, az nem az én asztalom. Aztán
ott vannak a tanár-diák sztorik… az is felejtős. Aztán a hardporn 18+
-okat sem tudom olvasni, bármennyire is fantáziabeindító alkatú is
Hermione vagy Luna. Ha már non-canon, akkor inkább a humorosat keresem,
vagy pedig az akció-kalandot. Ezek mellett rákattolok még az érdekesnek
tűnőkre, amelyek elsősorban a mi lett volna ha… témakört tárgyalják (pl.
Assa: Bujdosó-ja és fancsaly: A feloldozás ára ilyenek, pedig fancsaly
történetében ott a slash. <ami eddig nem is volt, tehát bátran
fogyasztom>). Ezek közül is elsősorban a novellákat. azonban, mára
már szinte nem olvasok non-canont. Nincs rá időm. Igaz, canonra sem sok.
Ami megfogott, az egy-két humoros-romantikus darab, Heteira-ától vagy
éppen Luna_L-től. Az alternatív HP történetek közül a fancsalyé és az
Assáé jött be. Egyébként, ezek láthatók az adatlapomon is. Egy PD-nek
nekifutni meg… Nem nézek sorozatokat, de ha igen, azt is csak a humora
és nem a története miatt (sherlock, a nevem earl, familyguy, néha south
park, de az már durván gusztustalan lett.) Szal, original PD… Nincs rá
időm, ráadásul ennyi erővel keresgélhetnék a neten. Belekezdtem már pár
PD-be, de egyik sem tudott olyan érzést kiváltani bennem, amit akár csak
végig is olvastam volna.
Ha felnézünk Merengőn az adatlapodra,
rögtön megállapíthatjuk, inkább hosszabb műveket írsz, gondolok itt a
harminc körüli fejezetszámú két regényedre. Arra lennék kíváncsi, hogyan
fogtál hozzá a dolognak? Mi vitt előre?
Harmadikos (ált.
iskolás) voltam, amikor elkezdtem írni. Inkább volt iskolai fogalmazás,
és rájöttem 10 oldal után, hogy utálok kézzel írni. Abba is maradt. (Egy
bugyuta, be nem fejezett sztori volt, 3 fejezettel. Már akkor is krimi
mániás voltam, és az Emil és a detektívek megragadt. Nem részletezem,
kuka lett a vége.) Felsőben kalandjáték-kockázat, majd gimiben mesélés
lett a folytatása (És nem csak fantasy. Éjjel 18+-al is szórakoztattam a
szobatársaim. Hm. Ne tessék félreérteni! Nem voltam vokál-strici).
Aztán, felnőtt fejjel, egy unalmas nyári hónapban nem volt semmi sürgős
melóm, és elkezdtem HP sztorikon agyalni. Akkortájt már PL régen nem
alkotott, és nekem hiányom volt. Elkezdtem fűzni a sztorit, de kizárólag
a saját szereplőimmel. Így született meg Balázs története, a magyar
mágustanoncé. Gondolatban megvolt a teljes háttérsztori, de ahhoz nem
volt türelmem és időm, hogy le is írjam. Végül Balázsból és a barátjából
felnőtt lett, és úgy versenyeztek. Az eredeti felállás szerint az
éhezők viadala és a HP világát akartam összegyúrni, így lett belőle a
mágus-gladiátor játék. Kitaláltam a játékszabályokat és eredetileg a
viadalt nem is akartam bemutatni. Elküldtem bétázni, akitől érdeklődtem,
hogy milyennek tartja. Azt válaszolta, hogy érdekes, és kíváncsi a
végére. Hát, ööö. Nem kötöttem az orrára, hogy ez a vége. Ez egy novella
és kész. Aztán az este addig rágódtam, míg végül megírtam a viadal
eseményeit és ha már kisregény, akkor legyen canon és a szereplők
illeszkedjenek a HP és Nurmengard sztoriba. Asszem 3 nap alatt írtam
meg. Szép lassan feltöltögettem és hatalmas meglepetésemre bekerült az
ajánlóba is. Azután jött a septem novella, ami ismét a saját szereplőim
és a Nurmengard trilógiát kapcsolta össze. Ekkor jöttem rá, hogy
szeretek írni, mert egyrészt kihívás, másrészt valahol kikapcsol.
Úgyhogy elsősorban magamnak írok, és csak másodsorban az olvasóknak.
(Annak a párnak, aki vevő a sztorimra.) Persze, figyelembe veszem a
hsz-eiket, de csak ezek miatt nem térek el a kitalált alapirányból.
Nekem az írás hobbi, nem ebből élek. Hobbi, mint másnak a pecázás és a
vadászat. Míg ők döglött állatokkal selfiznek és várják a lájkokat,
addig én nicknév mögé bújok és várom a hsz-eket. (Bocs, nem akartam
senkit megsérteni, pláne, hogy a horgászok visszadobják a halat a vízbe,
míg a vadászok ökoegyensúlyt tartanak fenn.)
Szóval, hosszabb
regények. Hát kitaláltam, hogy az idős és a gyerek Balázs annyiból nem
jó, hogy rajta keresztül nem lehet nevelni a népet, így maradt a fiatal,
ami viszont minimum öt év, tehát öt könyv. Emellett persze írok
novellát is. Mint említettem, próbálok népnevelő hatást is
belecsempészni. Megvan bennem ez a hajlam (a felsőoktatásban volt
szerencsém húszas diákokhoz), másrészt szeretem ütköztetni a társadalmi
meglátásokat, viselkedésmintákat és ok-okozati összefüggéseket, az
érdek-haszon viszonyokat. Másrészt, mivel beleélem magam az adott
szerepbe, a történet menete engem is nevel. Éppen ezért (és munkámból
kifolyólag) toleránsabb vagyok embertársaimmal – egészen addig, amíg meg
nem ismerem a valódi ok-okozati összefüggést. Onnantól kezdve, ha
megértem a személy viselkedését, nem átalkodom lenézni, ha ostobán, sőt,
ön- és közveszélyesen viselkedik. (Mielőtt az olvasó elkezd köpködni,
tájékoztatom, hogy nem a fenti két sor alapján kell valakit megítélni.
Doktori disszertációkat lehetne írni erről, de ez az interjú nem erről
szól.) Szal, próbálok felvonultatni mindenféle embertípust a
regényemben, azonban, én a HP karaktereitől eltérően nem fehér, vagy
fekete karaktereket rajzolok – mint azt tette JKR az első 5 kötetben
(nyilván, ő ifjúsági regényt írt, gyerekekről, gyerekeknek. Hülyén jött
volna ki, Ron szájába életbölcsességeket ad), ám a 6-7. már komolyabb
hangvételű, okító hatású: bejön a szigorú társadalomkritika és a fehér
karakterek beszürkülnek (pl kiderül, h Dumbledore egy számító pöcs) és
fekete karakterek is hipózáson esnek át (pl a Malfoy család). Szóval, én
egyből szürke karakterekkel kezdem. És nem biztos, hogy a kezdetekben
megismert pozitív, rokonszenves karakter az is marad. Ám, ami fontos,
nem öncélúan lesznek gonoszak, hanem nagyon is fontos motiváló tényező
az, ami mozgatja őket. pl családi háttér, elvek, aprónak tűnő történések
(asszem McGalagony az egyik ilyen, akit majdnem Umbridge szintre viszek
le – noha apró cseppekkel töltöm meg a poharat, és mindenképp ok-okozat
nyitja meg a csapot). Visszanézve, baromi hosszan írtam, de nemigen
válaszoltam. Ja, de. Hobbi. A makettezéshez nincs türelmem.
Ilyen hosszú művek esetén több hozzávaló is szükségeltetik: idő, ihlet, idő… Mit csináltál, ha nem volt ihleted?
Nem
írtam. Ennyi. Nem hallgatok zenét, nem olvasok mellé, stb. inkább
figyelem a világot. Megpróbálom megérteni a működését – aztán ezt
megpróbálom beleszőni a regénybe. Alapjában véve én is annak a híve
vagyok, hogy a karakterek írják magukat. Persze, megvannak az
alapötletek és a motiváció is, a főszereplők története – ez a
novellákból látszódik, ami mind canon. De, pl eredetileg nem akartam
behozni a Roxfortot, sem a triót. Ám, egyszer csak jött egy szikra, és
kész. Beugrott, h mi lenne ha Balázs részt venne az ostromban? És mi
lenne, ha… Hm. Nem spoilerezek, mert lehet, h valamelyik olvasó még
kedvet kap az olvasásra, és inkább nem lövöm le. Persze, mindezeket úgy
megírni, hogy pontosan (némi vazelines rásegítéssel) beilleszkedjen JKR
és PL világába – na, az megint kihívás. Másrészt, visszaolvasom a kapott
hsz-eket és kívánságokat. Ha nem módosítja az eredeti elképzelésem,
beleszövöm a történetbe.
Talán annyira nem látszik, ha hetekre
elhagy az ihlet, mert hozzávetőlegesen állandó időszakonként frissítek.
Soha nem az aktuálisan kész fejezetet rakom fel, hanem a régen megírtat.
Ált. 3-4 fejezettel járok előrébb, mint amit feltöltök. Így egyrészt
tudok aprókat módosítani, magyarázni, stb, másrészt nem borzolom
fölöslegesen az olvasók türelmét. Csak magamból indulok ki. Én sem
szeretem a közepén, lezáratlanul hagyott történetet, sem pedig a hosszas
várakozást.
Ismerőseid/barátaid tudják, hogy írsz? Szoktál mesélni az ötleteidről nekik?
A
fészbukot leszámítva 9en tudják, ebből kettő nem rokon, és kettő a
barát. Nem hiába bújok nicknév mögé és a fészbukon sem reklámozom magam –
csak csoporton belül. Milyen ciki lenne, ha egy meeting közben rám
törnének a rajongók… Jó, csak poénkodtam. Jó, sz@r vicc volt. Tehát, nem
sokan tudják, sztem fészbukostól is kb 15-en, akik be tudnának
azonosítani. És az ötleteimről senkinek sem mesélek. Nem lövöm le
előttük a poént. Ha meghalok, a végtörténet velem száll a sírba és senki
nem tudja meg, hogy valójában kicsoda Gántffy Péter… muHAHAhaaaa….
Gyakran olvasod magad vissza?
Rengetegszer.
Sőt, annál is többször. A feltöltés előtt egy fejezetet kb 10x olvasom
el, majd ha feltettem, utána is kb ugyanennyiszer. (És még így is tele
van hibával.) Na, nem azért, mert imádom magam olvasni, hanem szinte
sohasem vagyok elégedett a munkámmal. Mindig javítok valamit,
bele-beletörlök egy-egy szó erejéig, hozzárakok egy mondatot, máshogy
tördelem a szakaszt, ferdebetűssé teszek valamit, ha rájövök, hogy a
későbbiekben fontos lesz, de egyetlen egy javításnál sem változtatok
óriási mértékben (pl 100 mondanál, 500 szónál többet). Előfordult már,
hogy utólag raktam bele plusz szöveget (ami volt 30-40 mondatnyi), de
sohasem töröltem ki bekezdésnyi szövegeket. Amit egyszer leírtam, azt
nagyon ritkán változtatom meg – fajsúlyosan. eddig kb 3x volt nagyobb
változtatásom: a szexjelenetet finomítottam némi lektorálás után. Ebben a
témában nem sok tapasztalatom van. Házas vagyok, ráadásul fiatalon
gyűrűztek meg. Azonban, ami felkerült a Merengőre, abban már nem nagyon
változtatok, legfeljebb szavakat javítok és cserélek, főleg, ha sok a
szóismétlés.
Előolvasód van? Vagy olyan, akinek a véleményére legjobban adsz?
Hát,
ez egy jó kérdés. Volt. Az első kisregényt egy önként ajánlkozó
javította át, és nem kevés munkájába volt. Addig csak esszéket és
tanulmányokat írtam, így a párbeszéddel komoly gondjaim voltak, valamint
a szinonimák használata sem volt erősségem (a szaknyelv nem sok
szinonimát rejt magában). Az első novellát egy barátom, majd az első
könyv elejét is ő olvasta át és lektorálta. Tőle sok segítséget kaptam, ő
eléggé profi volt e téren. Aztán egyéb gondok miatt elmaradozott, végül
már nem is bétázott. Volt még pár fejezetig egy olvasó, aki bétázott,
de egy nap eltűnt a ködben. Azóta sem tudom, hogy él-e, hal-e, egyszer
csak nem írt vissza és én nem vártam rá hetekig, így feltöltöttem az
aktuális részt.
Van egy állandó előolvasóm, de ő csak a durva
hibákat és szóismétléseket javítja, és csak egyszer. (a történet
menetébe nem szól bele, csak egy arckifejezéssel jelzi a színvonalat) ez
a korrigálási mód azért rossz, mert mint azt már írtam, egy fejezetet
sosem zárok le, hanem mindig javítgatok rajta. Nos, ő ezeket már nem
látja, csak az aktuálisan befejezett részt.
Aztán AL egy-két
fejezetet átnézett és tőle sok segítséget kaptam, inkább
stilisztikailag. Ám, ő nem látja át az egész könyvet és a terveim, így
amit ő fölösleges szakasznak tart, azt én nagyon is fontosnak, mert el
van rejtve benne egy rejtély, magyarázat, vagy ok-okozati összefüggés.
Szóval,
volt előolvasóm, de igazából nincs. Azok tanácsaiból élek, akik a könyv
megszületése közben néha bábáskodtak felette. szal, egyedül nevelgetem a
gántffy-történeteket, és néha a „szomszéd” és a „pedagógus” megosztja
velem a véleményét a gyerekről, és többnyire el is fogadom.
Olvasol most valamit? (értheted úgy, hogy legutóbbi fanfic, amit olvastál/ konkrét könyv, amit forgatsz jelenleg)
Most
egy tankönyvet olvasok. Nehéz olvasmány, nem ajánlom senkinek (650
oldal!). A legutóbbi regényem Rejtőnek a Bradley Tamás visszaüt volt,
valamikor november közepén fejeztem be. Nem nagy vaszisztdasz, tipikus
ponyva-turmix, ami más tollából förtelem, de rejtő valahogy úgy meg
tudta írni, hogy egészen jó társadalomrajzot ad a tisztességes polgár és
az arisztokrata/újgazdag becstelensége közötti harcról. A legutolsó
fanfic… a sajátom volt. Végre könyv formátumot szerkesztettem belőle.
Sajnos, arra már nem emlékszem, hogy mi volt a legutolsó nem saját
fanfic. Ja, de, finnigan-nek olvastam bele az egyik művébe, de nem
olvastam végig (még).
Mi a legjobb és a legrosszabb dolog az írásban?
Hát, ez jó kérdés. Fogalmam sincs.
Ha
saját magamat veszem figyelembe, akkor a legrosszabb az, hogy én csak
csendben, magányosan tudok dolgozni. Nos, ilyen pillanatokból mostanság
nem sok van, mert ebben az időszakban tanulnom kell. Amihez nincs
kedvem. És ilyenkor a köv. történeten, vagy éppen a köv. cselekménysoron
agyalok és ez foglalkoztat. Tehát, közvetve az a legrosszabb, hogy ha
írok, akkor ezen pörög az agyam és elveszi mástól az időt. Márpedig ez
egy hobbi, ami nem ad kereseti lehetőséget. Végül is, közvetlenül is ez a
legrosszabb. Sok időt vesz el. Ha ugyanezt az energiát valami
„hasznosabb” tevékenységre tudnám fordítani, lehet, hogy nem itt
tartanék, ahol most vagyok. Nyilván a haszon egy relatív dolog.
A
legjobb? Hát kikapcsol, fejleszti a kreativitást és a nyelvérzéket. Ezt
a saját egyéb munkámon is látom. Választékosabban beszélek/írok és
előrelátóbban gondolkozok. Ezt elsősorban az sínyli meg, akivel vitázom.
Általános dolog, ha valakinek elismerik a munkáját, az jól esik neki.
Ez így van a ficek világában is. Nem rendelkezek nagy olvasótáborral,
mert eléggé szűk réteget érintek meg az írásaimmal itt a Merengőn
(canonakció-kaland-krimi, amiben HP és a trió csak részben érintett)
máshol pedig nem publikálok. ám, az 40-60 olvasóhoz képest (sajna csak a
megnyitások számát látni, így a legkisebb számot osztottam hárommal,
így tippelem ennyire) eléggé sok hsz-em van, és nem csak 3-4 olvasó
szokott kritikát írni. (Bár, maga a mag ennyi, nem vitatom) azért ez jó
érzés, itt is köszönöm meg nekik.
Vannak regény-kiadós vágyaid?
Vágy?
Vágy arra, hogy híres és ismert legyél? Hát, szerintem több hátránya
van, mint előnye. Nemigen élvezném. Vágy arra, hogy elismerjék a
szüleményed? Kinek nincs?!
A realitás talaján maradva: szvsz
kishazánkban regényírásból nem lehet megélni. Van, aki meg tud, de a
számuk igen szolid és egy kézen megszámolható. (Regényről van szó, nem
mesekönyv-sorozatról és tanácsadó könyvekről) Az meg, hogy
mellékkeresetként… pff. Annyi idő nincs a világon. Így is, ezt a két
regényt is két állás és két tanulmány mellett írtam. Viszont egy önálló
regényhez, amit jobban fel kellene építeni… bár, nem is tudom. A saját
szereplős történet már fél PD… talán novellákat, azt lehet.
Ne
értsetek félre, lehet írni regényeket mellékállásban, de azok szerzői
jogdíjából lehetetlen megélni. Pláne egy kezdőnek. Igen, 10-15 éves írói
múlt és 4-5 ismertebb regény után már önálló írói lábra állhatsz. Addig
csak mellékállásként űzheted. Na igen, de milyen főállás mellett lehet
csinálni? Hát, szerintem csakis kötött, fix munkaidős mellett, úgy, hogy
nem viszed magaddal haza a munkát. Vagy ha kötetlen,
akkor
menedzser típusú állás mellett, amiben a meló hullámverésként ingadozó.
Ha van, akkor beborít, ha nincs, akkor ráérsz írni.
A magyar
piac eléggé szerény ahhoz, hogy felszínen tudjon tartani egy írót.
Természetesen, az angolszász piacon egy átlagíró is vígan lubickol. Még
akkor is, ha a globalizálódó világunkban esetleg le sem fordítják az
írásait. Sőt, szerintem nyomtatott verzióban sem kell kiadnia.
Egyszerűen csak fellő egy snittet a netre, majd a további elérhetőségét
fizetőssé teszi, úgy, hogy nem másolható e-bookot alkot, aminek a
hozzáférését időkorlátossá teszi. Az amcsi piacon ez működhet, hiszen
egy-egy utazás alkalmával aki kicsenget 100 dollárt egy repjegyért, az 5
dolcsit nem fog sajnálni arra, hogy elolvasson az 6 órás úton egy
ponyvát. És itt még csak egy szűk réteget céloztam meg, de ez is
könyvenként sztem 6-8ezer dollárt hoz. Minimum. Ellenben a magyar piac…
az e-bookból nincs hasznod, mert ingyenes és torrentben továbblövik.
Csak egy ponyva miatt ki vesz könyvet 2000 ft-ért? És ebből az írónak kb
20% pereg vissza. HA.
Na, de vissza a vágyakhoz. Ha nem
lennének megélhetési gondjaim munkanélküliként, akkor valszeg írással
foglalkoznék. Na, nem azért, mert tudok, hanem csak simán élnék a
hobbimnak. Aztán, hogy sikerül-e olyat összehoznom, amit érdekelhet egy
réteget, azt meg eldöntenék a piaci viszonyok, hogy kell-e?
Amúgy
van ötletem, és fejben készen is van a váz, de idő-idő-idő… aztán
bekerülni erre a monopol piacra… önállóan esélytelen. Az, meg hogy
leszerződj egy kiadóval… pfff. Hallottam már rémhíreket. Igaz, nem
néztem utána a valóságalapjának, de nem zörög a haraszt…
Szal.
hát, összehugyoznám magam az örömtől, ha a látnám a regényem egy
könyvesbolt polcán, pláne, ha nem dekorációnak van kirakva. De az, hogy
ezt felvállaljam a nagyközönség előtt… nem. Azt nem. Akkor maradnék
nicknév mögött. Mint a legtöbb magyar írónk.
Lehet kérdezni arról a regényötletedről? Vagy egyelőre nem akarsz semmit mondani róla?
Igen,
lehet kérdezni, de semmi egyértelműt nem mondok. Annyit azért
elárulhatok, hogy a témáját tekintve nem kell nagy meglepire számítani.
De, még mindig hangsúlyozom, hogy nagyobb a valószínűsége annak, hogy
ötlet szinten marad, minthogy megírom.
Ha az kész lesz, feltöltöd a Merengőre?
Hangsúlyozom,
erős HA ez a megírás. Amúgy, nem tudom. Ha arra érdemesnek tartom a
végeredményt, megversenyeztetem előtte valahol. Igen, jogos a ciccegés,
hiszen ellentmond az eddigi válaszaimnak, de úgy vagyok vele, hogy csak a
saját bőrömön tapasztaljam az éles helyzetet… És, nem is élnék ebből.
De, szakértő véleményezése után… miért ne? Persze, a regény megszületése
is erősen kétséges, mert nincs sok időm írni.
Vannak-e jövőbeni
terveid, hosszú vagy rövid távra már ami a fanficeket illetik?
Indultam a Kívánság üstön, az eredmény fent látható, ez a legfrissebb.
2015-ben neki kellene vágni a köv. Gántffy könyvnek, és persze, ha van
energiám, a saját történetnek is. Eleinte párhuzamosan futna a két
projekt, aztán arra tenném a nagyobb hangsúlyt, amelyik jobban megy,
vagy jobb visszhangra talál. Mellette van egy félkész canon novellám,
ezt akarom legközelebb felrakni (az üstös sztorin kívül).
Gyakran fogadsz meg ajánlásokat? Legyen az könyv, film, kinek a tanácsát fogadod meg leginkább?
Igen
és nem. Fanficek világában általában a név kötelez, de közöttük is téma
és általános meghatározás szerint keresek. Ez nem jelenti azt, hogy
ismeretlen szerző munkájába ne néznék bele, de ott az elsődleges
szempont a leírás. Aztán, vagy csalódok, vagy nem. Régen, amikor volt
időm olvasni, akkor figyelembe vettem a kritikák számát és azt, hogy
befejezett-e a történet. Manapság ez nem határozza meg a válogatásom.
Köpjetek le, átkozzatok ki, de szvsz a kritikák 70%-a nemhogy nem
jellemzi az adott
történetet, de még pislogásra is okot ad. Ebbe a
70%-ba a köszi, a folytasd és a FOLYTASD!!! hsz-eken kívül még
megjelenik a tipikus barinő hsz-ek, ami… mindegy. Persze, fontos a
barátság. Nem tagadom, az én hsz-eim fele is efféle, és én ennek is
tudok örülni, mert hát otthagy valami lenyomatot magáról, hogy olvassa a
történetet, és azért olvassa, mert tetszik neki. Csak hát… az egyszeri
szerzőt ezek a vélemények ennyiben is viszik előre. Mint a lájkok.
Fontosak, de nem építő jellegűek. Természetesen, ha ez az irány jó,
akkor nem is kell mást írnia. Csak ez olyan, mint a fészbukon a bökés.
Ha egy csaj bök meg, az ember vigyorog, mint a tejbetök, de aztán
elgondolkozik: hogy ha akar valamit, akkor miért nem ír? Na, mindegy, ez
csak zárójeles vélemény volt. Inkább csak azt akartam hangsúlyozni,
hogy a sok kritikás történetek nem biztos, hogy a legjobbak. És ezzel
együtt a kevés kritikás történetek meg néha ütnek, mint óra a delet. De,
visszatérve az eredeti kérdésre. Különbözünk egymástól. Éppen ezért,
nem biztos, hogy az, ami másnak tetszik, fog nekem is. Ettől
függetlenül, a közelemben állók nagyjából ismerik az ízlésvilágom, így
közel s távol be tudják lőni, hogy mi az, ami bejön. A tesóm többnyire
olyat olvasott, ami nekem is bejött, de az utóbbi időben ő másfajta
irodalom felé kacsingatott, amit az én gyomrom nem tudott megemészteni.
Ezek a lányregények, vagy feminista regények. Pl. Fable. Egyszerűen nem
tudom olvasni. Több regényébe is belekezdtem, de egyszerűen nem tudtam
végigrágni. A humora hasonló a Rejtőjéhez (szóviccek és szójátékok),
ráadásul krimi, ami kifejezetten érdekelne, de nem megy. Nem tudom, hogy
hol a hiba, de egy ideje már nem is keresem. Ami a filmeket illeti, az
alacsony pontszámot kapottakat ritkán (port.hu, imdb) nézem meg, de a
magas pontszámot elérőek sem minden esetben jönnek be. Ezeket meg
szoktam nézni, mert többnyire ez alapján választok. Aztán olvasom el a
leírást, majd olvasok bele pár hsz-be. Ezek után átfutom a hivatalos
kritikát, és utána döntök. De, még így is belefutok jó pár fejfogósba.
Ez van. Nem vagyok egy filmbuzi. De, ettől függetlenül, hamarabb
megnézek egy filmet, minthogy elkezdjek olvasni. Mégpedig az idő miatt.
Amiből nincs sok. Az embernek hamarabb lesz ideje egy 2 órás gyors
kikapcsolódásra, minthogy elkezdjen olvasni. Merthogy, ha én elkezdek
olvasni egy nekem tetsző regényt, azt nehezen teszem le, azon kattog az
agyam, így hamar elröppen 3-4-5 óra, vagy 1-2 nap, és ilyenkor annyira
le tud foglalni, hogy nehezen tudok másra koncentrálni. De,
természetesen előfordul, hogy csak egy linkre rákattolok, méghozzá a
Gilderoy-ajánlással, de itt is megnézem a kategóriát. És ilyen
szempontból fontos az önreklámozás, pláne, ha valaki hozzászólás vadász.
Tapasztalataid szerint egy filmadaptáció felülmúlhatja a könyvet?
Tapasztalataim
szerint nem. Ám Szirmai szerint nem is kell, mert a körte felülmúlja-e
az almát? Viszont ha azt kérded, hogy ugyanabból a regényből a könyv,
vagy a film fog-e meg jobban, hezitálnék. Úgy általában a könyv mindig
jobban tetszik, mint a filmadaptáció, ez alól a Tolkien könyvek
kivételek. Peter Jackson egy zseni, pont azokat a részeket hagyta ki,
amik semmitmondóak és unalmasak és pont azt a pluszt tette bele, ami
hiányzott. De, ide tartozik a Twilight is, ami összességében film
formájában jobb (nem jó, de jobb), még ha a könyv verzió jobban árnyalja
a motivációkat és ok-okozati összefüggéseket. (Igen, olvastam és láttam
is, vessetek meg. De, így legalább érdemben van róla véleményem.
Egyébként nem annyira szar, mint amennyire fikázzák, de nem is olyan jó,
mint amennyire piedesztálra emelik.) De, hasonló véleményen vagyok az
Elfajzottal… a film egy árnyalatnyit jobb, mivel ez is egy utópisztikus
történet, és a kedves írója hanyagolta azt, amit a film nem átalkodott
belerakni.
Gondolom, a HP-re kérdezel rá. Szerintem pocsék, és
megbocsáthatatlan bűnnek tartom, hogy JKR nem perelte be az egész bandát
pálcástól-talárostól. Az első kettő tűrhetően jó, vissza is adja azt a
varázst, amit a könyv ad, de a harmadiktól… Alfonso Cuarón
szürrealisztikus szarja nézhetetlen. Félreértés ne essék,
tisztelem-becsülöm Cuarón munkásságát (pl Az ember gyermeke kötelező
posztapokaliptikus társadalomkritika – film), de könyörgöm, egy
gyerekmeséből metaforahalmaz nemtommit csinálni… vétek. Olyan, mintha a
hófehérkét Micheal Bay rendezte volna. (pl a boszorkány nem megmérgezi,
hanem felrobbantja Hófehérkét. Nonszensz) Aki látta a kiegészítő dvd-t,
az tudja, hogy JKR itt volt bent a legtöbbet a forgatáson, és még gázabb
film született volna, ha nem hisztizik szeretett karakterei
meggyalázása miatt. Nekem már az is betett, hogy Cuarón nem is olvasta a
könyvet! Hogy lehet így rendezni egy adaptációt????!!!! A negyedik
durva változtatásai nem jöttek be, és Yates filmjei… hát, változó. Végül
is, a 7. rész egész jó volt (a többihez képest). Na, és Gambon
Dumbledore-a sem nyűgözött le. Egyébként, maga az alapkarakterek
többnyire bejöttek. Én Radcliffe-t nem komálom, és ahogy egyre „nő” és
egyre inkább kívánnánk a drámát, annál inkább visszataszítóbb azzal a
vállrángatásával és nyakrezgetésével. Rupert Grintet és Watsont sokan
oltják, hogy a mindketten túljátsszák, de nekem
kifejezetten bejönnek. A könyvben is ilyenek. Amit sajnálok, hogy az
első generációs Potterék (James, Lily, Piton, Sirius, stb…) vén
szarokként vannak bemutatva, holott eredetileg Pitonnak 31-32 évesnek
kellene lennie a történet kezdetén. Komálom Rickmant és Oldmant, de a
koruk miatt nem odaillőek. Na, jó, hogy ha mindenki idősebb, oké.
Viszont, ha nem Alan Rickman játssza Pitont, és mondjuk Hugh Grant
nyomná Lockhartot, akkor több lockhartos fic születne és kevesebb
pitonos. És még sorolhatnám az úgymond hibáit a filmnek. Az, hogy néha
kifejezetten mellőzi a könyvet és a fontosabb karaktereket, nem is
említem. Ha a 7.ből két részt csináltak, tehették volna ezt már a 4.
től. Éppen a hossza miatt lett elviselhető az utsó múvi. Szal, megnézem a
filmeket is, ha éppen HPmaratont tartunk (kétévente 1x), de „csak úgy”
nem. Annyira azért nem jön be egyik sem.
Kezdettől fogva írtál
kritikát, vagy ezt csak akkor tekintetted szívügyednek, miután
megtapasztaltad, hogy milyen jó érzés a saját történeteid alatt látni
egy-egy dicsérő szót? (Nem tagadom, én így voltam vele )
Először is,
határoljuk el egymástól a hozzászólást, a véleményt és a kritikát. Ha
alpárian akarok fogalmazni, akkor a hsz csak egy felböfögés (pozitív-e
vagy negatív, mindegy.) A vélemény olyan, mint a segglyuk (mindenkinek
van, de nem mindenki kíváncsi a máséra). A kritika pedig olyan, mint a
reggeli fing (Velős, mélyről jön, szőrszálhasogató és ritkán dörgöljük a
nekünk kedves személy orra alá). A ficek világában nincs olyan, hogy
kritika. Van barinő hsz, van folytasd hsz és van vélemény. A kritikaírás
művészet, ahhoz szakértelem és jó emésztőrendszer kell. Az itt nincsen.
Bocsánatért esedezem a KK-tagoktól!
Na de a válsz. Igen, írtam
régebben is véleményt. Eredetileg is ezért regisztráltam, mert anno
olvastam valahol, hogy van, aki szereti más neve alatt ellőni a
kritikát. Nem tudom, ez a gyerekség a net általánossá válásával minden
blogoldalon, vagy ilyen helyen megjelent. Így regisztráltam a Merengőn,
és többnyire (95%-ban) bejelentkezve kommenteltem. Persze, már előtte
is, amíg nem voltam regisztrálva. Ezt elsősorban PL irományainál lehet
látni, de a későbbiekben már máshol is.
Viszont, régebben nem
nagyon írtam negatív hozzászólásokat, én is inkább pozitívra mentem rá,
mert észrevettem, hogy egyes írók nem szívlelik a fluffhsz-en kívüli
véleményt. Bunkó meg nem akartam lenni, még nick mögött sem. Aztán, PL
olvasói között kialakult egy velős kör, akik nem tették zsebre a
véleményük (de nem voltak bunkók), így én is felbátorodtam. Aztán, a
munkám során is a bennem (felszín alatt, de nem mélyen) megbújó
értékelő-kritikus személyiségemet kellett elővenni, és nem átalkodtam
élezni a nyelvem. De, sohasem írtam csak negatívat. (Csak oda, ahol
gyakori véleményező voltam.) Ha valami nem tetszett, akkor nem olvastam
tovább, és kész. Elsősorban a logikai bakikra és érthetetlen ok-okozati
összefüggésekre hívtam fel a figyelmet, illetve a történetbe nem illő,
zavaros cselekményre. Kifejezetten genyó sosem voltam (szerintem).
Persze, van, aki most sem vevő a negatív megjegyzésre, de a
válaszreakciója miatt sohasem sírtam csatakosra a párnám. Ha nem volt
képes érdemben elfogadni a kritikát, hát szíve rajta. Mint mondottam
vala, épp eleget játszottam online. A rinyapinákat kickeltük, oszt kész.
Ha meg visszaélt a bunkóságával (pl. kempelni kezdett), hát,
megoldottuk máshogy. A probléma ott kezdődött, ha a vérhülyék klánba
szerveződtek. (Sajnos ez a tendencia kezdemény szintjén a Merengőn is
megjelent. Imádnivaló cukkolni a habzó szájjal tajtékzó barinő klánokat,
ahogy védik egymást. De a legjobb külső szemlélőként olvasni ezeket.
Jobb, mint egy politikai oldal… az író meg örül, mert nő a kritikák
száma).
Szóval, a kritikákkal kapcsolatban még annyi, hogy én
eléggé gyerekesnek tartom azt, ha valaki nem tud helyén kezelni egy
velős véleményt, tök mindegy hogy hogyan van megfogalmazva. persze,
volt, hogy én is nyersen reagáltam egy-egy hozzászólásra, ha pl valaki
ugyanazon a dolgon lovagolt időtlen idők óta, holott már máshol
megválaszoltam a felvetését. Aztán, persze, olyan is van, hogy az
embernek szar napja van, és mondjuk nem tudja finoman lereagálni azt,
hogy a tízedik bekezdés utolsó sorában a bakancs egyébként két „k”,
javítsd ki. De, ettől függetlenül, ha egy vélemény jogos, vagy éppen
javító szándékú, akkor sem illik leugatni a hozzászólót, bármennyire is
érzékenyen érinti az író pórnép által meg nem érthető művészvilágát.
Többször
említetted már az Éhezők Viadalát. Ennek a rajongásnak mi a története?
Láttad már a nemrég megjelent Mockingjay/Kiválasztott első részét?
Vélemény?
Az egyik rokonom adta ide, amikor szóba került a
megfilmesítés. Asszem, ezt is hamar kivégeztem, talán két este alatt,
mert napközben más dolgom volt. Utána jött a többi. Szerencsére, a
teljes történetet pont egyben olvastam, mert a 3. kötet pont akkortájt
jelent meg magyarul (kalózfordításban). Nem nevezném rajongásnak, mert
azóta sem olvastam újra, még rendes magyar fordításban sem. Sőt, maga a
könyv története nagyszerű, de maga a karakterek nem fogtak meg, kivéve
Haymitchet és Katnisst. És persze, Snow elnököt. Már majdnem annyira jó,
mint Voldi. Aztán, maga az írásmód és történetvezetés sem fogott meg.
Egyszerűen annyira látványos, amikor nő ír háborús történetet, hogy
iszonyat. Borzasztóan béna. Ami bejött, az maga a poszt apokaliptikus
világrajz, és a média hatalma. A hatalom, amely az orránál fogva vezeti
az embereket. A kedvenc mondatom és egyben sztem a könyv lényege, amit
Gale mond: lázadjunk, idén ne nézzük a viadalt! Gyönyörű meglátás!
Nagyon szép társadalomkritikát rajzol az írónő. Egy: a média az orránál
fogva vezeti a tájékozatlan és korlátok közé szorított embereket,
kihasználva a fáradt, napi rutinból hazatérő fásult emberek koncentrálni
képtelen elméjét. Kettő: és bármennyire háborodunk fel, mégis mindig a
képernyő előtt ülnek. Bármi megy a tv-ben. Pedig az elején nem terelik
őket össze őket, kötelezővé téve a megjelenést… igazából 60akárhány éven
át görcsöltek a képernyő előtt és ujjongtak egy-egy látványos kivégzés
után. Most őszintén, ki nézne végig évről évre egy halálos
gyerekgladiátor tusát? Jó, tegye le mindenki a kezét, csak költői kérdés
volt. Azért, úgy vélem, a fejlett római civilizációnak (és az inkának,
meg a majának) ez a szabadosság volt a pusztulása. Nem akarok párhuzamot
vonni, de sztem én meg fogom élni a sötét jelenkort. Sőt, sztem már
abban élek. (lsd. a konzervatív Kína és Arab államok nagyhatalmi
törekvéseik) Na, de vissza a történetre… a fentiekkel együtt és egyben
maga a végtörténet az, ami még megfogott, konkrétan a 3. könyv vége. A
hataloméhség nagy úr. Lehet, hogy eltaposod az egyiket, de akkor ott
lesz a másik. Valamint az, hogy a történelmet mindig a győztesek írják.
Maga a 3/1 film is erről szól. Alapjában véve egy unalmas filmet
láthatunk, ami el lett hobbitosítva (id. Szirmai G.), ám, gyönyörűen
kihozza a 3. rész a 20-21. század társadalomkritikáját. Az emberek tök
könnyen manipulálhatóak. Csak egy iránymutató fáklya kell nekik, tök
mindegy, hogy mi az eszme. Ha megfelelő celebet raksz eléjük, akkor
elvakultan követik. A Kapitólium és a 13. körzet egymásra vicsorog a
hatalomért, miközben könnyű szívvel áldozza be a maradék 12 körzetet. Ez
nem hidegháború fíling? 1945-93 között két nagyhatalom nézett egymással
farkasszemet. Hány összecsapás és háború zajlott az ő területükön? És
hány bárhol máshol úgy, hogy valójában ők vicsorogtak egymásra? Katniss
felteszi a kérdést: itt a 13. körzet óriási hadereje. Miért nem támadják
meg a Kapitóliumot? Hát ööö… mert az a saját embereink életébe kerülne,
és közvetlenül veszélyeztetné a vezetőséget? Nem egyszerűbb más körzet
lakosaira bízni az ún. forradalom szítását!? Lehet nagy eszmékre
építkezni, de egy cél van mindkét oldalon: a korlátlan hatalom és
irányítás birtoklása.
Olvasói kérdések:
A Gántffy-sorozat
jelentős része Erdélyben játszódik. Jártál már ott, vagy ez egyfajta
vonzódás a részedről az erdélyi magyar kultúrkörhöz?
Nem, sohasem
jártam a történelmi Erdélyben. A Partiumon már voltam, de csak keveset
és időszakosan, kifejezetten munkaköri kötelességből. Azonban, ismerek
pár erdélyit, és … nem mások, mint mi. Egyáltalán nem olyanok, mint az
erdélyi viccekben, noha megvan a sajátos humoruk és világszemléletük.
(Mint minden népcsoportnak.) Miért vonz Erdély? Magát a Vöröstornyot,
mint iskolát, PL találta ki, én csak tovább szőttem. Ő Erdélybe rakta a
mágussulit, és nem Mo.-ra. Persze, lehetne a főhős magyar, mert miért
ne? Azonban Balázs ismét csak egy metafora, egy otthontalan, kallódó,
megnyomorított gyerek, akinek van múltja, de a jövője mindig kérdéses.
Olyan, mint Erdély. Másrészt, a magyarokat ismeri mindenki, így könnyen
támadhatott volna bárki, h a magyarok nem is ilyenek. Így lettek a
Gántffyk erdélyiek, akiknek a kevert és sokszínű kultúrájába és
hagyományaiba könnyen beleszőhettem a saját elképzeléseimet.
És
persze, a lelkem mélyén úgy éreztem, h megérdemelnek egy kicsit nagyobb
hangsúlyt ők is, és pláne a keveredő kultúrájuk. Éppen ezért jelenik meg
rengeteg féle név és nemzetség a regényben, hogy kiemelje: Erdély nem
csak konkrétan erdélyi magyarokból áll, hanem szászokból, svábokból,
románokból,
zsidókból, és mindenféle, oda beszivárgó népből. És
ezek a nemzetek békésen elférnek egymás mellett (de azért magyarul
beszélnek!
Elképzelhetőnek tartod, hogy a Gántffy-sorozat után
kipróbálod magad más fandomban, esetleg PD-ben is olvashatunk tőled a
jövőben? Talán már vannak kész ötleteid is?
Ötlet az van, de
inkább saját regényre. Az Egyszerű dal igazából inkább PD, csak a végén
raktam bele a HP világot, de a történetnek nem ők a lényege, inkább csak
crossovereltem. Más fandom annyira nem köt le, bár a Viadal az Hunger
Games- HP crossovernek is felfogható. Szal, mindenhova belerakom a HP
canont J De, ki tudja, egyszer elfog a hév, és akkor PD-zni fogok. Nem
tudom. Más fandomból nemigen választok.
Fiúszemmel te hogyan
értékeled a HP-fandomban születendő történeteket? Érdekelne a véleményed
a romantikus és slashficek közkedveltségéről. Te mi alapján választasz
olvasnivalót a fandomban azon túl, hogy kedveled a canon sztorikat?
Nos,
mivel olvasói kérdés, nem láthatod, hogy korábban 12 oldalban már
megadtam rá a válasz a kérdésedre. De, nem akarok bunkó lenni, így itt
inkább kiegészíteném az eddigi válaszaimat.
Azt mindenképpen ki
kell emelnem, hogy nehéz az ízlésemnek megfelelőt választanom. Mára már
eljutottam odáig, hogy nem csak kikapcsolódásból olvasok könyvet, inkább
tanulok belőle. Ha olvasok, magát az írót olvasom, nem a történetet.
Miért pont ezt a szót használta? Miért így fűzte a cselekményt? Nos, a
ficek világában ez nem ilyen egyszerű. Gondolom, nem kell megmagyarázni,
h miért. Így, a ficben maradt a szórakoztatás. Viszont, ami engem
érdekel, az itt igencsak híján van. Kevés az akció-krimi-humor, ami
igazán vonz, de szívesen olvasom az AU és leíró regényeket is, ami… sem
túl sok. (Van, de többségében beleépül a slash.)
A fanficekkel
kapcsolatban azt veszem észre, hogy már itt is megjelenik a
piacorientáltság. Az írók sokszor nem azért írnak, hogy írjanak, hanem
hogy elismerést kapjanak. (mint írtam, hsz-ekkel szelfizzenek) És itt a
merengő által felépített feketepiacnak óriási a szerepe: elsősorban a
slashnek, mert ez máshol nem nagyon kapható.
Tehát, összegezve:
az írók igényeket akarnak kielégíteni. De baj-e ez? Nem. A „rendes” írók
nem ezt csinálják? Hát hogyne. Mégis, miért jegyzem meg? Inkább csak
jelezném, h a Merengő olvasói 80%-ban slasht és noncanon szerelmet
igényelnek. Miért? Mert ez nincs a piacon. Így az írások 80%-a ebből a
kategóriából jön ki. És miért igényelnek ilyet? Mert lányok. Nők. És a
nők nem sörözni járnak és nem focimeccset néznek, hanem romantikus
filmet néznek, vagy éppen olvasnak és rokonszenves, jóképű karakterekről
álmodoznak. Korlátlan mennyiségben. Ám, az új iránti érdeklődésüket, a
piacot már nem lehet ezzel telíteni. A BCG elemzés szerint a hagyományos
romantikus regény már döglött kutya, az olvasó valami egyedit akar. Így
lett sztár a slash, amit még a papírformában megjelenő könyvpiac nem
mert felvállalni. Az azonos neműekhez való vonzódás még mindig tabutéma,
akárcsak a nemiség. Viszont online, virtuális könyvespolcról leemelve a
slasht, nicknév és álarc mögé bújva nem nézik ki az embert, nem lehet
beazonosítani az olvasót. Tehát, a fic valójában egy piaci űrt tölt be.
Másrészt, sztem a slash azért érdekli a nőket, mert nem nagyon
találkoztak vele. Pláne nem a tinik. Miért nem? Azért, mert alapjában
véve a férfiak között kevés a biszexuális. Így, ha netalán szóba jön a
hármaspáros, akkor abban inkább a két lány-egy fiú felállás jön szóba,
mint az egy lány két fiú. De ha az utóbbi, akkor a két fiú nem közeledik
egymáshoz. Sőt, kerülik a közvetlen kapcsolatot is (Mára már a
szendvics is kiment a divatból, még ha a két pénisz között egy vékony
izomfal is van...) Éppen ezért, a legbevállalósabb lány sem lát fiú-fiú
kapcsolatot. Viszont sokkal könnyebben találkozhat lány-lány
kapcsolattal. Elég, ha csak benyit egy disco mosdójába. De miért van az,
hogy a lányok könnyebben közelednek a saját nemükhöz, mint a fiúk a
saját nemükhöz? Tehát miért van több leszbikus, mint ööö… még név sincs
rá. Meleg ffi páros?
Mert sokkal egyszerűbb a nő-nő szexuális
kapcsolat, mint a ffi-ffi. A nők másmilyenek. Jobban megnyílnak a
barinők egymás előtt, szóba kerül ez – az, aztán a célozgatást tettek
követik, és rájönnek, hogy attól, hogy még csókolóztak egymással, még
nem leszbikusok, és egy közös hm… örömszerzés még nem jelenti azt, hogy
soha többé nem néznek férfire. Másrészt, valószínű, hogy a világban több
nőnek törték össze a szívét, mint férfinak, és… nem folytatom.
A
ffiak nem nyílnak meg soha egy másik ffi előtt (A szex még a
barátságban is tabutéma. Az meg, hogy kivel és hányszor, főleg, ha
szerelemből… pláne). Kivéve persze a dicsekvés. Amelyik ffi meleg lesz,
az komolyan gondolja és titkolja (kivéve, ha divatbuzi <elnézést, ez
nem alpáriság a részemről, hanem van ilyen fogalom>) Míg a nőknél ez
egy kicsit másabb kérdés. Náluk nem fura, ha megsimogatják egymást, ha
puszilkóznak, ha egymás vállán sírnak, ha lecsöcsörészik egymást,
meztelenül flangálnak egymás előtt… stb. a ffiak ilyet nem tesznek. És a
nőknek könnyebb továbblépni egy pusziból nyelvesre, vagy
csöcsörészésből és popsipacsiból alányúlásra. De ők ezt nem is veszik
leszbikusságnak. Ellenben, ha egy ffi megmarkolja a haverja seggét, az
biza már kérdéseket vethet fel. Na, ezért is nincs olyan, h nők és ffiak
egyenlősége. J Teszem azt, ha arcrapuszival köszön egy haveromnak,
kapásból a seggéig szalad a szemöldöke. Vagy ha én megsimogatom egy
kisfiú fejét, már bilincsben visznek el, míg egy nő ha puszit ad egy
kiskamasznak, akkor a kissrácot már istenként imádják a barátai, a nőt
pedig jófejnek titulálják. (De ne szaladjunk el a képzelt-egyenlőség
irányába, maradjunk a témánál. J)
Tehát, a sokat olvasó,
romantikus nők nem ismerik a férfi-férfi kapcsolatot (mert a ffiak
nyilvánosan nem puszilgatják egymást és nem táncolnak együtt a
discoban), és ők igenis tudni, olvasni akarnak róla. Egy férfi soha nem
fog megnyílni más előtt, hogy ecsetelje a szexuális életét. (A dicsekvés
az más!) Márpedig a nő tudni akar róla. Ezért van az, hogy rengeteg
ilyen romantikus könyv van (slash és nem slash), és ezért van az, hogy a
nők olvassák, mert akkor úgy vélik, h megtudnak valamit a férfi
érzéseiről. És ezért van kevés femslash, mert a nők a saját érzéseiket
ismerik. És a fentiekből levonva a következtetést, azért nem olvasnak a
férfiak romantikus történeteket, mert kiröhögik. És jogosan. Nem
olvastam még slasht, de kicsinek tartom a valószínűségét, hogy a
valóságnak megfelelő. Nyilván, erről egy meleg férfit kellene
megkérdezni, aki nem fogja csak udvariasságból azt mondani, h igen, ez
hiteles.
Kamaszként olvastam már jó pár romantikus regényt, és
még több 18+-os regényt (aminek köszönhetően az átlagférfinél jobban
ismerem a nőket, mert az írónő önkéntelenül a saját érzéseit vetíti ki,
és csak le kell vonni a következtetést), ám mai fejjel csak röhögni
tudok rajta. A romantikus regények férfialakjai macsók, gazdagok,
rosszfiúk, hősök, kedvesek és gentlemanok. És ez nem is gond. Csakhogy a
tinilány azt hiszi, h ez a valóság. Aztán csodálkozik, h az első férfi
az életében kihasználja őt. Aztán jön a csalódás, és némi hiszti után az
önvizsgálat, és átesés a ló másik oldalára, azaz az engedés, a
mindennek engedése, a korlátlan odaadás, a saját akarat elvesztése,
amiből majd egyenesen következik, hogy a minden férfi disznó, de mégis
kell a szex, mert az a trendi, és hogy megkapjam, ezért én bevállalok
mindent. Éééés kész is az ördögi kör. Mire rájön, hogy hoppá, én már 16
évesen elbasztam valamit, addigra kiég, és a kutyának sem kell. Vagy
pedig pontosan azoknak a disznóknak, akiket korábban lenézett.
Nemtudom,
talán én is érintem ezt a kérdést a ficjeimben… én reálisan látom a
világot, nincs olyan, h szerelem első látásra (csak vonzalom), és nincs
olyan, h tökéletes első együttlét. Ezek olyan hamis képek, amit a
tinilánykák rózsaszín ködön át látnak, és akkor, amikor megtörténik a
dolog, bebeszélik maguknak, hogy ez az, aminek történnie kell, vagy
pedig mélységesen csalódnak.
Összegezve: nem a romantikus fic-ek
és slashek mögül kell szemlélni a világot, mert ezek csak
szórakoztatóak, de nem tanítanak. (Többnyire.) Nem adnak valós képet
semmiről, csak az író elképzelt világát mutatják, ami… nem biztos, hogy
akárcsak meg is közelíti a valóságot.
Így összegezve annyit
mondhatok, hogy a ficeket csak szórakozásból olvasom, és a számomra
szórakoztatót nagyon nehezen tudom megtalálni.
Köszönöm, hogy vállaltad az interjút az Írófigyelő és az Olvasók nevében is!
Theodora
Vissza az elveszett szerető varázslatok * Szerelem kötelező varázslatok * Házassági varázslatok * Válás varázslatok * Állítsa meg a válási varázslatokat * Zárja ki a korábbi szerető varázslatokat * Törés varázslatokat * Meleg szerelmi varázslatok.
VálaszTörlés* Gyors és hatékony eredmények * Garantált eredmények * Az összes varázslat 24 órán belül leadott * Bizalmas helyesírási szolgáltatásokat kínálok
E-mail küldése: templeofanswer@hotmail.co.uk
A mi alkalmazás +2348155425481